Förstoppning/sjukdom?
Nykomlingen har en stooor mage, hade jag inte vetat att han var en kille hade jag trott att han var högdräktig :S Den känns lite spänd men inte hård. Den står ut på båda sidor som kulor när han böjer sig och har gul, slemmig diarré. Tack och lov har jag medicin hemma mot lösa magar, hoppas det blir bättre snart :/ Han piper även när man tar i honom :S
Fick ingen bra bild, detta var den bästa :/
Kan det vara varbölder? Ser väldigt illa ut med den magen :(
#1 Ja, den har kommit under de senaste två dagarna, han var lite småtjock när han kom, hade fått äta mycket julmat innan tydligen :S
I såna fall måste bölderna vara på insidan för det finns inga indikationer alls på sår någonstans. Har masserat magen försiktigt och satt honom i en sjukbur.
Han är pigg och äter och dricker som vanligt, vad jag kan se. Ska jag vara ärlig har jag bara varit hemma ett fåtal timmar de senaste två dagarna, har gett dom mat, rastat dom, gett Data sin medicin, kanske 5 timmar om dagen. Har haft mycket att göra då min mormor insjuknat och precis fått reda på att hon ska bli blind.
Är det inte typikt att ALLT kommer samtidigt? Snygg start på året minsann…
Kan det vara något han inte tål? Eller kanske något snabbt foderbyte så magen inte var beredd?
Han kanske har jätteont, det är nog svårt att se då de är bytesdjur o inte visar. Men han piper ju när du tar upp honom och de borde tyda på något som t.ex smärta/rädsla att det ska göra ont när du plockar upp honom.
Jag skulle tagit honom till veterinär
// Fawo (;
#3 Möjligt. Det är ju svårt att veta eftersom jag inte vet vad han åt hos uppfödaren. Ger honom standard Torrfoder med de fyra sädesslagen och en hel del stuff från Teratos tips, ibland osaltade nötter, välling varje morgon, osaltad mat i övrigt.(Orkar inte dra upp precis allt)
Antingen piper han för att han har ont eller för att han fortfarande är lite rädd för sina burkompisar, men det kan ju hända att han är rädd för att han har ont. Men han får vara i sjukburen så länge, och jag lade även dit Q som jag sett att han har tytt sig till och verkar tycka om, och hittills är det inga problem med de två, Q har nästan till och med verkat beskydda honom från de andra.
Ser nu på veterinärens hemsida att smådjursvetten är sjuk så det ser ut som att jag får ringa Mälarhöjden igen (vilket inte gör något eftersom hon var så bra sist).
Får ringa om rådgivning imorrn och hålla honom i schack tills jag får en tid.
#4 låter bra. Se till att han får i sig vatten. När de har diarre tyder det på att kroppen ej tar till sig vätska som den ska. Så du kan slänga in t.ex massa gurka i sjukburen :)
// Fawo (;
#5 Jag gör det med en gång :)
Kom på att jag kan skicka bilderna till vetten och förklarade att jag fått medicin mot lösa magar förra veckan (som egentligen är för hundar) och frågar om det är pga den eller något annat. Får ställa klockan tidigt så jag får ett snabbt svar.
Åh, lilla pojken. Har ingen aning om vad det kan vara, men jag sätter en tass och hoppas det går bra med honom.
Hoppas du har lyckats sova något inatt, det är himla svårt när de är sjuka…
#10 Inte en blund hittills :( Han har fortsatt diarré. Den luktar inte hemskt utan mer kemiskt. Undrar vad sjutton det kan vara :(
Megacolon ?

Megacolon hänger ju oftast ihop med Highwhiteanlag, men ja det ser nästan misstänkt ut..
Hur är syskonens magar?
Qui dormit, non peccat
# 0 Men å, du ska då råka ut för allt du. :/ Hoppas, hoppas att den lilla blir bättre!
# 13 jag har en bror här hemma och honom är det inga problem med.
#14 Allt på en gång! Vad är det med mig och få sjuka råttor!? Paris är i alla fall inte sjuk, peppar peppar!
Hans mage har gått ner lite idag, men hans bajs luktar verkligen inte ens bajs utan kemiskt. Det är bara gult slem fortfarande :/ Mälarhöjdens vet ringde och sa att det var akut, möjligen ett virus. Men snål som jag är har jag även ringt min vet 2 kvarter härifrån och de hade ingen tid idag utan imorrn.
