Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2291 ggr
[becczi]
0

Vad ska jag göra??

Jag ber om ursäkt för detta känsloladdade inlägg ._.

Jag har blivit otroligt luktkänslig på sista tiden och har kommit in i en svacka då det mesta gör mig arg, ledsen osv.

Jag ÄLSKAR mina råttpojkar och jag ÄLSKAR deras doft när man borrar in näsan i pälsen på dom, MEN.. jag klarar inte av lukten och jag kan inte städa varenda dag-

Jag klarar inte av att vistas på mitt rum pga att jag vantrivs i lukten. Samtidigt är mitt rum den enda plats jag inte vantrivs i estetiskt sett, iom att jag är den enda i familjen som bryr mig någorlunda om inredning.

Jag tror att jag den senaste tiden har försökt att förtränga vad det är som är problemet, förtränga att jag kanske har begått ett misstag.

Råttor är VÄRLDENS BÄSTA HUSDJUR, den titeln kan jag inte ta ifrån dem. Dom är söta, gosiga, busiga, luktar gott (i pälsen!), smarta och tja-- I could go on for ever.

Vad ska jag göra`? Jag kan inte med att prata med mina föräldrar eftersom att det krävdes så mycket av mig för att de skulle gå med på råttor från första början.

Sedan jag skaffade råttorna har dessutom min luktkänslighet blivit värre och jag klarar inte av att lämna huset utan att ha duschat innan- jag måste duscha innan varje träning och jag använder nästan aldrig klädesplagg mer än en dag i sträck. Jag känner mig som den värsta miljöboven Rynkar på näsan

Utöver detta så har jag på senare tid börjat må riktigt dåligt över deras revirmarkeringar. Att tänka på att det överallt i mitt rum - på sängkläderna, på skrivbordet, på golvet, på mina saker - finns en hinna av råttkiss. Mitt skrivbord som är av glas, det klarar jag inte av att sitta vid -.-'

Samtidigt kan jag inte tänka mig att inte ha mina bebisar nära mig, eftersom att dom nästan alltid är det enda som kan få mig på rätt humör igen om något är fel.

Tack för att du läste :)

Afrejd
0

Det hade du kunnat tänka på innnan . ALLA djur luktar och det är inget man kan ta bort. Vill du ha dom kvar och är så himla luktkäsnlig så får du städa buren lite grann varje dag. Och när det gäller revirmarkeringar är det väl bara torka av alla ytor med trasa?

Skaffa en luftrenare den tar bort lukter ganska bra. jag har en sådan och är super nöjd.

Mer vet jag inte hur du ska göra.

pellepojken
0

Hejsan ! Du skriver att det luktar o du orkar inte göra rent varje dag. Men om du ska ha luktfritt så måste du göra rent där dom har sin toa varje dag. Kan du inte lägga något skynke av något slag över sängkläderna när dom är ute ? Det är ju lätt att kasta in i tvättmaskinen sen. Om du gör så att du tar en trasa med något milt rengöringsmedel o torkar upp där råttisarna markerat efter det dom har varit ute.

Det tar inte många minuter o torka rent där dom varit o stänkt.   Jag tror inte det kan lukta något om du bara gör rent vartefter dom "skitar" ner. Har man djur så får man "offra" tid på att hålla rent. Pröva så får du se.  Lycka till !

[Emma--]
0

Går det ha buren i ett annat rum så du får en paus från lukten ibland? Är också väldigt lustkänslig och måste rengöra hyllor och byta papper varannan dag. Ibland kanske dom kissar oftare på hyllorna så då får man torka bort det. Men det behöver inte ta många minuter varje dag för att få bort lukt :) Speciellt lätt blir det ju om man bara har tex piss off och sprayar och torkar av hyllor. Går fort :)

hus-musen
3

Låter ju mer som att du har utvecklat en fobi eller en renlighetsmani av någon sort, eftersom det gäller allt och inte bara djuren. 
Har du pratat med någon om det? Kurator, pyskolog osv. För det är inte riktigt normalt i mina ögon att ha sånna renlighetskrav och det kan lätt bli värre.

Du får lära dig att städa varje dag och skaffa en luftrenare, de hjälper faktiskt. Kostar inte särskilt mycket heller eftersom du bara ska ha den i ditt rum, brukar gå på runt 500 kr och finns billigare begagnat.

Qui dormit, non peccat

Fjordell
1

Jag är inte luktkänslig, men jag tycker inte om när luften känns tung och smutsig, vilket den fort blir när man har djur. Det som hjälper mest är om du dammsuger, dammtorkar och skurar i rummet så ofta du kan. Förutsett att du städar buren ofta.

sarakaka
10

För mig går luktkänslighet i perioder, kan det vara så för dig nu? Jag kan få i ett par månader extremt känsligt luktsinne för t.ex. mat, människor o.s.v. men sen blir det som vanligt igen.
Du är inte ensam!