Ärligt talat vet jag inte om varken jag eller Lore orkar åka ända till Mälardalen, jag är fullkomligt slut efter natten, jag somnade kl halv 8 imorse och klev upp kl 12. Jag är helt slut av oro.
När man är så här trött blir man känslig också. Allt känns som mitt fel. Vad gjorde jag fel? Ger jag efl mat? Ser jag inte de enklaste sjukdomstecknena? Suck.
Jag känner igen det där. Om det nu är samma sak. Men jag hade en ungråtta för några år sen som såg likadan ut.o han hade förätit sig på något som (som jag inte kommer ihåg nu) Men det kallades förstoppningsdiarre. Det kan göra jäkligt ont. Kanska därför han piper. Min råttis hade väldigt ont. Det bästa var att inte ge honom någon kraftig mat alls. Han fick bara lite sallad o gurka samt lite banan. Jag masserade honom lite försiktigt på magen. Han fick ut en ljus geggamoja o vart bra på 2-3 dagar. Och mycket vätska fick han att dricka såklart.
Det finns liknande hos människor också, kallas samma sak. Vanligt hos patienter som äter Morfin. Kan ge fruktansvärda smärtor. 
#16 Jo samma sak hände min mormor, därför jag misstänker förstoppning. Svårt att massera när han har ont, jag vågar heller inte trycka så hårt så man inte spräcker något inne i magen. Han kan ju få såna saker istället för Torrfoder så får jag se om det blir bättre. Har jag tur blir han bra innan vetten imorrn :)

Ge honom bara välling och sånt som är lättsmält, som kokt mat. Massera med små rörelser ytligt, kan hjälpa.
Köp näringslösning om han inte vill äta längre.
Qui dormit, non peccat
Jo,jag glömde en sak. Ett råd jag fick var att få i honom några droppar olivolja eller rapsolja någon gång ibland. Jag märkte på min kille att det var nog skönt att få lite massage på magen. Men det är klart,säger han ifrån så får det ju vara.
När jag skrev att ge olja ibland så menade jag några timmars mellanrum.
#18 Vetten från Hässelby ringde mig nu, sa att det enda hon egentligen kan göra är att titta på honom, så jag skulle massera, ge honom gurka, banan och annat och är det illa får jag komma med honom imorrn.
Svullnaden har markant gått ner och jag har lite Baytril hemma och kunde ge honom en liten dos. Han verkar över lag må bra och får springa en liten stund med de andra :)
Ja, får han bara ut det där ur magen så blir han nog en pigg kille igen. Det har nog suttit som en propp i hans mage.
#21 Såg lite vanliga bajskorvar i buren, kan ha varit hans sällskapskompis, men de är mindre än vad kompisen brukar göra så jag tror det är hans :)

Gurka kan vara väldigt hårt åt magen, så det tycker inte jag att du ska ge. :)
Qui dormit, non peccat
#23 Däremot får han i sig mer vätska :P
Seriöst, ibland känns det som att alla sitter här och är experter och säger emot varandra, jag blir mycket förvirrad :P

#24 Paprika, gurka mm är hårdsmält för magen pga celluosan. Näringsmässigt ger inte gurka särskilt mycket heller.
Det är bättre att se till att han dricker ordentligt och ge extra näringslösen i vattnet om du inte är säker på att han får i sig det han ska.
I värsta fall tar man en spruta och vätskar upp han för hand om det har gått så långt att han är allvarligt uttorkad.
Qui dormit, non peccat
Kan gurka verkligen innehålla så mycket cellulosa ? Har för mig att ca 97,5 % är vatten. Men tror nog att man skulle kunna ta bort skalet om det nu är så som vi pratar om här ovan i tråden. 
#20 Baytril? Var det veterinären som rekommenderade det, isf för vad? Och varför "en liten dos"?? Antingen full behandling eller ingen alls när det gäller antibiotika, det borde väl ändå veterinären veta.. och att den rekommenderar antibiotika utan att ha hunnit träffa råttan.. 
Varning för antibiotikaresistens…

#26 Jo gurka innehåller mest vatten, runt 96 % men resten är cellulosa som inte är smältbart mer eller mindre. Kalorimässigt innehåller den inget, runt 14 kalorier på 100 g och är alltså rätt värdelös ur näringssynpunkt.
Bättre att ge melon, 90-92% vatten men uppåt 40 kalorier per 100 g och innehåller mycket mer mineraler och vitaminer.
Qui dormit, non peccat
Hur har det gått med din lille råttpojke ? 
#27 Ja alltså en dos för hans vikt. För att han ska hålla sig i schack tills besöket. Och man blir inte resistent av en enda dos. Klockan var halv 7 på kvällen och hon ringde långt efter öppettiden för att hon var orolig för honom. Nu behövde jag inte gå dit eftersom han är bra igen, magen är liten och han piper inte längre.
#29 Han har blivit bra :) Bajsar som vanligt igen och piper inte när jag tar upp honom :)
#30 Måste bara för sakens skull påpeka att man inte kan bli antibiotikaresistent överhuvudtaget, det är bakterierna som blir det! Tyvärr en allt för vanlig missupfattning. Och en enda dos är faktiskt värre än en ordentlig behandling eftersom man inte lyckas ta död på alla bakterierna. De som klarar av antibiotikan bättre än de andra överlever och får mindre konkurrens = man selekterar fram mer antibiotikaresistenta bakterier. Lite förenklat.
Skönta att råttan mår bättre i alla fall, hoppas det fortsätter så! 
#31 Ah, du menar så. Förhoppningsvis behöver han ingen mer behandling :P
Alla andra: Ursäkta om jag e gnällig. Det har hänt så mycket skit nu och jag ligger mer eller mindre sömnlös om nätterna och det känns inte som att det hjälper att bli förvirrad av alla olika svar man får. Känns som att ju fler kockar desto sämre soppa och de som får lida blir tillslut råttorna om jag ska följa alla råd som ges här, vars många säger emot varandra. Huruvida min veterninär borde ha sin legitimation eller behandla råttor är inte min ensak, tycker ni att hon inte borde det får ni ringa och klaga hur mycket ni vill, men jag kan inte hålla på att följa antingen hennes eller era råd som sitter på nätet utan att själva träffat råttan och ge era expertutlåtanden.
Jag är inte arg nu, bara väldigt trött. Är inte speciellt stresstålig när det händer massa saker samtidigt.
#32 Det är väll samma med råttor som med barn och hundar. Ta in information från så många som möjligt och bilda sen din egen uppfattning av vad som passar dig och dina råttor bäst. 
Frågar du vanliga lekmän så får du många olika svar och får sålla mycket bland svaren och bilda din egen uppfattning som #33 säger.
Frågar du veterinärer så får du förhoppningsvis inte lika många olika svar men även veterinärer kan ha fel, särskilt om de inte är erfarna med just det djurslaget.
Frågar man något på ett forum så får man vara beredd att folk ger olika råd, ibland är alla felaktiga
. Så är det bara.
Du skriver:
"jag kan inte hålla på att följa antingen hennes eller era råd som sitter på nätet utan att själva träffat råttan och ge era expertutlåtanden."
Folk på forum är oftast inga experter men en del av dem kan mer om råttors sjukdomar än vissa veterinärer. Problemet är att det inte går att veta vilka tips är tillförlitliga. Du får försöka använda sunt förnuft och sålla bland alla råd.
Lycka till.
#34 Inte alltid lätt att sålla vad som är rätt och fel :P Veterinären är inte inriktad på smådjur men har intresse för det och är den enda som vågar ta emot på den mottagningen som ligger två kvarter ifrån mig och hon kan vanliga sjukdomar, men är det något värre så tar jag ju dom till Mälarhöjden, Roslagstull eller andra mer avancerade ställen.
Forummänniskor är ju väldigt speciella och jag har märkt här inne vilka som verkar kunna mer än andra och går mycket efter magkänslan.
Idag är det bättre, blev bara så trött igår :P

Som cosmonita säger så har sällan veterinärer koll, de som faktiskt kan smådjur är inte många.
På forumet finns samlad kunskap, visst är en del lite knasig ibland, men det är minst sagt många veterinärers rekommendationer oxå.
Ju fortare du börjar att ifrågasätta veterinärer och deras kunskap desto bättre. Fråga alltid varför, och kan de inte ge ett bra svar så har de troligtvis ingen aning om vad de pysslar med.
Samma med saker du hör här, fråga om du undrar något så får du nästan med all säkerhet veta. Och hittar du inget så googla, man kan hitta massor med labraporter och annat på internet.