Jag kan inte hjälpa dig med din känslighet för lukter, men jag kan försöka ge dig lite tips på hur du kan försöka få förminska/få bort en av lukterna som är jobbiga för dig.
Förstår att det är jobbigt, eftersom du vill ha kvar dina råttor, men om du vill ha kvar dom, och kunna känna dig lycklig med dom, så måste du nog vidta åtgärder av något slag, även om det innebär att städa lite varje dag. Det behöver ju inte vara mycket!
Mina tips:

* Om du har närhet till IKEA, köp några plädar. Du kan ha en som är råttornas som du lägger över sängen, mattan, soffan osv som du vill skydda ifrån kisslukt. Den kan du tvätta då och då. När du inte använder den kan den ligga och vädras på t.ex. balkongen.

* Täck för buren med en/två andra filtar och vädra mycket! Ha gärna dörren till övriga hemmet öppen så det blir korsdrag.
Är du ändå rädd för att de ska frysa så kan du ha dem i transportbur/i ett annat rum och vädra medans. Ren och fräsch luft gör mycket!

* Köp ett rengöringsmedel som du tycker luktar gott/inte så mycket som du kan ha och torka ytor med. En stor luktfälla är bakom buren på golvet/väggen! Det går mycket snabbt att torka ytor, gör du det lite grand varje dag, ca 5 minuter så blir det säkert lite bättre.

* Ge dem saker som suger upp kiss bra som du byter varje dag, t.ex. toapapper. Det är inte så dyrt och kan bytas varje dag. Eller samla på dig ett stort gäng tyger/tygbitar som du kan tvätta. Jag har en enorm hög olika tyger så jag alltid har rent tyg när de smutsiga ska tvättas.

* Plocka undan saker i rummet så du har så mycket fri yta som möjligt på bord o.s.v. Det blir lättare att göra rent och du skyddar dina saker om de är undanstoppade i lådor/hyllor.

* Ha saker i buren som är lätta att göra rent. Jag har placerat saker i buren så att jag lätt kan torka dem med trasa eller tas ut. Jag har enbart hyllor som kan torkas av och saker som lätt kan tas ut och skölja i duschen. Jag gör det enklare för mig så. Har du något som är svårt att rengöra ofta eller som luktar snabbt, byt ut det eller flytta på det. Råttorna lider nog inte av det, du kan ge dem något annat istället. Enbart hyllor och saker av plast i buren fungerar bra för mig!

Kort sagt är mitt bästa råd att försöka göra saker enklare för dig så att du lätt och snabbt kan städa varje dag. Är det tidsbrist eller brist på ork som gör att du inte kan städa varje dag?
Hoppas att jag var till någon hjälp! Kram

mikeiko
0

Låter som att du har en kemisk obalans i hjärnan - dvs depression. Om du så lätt överreagerar, blir arg och ledsen så behöver du definitivt få rätsida på hjärnan med medicinering tills att den klarar av att tillverka de kemiska substanserna själv igen.

Under depression är det rätt vanligt att man även utvecklar manier och fobier av olika slag, ex. socialfobi/agorafobia (torgskräck).

[becczi]
0

Tack alla ni som orkade svara :)

#1 Jag är medveten om djurlukt. Har haft både hamstrar, kaniner och katter. Men det är inte alla djur som kletar mat och bajs överallt i buren och sover i sin egen skit :/

Jag plockar bajs varje dag, men vissa perioder är det som att det har flyttat in grisar i buren istället. Matkladd på väggar (jag har en skåp-bur) och bajs i kisshörnet.

#6 Jättebra råd verkligen! Jag får göra en lista av dom och lägga en heldag på att bocka av den så har jag gjort mitt bästa.
Fast min pappa har tydligt sagt att han inte vill ha råttkiss i tvättmaskinen.. jag förstår inte problemet.

Har ni några tips på bra rengöringsmedel som går att använda på diverse prylar? Jag har experimenterat med det vi har hemma, dvs. såpa, T-röd och diskmedel, men jag tycker bara att det blir värre.

#7 Jag går och pratar ibland. Där har jag fått intrycket att det är positivt att ha något annat att tänka på än mig själv eller maten.
Kan det ha något med årstiden att göra att jag helt plötsligt reagerar så starkt?