Qui dormit, non peccat
#36 Samtidigt är det ju minst lika svårt för forumfolket att sätta en diagnos utan att träffa råttan utan agerar också utifrån vad de får höra. Skillnaden är att en veterinär har ett par års pluggande bakom sig och grundkunskaper i fysiken och medicinen och har möjligheter att skriva ut medicin. Huruvida de bör göra det är ju en annan sak, men om det blir fel på något vis är det ju en "fackman" som gjort felet och det kan därmed eventuellt bli lättare att åtgärda det om man får en vidare remiss till någon som kan det bättre. Jag tycker att risken för felbehandling från forumfolk och vet är ungefär lika stor, men som jag skrev så kan man få mer "akademisk" hjälp än om man experimenterat hemma.
#30 Som Osmos skriver i #31 så är det inte bra med en enda liten dos. De bakterier som överlever (för det är många bakterier som överlever) förökar sig får de ett skydd mot antibiotikan, och det är mycket allvarligt.
Det är därför det är så viktigt att man får död på alla bakterierna med inte bara en full längd på behandlingen (minst 10 dagar) men även måste veterinären själv väga råttan med sin kalibrerade våg (deras vågar är valigen säkrare än våra köksvågar) och sedan räkna ut vilken mängd råttan behöver.
Av samma anledning är bakterieodling och rätt antibiotika viktig, men oftast kör man på med bredspektrum vilket i sig är en bidragande faktor till antibiotikaresistens.
#37 Jag skulle ärligt talat inte gå till den veterinär som ordinerar antibiotika på det viset, det handlar inte om okunskap om råttor utan det är grundläggande medicinkunskap, både för människor och alla sorters djur. Antingen besitter inte veterinären den (grundläggande, medicinska) kunskapen, eller så skiter den i det. Vet inte vilket som är värst!
#38 Som jag skrev i #37 så är det ju bättre att en fackman klantar sig än om jag skulle experimentera själv hemma, rent "juridiskt", har vetten ordinerat detta och råttan blir sjuk så har man ju mer kött på benen än om jag skulle komma och säga att jag gjort ditten och datten hemma utifrån vad forummedlemmar sagt på nätet. (Om man nu ska vara så krass, men jag gillar att ha paragrafer och annat bakom mig)
Men ja, baserat på det du skriver så låter det inte speciellt seriöst, och jag ska vara aktsammare i framtiden.
Förhoppningsvis blir han inte mer sjuk, vad jag vet om stammen finns det väldigt lite sjukdom bakom så förhoppningsvis är det det enda han kommer ha under sitt liv :)
#37 Du kan aldrig förvänta dig att någon på ett forum kan ställa en diagnos! De gissar bara utifrån sina egna erfarenheter. Sen är det en viss skillnad om man har erfarenhet av två eller 72 råttor…
Jag har erfarenhet av många råttor men jag ger inte svar på trådar med hälsofrågor om jag inte har mer på fötterna än erfarenhet av enbart en råtta.
Jag kommer med råd om jag antingen är helt säkert på att mina råd gällt flera råttor tidigare, antingen egna eller andras som jag vet helt säkert (inte hörsägen) eller om mina råd kan appliceras på annan kunskap jag har som sjuksköterska. Men trots det så har jag ibland fel.
Man kanske kan jämföra en väldigt erfaren råttmänniska med en relativt erfaren veterinär. De har kanske ungefär samma kunskaper om råttornas sjukdomar.
Många på forum svarar för att de har erfarenhet av att en råtta haft liknande symptom. Inte särskilt tillförlitligt alltså. Källkritik gäller i allra högsta grad på forum!
#40 Kanske är mina erfarenheter av forum över lag som kommer in här. Har inte haft speciellt bra erfarenheter innan med en massa troll, skit och oseriösa människor samt en massa smutskastning. Min syn på forum över lag är inte speciellt bra, och detta är det enda forumet jag inte trollat själv i eftersom jag tycker att det är viktigt och informativt. Även fast jag tycker det är det svårt att avgöra vilka som KAN och vilka som tycker att de kan eftersom jag inte har en personlig relation som sitter bakom skärmarna, har inget ansikte eller irl-relation till. Antar att jag tyr mig till vetten eftersom jag träffat henne irl och fått mer konkreta svar. (Bland annat därför jag föreslog råtträffar).
Nu börjar det blir rätt OT här :P
Nej, det går inte att veta hur tillförlitliga personerna som svarar på ett forum är, därför är det alltid så att man i första hand ska lita på en veterinär.
Särskilt eftersom du har så dåliga erfarenheter av forum sen tidigare.
I fortsättningen ska du kanske inte fråga på ett forum när en råtta blir krasslig utan först gå till en veterinär. Och sedan OM veterinärbesöket inte löser problemet så kan du frågar på forumet. Så brukar jag göra 
#42 Får göra så i fortsättningen. Men ofta har folk här på forumet sparat mig en himla massa pengar när det bara är en liten "skitsak" när vetten sagt att det är superakut (ja de vill ju för det mesta tjäna pengar). Antar att man lär sig den balansgången efter ett par år :)
#43 Ja, det är just det, man lär sig balansgången mellan akut/och mindre akut efter lite erfarenhet! Inte pga vad andra säger på forum utan sina egna erfarenheter med råttor.
Ok, kanske med egna erfarenheter och lite vägledning från forum 
#39 Grejen är ju den att det är inte bara han som drabbas av bakteriernas resistens, en flock delar bakterier.. och sen förs de bakterierna över till andra råttor de kommer i kontakt med, eller som du är i kontakt med.. det är så resistensen sprids och blir ett problem. Förhoppningsvis ska det ju nu inte bli så illa, men jag säger detta för att det är viktigt att tänka på.
Nu var det ju ingen infektion han hade (onödig antibiotikaanvändning är även det ett problem som skapar resistens, än mer negativt om veterinären för dennes ordination), men alla bär ju på diverse bakterier, både goda och onda. Alla dessa kan drabbas av resistens, snälla såväl som skadliga.
Vill du läsa mer om varför jag reagerar så starkt: Socialstyrelsen om antibiotikaresistens
Vore ju fruktansvärt om vi får problem med resistenta bakterier! Tänk att inte kunna behandla djuren, infektionerna tar sakta död på dem… 

Det finns redan resistenta bakterier och ohyra med för den delen. Ronaxan tex är inte lika effektivt som det var förut. Samma med baytril.
Och kollar man på människomedeciner så kommer allt fler sjukdommar som varit utrotade mer eller mindre och nu kan vi inte ta död på dem för antibiotikan tar inte längre.
Qui dormit, non peccat
#45 #46 Håller helt med om att man ska vara försiktig och restriktiv med antibiotikabehandling. Bakteriernas resistens mot antibiotika är ett stort hot som drabbar oss alla om inte vi blir mer försiktiga.
Jag tycker inte tex att man behöver behandla rossel om det inte påverkar råttans allmäntillstånd. Många behandlar den minsta förkylning hos råttan med ab vilket inte är att rekommendera. Dessutom alla dessa "egenbehandlingar" bara för att man har några tabletter hemma som blivit över från en tidigare antibiotikakur. Helt förkastligt.
Jag håller med om vad "husmusen" säger om veterinärers rekommendationer . Och då kanske i synnerhet vad gäller råttor har jag märkt
#37 Klart man vill kunna lita på Akademiska kunskaper (Veterinärer) Men jag måste säga det att jag har följt forumet här en tid,Och det är förbluffande vilken samlad kunskap som finns här om våra vänner. 
Ska vi sitta och prata bakterier på en högre nivå nu tycker jag att någon startar en ny tråd om detta, börjar kännas lite off topic med tanke på att det var en svullen mage det handlar om från början :P
Fast så off topic är det väl inte, i och med att det handlar om behandlingen du blev rekommenderad för den svullna magen? :) Vi måste ju självklart förklara varför det inte är bra, eller varför det inte hjälper ö h t, med den sortens användning av antibiotika.
#50 Självklart, men jag tycker att det blev en utdragen spinn-off :P (vill man f.ö läsa om antibiotika och resistenta bakterier lär man hitta det lättare om man söker på sajten mer specifikt)
Vad skönt att lillkillen mår bra igen :)
Oj, lilla gubben! Skönt att han blivit bra nu. Pussa på honom från mig :)
Katoz
#53 Ja, jag var riktigt orolig! Som tur var blev han bra snabbt :) (han får tonvis med pussar varje dag så jag kan slinka in en åt dig med ;) )