Eller kan det vara att mina bebisar har blivit vuxna? :(

Lenate
1

#8 Piss off är ett bra rengöringsmedel och luktar gott, tar bort kisslukten bra. Glad

Miss Lalona
1

# 8 Jag tror absolut att det kan vara årstiden och mycket annat som får dig deppig. Det är lätt att andra saker som du är deppad över riktas på de som står dig nära, även dina husdjur. När jag har varit deprimerad har jag ex. tvivlat på mitt förhållande och mitt djurköp även om jag vet att jag är lycklig med både pojkvän och djur. Tyckte att Sarakaka gav många bra tips på renlighet, men jag har ännu ett litet husmorstips att lägga till. Blöt en trasa och häll såpa på den, lägg den sedan på elementet så luktar det fräsht även om man inte hunnit städa så väl.

Jag tror dock som Mikeiko att det är annat som ligger bakom. Prata med psykolog och gå till botten med problemet så du inte ger bort dina älsklingar och ändrar dig sedan.

Lycka till!

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

sarakaka
1

#8 Jag lägger all råttvätt i en påse som jag knyter ihop tills jag har tid att tvätta det. När påsen är är stängd så märker jag inte någon lukt alls. Skulle man det kan ju tygerna stå utomhus på t.ex. balkongen.
Vi har en vanlig liten tvättmaskin, inte alls tjusig eller sådär. Men eftersom allt vatten sköljs ner i avloppet efter tvätt och sådär så rensas ju allt kiss bort, kissvattnet stannar ju inte i tvättmaskinen. Vi har iallafall inte märkt något konstigt med tvättmaskinen eller annan tvätt, så kläder och sådär har inte påverkats allt, de luktar enbart tvättmedel!

Gör det! Låter som en mycket bra idé! Om det är svårt att hålla koll på allt i huvudet eller veta hur man ska organisera ihop allting, så kan listor underlätta mycket. Glad 

Men jag håller även med de andra om att ifall du har det så jobbigt kan det vara något underliggande som gör det så jobbigt med råttlukten. Då kan det vara skönt att prata med någon och det är absolut inget att skämmas för! Fler än man tror har någon gång i livet haft en samtalskontakt. Livet går ju upp och ned hela tiden. :)
Jag förstår att du har det jobbigt, men jag tror att det kommer kännas bättre så småningom. Det här med råttlukten går ju att få bukt med om man ger det lite tid och hittar på bra lösningar!
Lycka till! *stor kram*

[becczi]
0

#10 Tack :)
Kanske behövde jag få bevis på att det finns lösningar till problemen.

[becczi]
0

#11 Tack :] jag får sätta mig med föräldrarna någon dag jag har extra mycket mod och säga hur jag vill ha det.

Åh, jag hatar att inte ha egen inkomst :@ jag måste komma med riktigt bra argument för att få något köpt och nu vet jag ju inte vad jag vill ;(

sarakaka
1

#13 IRMA pläd kostar 10 kronor styck. Har du tillgång till IKEA? :)
Rengöringsmedel behöver inte vara så dyrt, beror på vad man vill ha. Såpa kostar drygt 20 kronor i en mataffär tror jag, om jag minns rätt. Tvätten går ju på vatten/elräkningen. Toapapper kan man hitta billigt om man vill, t.ex. Eldorado, och städa är gratis. Pengar är nog inte en större fara om du har studiebidrag/månadspeng eller liknande. Du skulle annars kanske kunna jobba av lite av grejerna hos dina föräldrar? T.ex. städa, laga mat osv, som en gentjänst. :)

"jag måste komma med riktigt bra argument för att få något köpt och nu vet jag ju inte vad jag vill ;("
Hur menar du där?

mikeiko
0

Alltså, det är en doktor du behöver prata med, sen om du kan köra en kombo med medicinering samtidigt som terapi så är ju det toppen. Men som sagt, jag tycker att det verkligen, verkligen låter som en kemisk obalans - de förstärks också under det mörkare halvåret.

Men jag skulle verkligen rekommendera att du pratar med en doktor om att få någon form av antidepp, då det låter på ditt humör som om du är ostabil på precis det sätt som en depression gör. Känner du att du är arg eller ledsen mer eller mindre varje dag, samt blir det överdrivet lätt och som du säger av det mesta - då behöver hjärnan en liten knuff i rätt riktning med hjälp av medicinering helt enkelt. Inget att vara rädd för, men heller inget som kurator/terapeut kan hjälpa till med. Så vårdcentralen nästa, missy! :)

Sen är ett tips att bränna värmeljus med oljekar. Oljan är inte alls frän, men luktar gott. Body Shop har massa olika bra varianter. Jag bränner ofta då jag ska få besök hemma, då jag vet att folk överlag är känsliga när det kommer till lukt av djur och bur.

[becczi]
0

#14 Jag har tillgång till IKEA :) men kanske bäst att jag köper en riktigt stor förpackning toalettpapper först och testar. Får dåligt samvete av att behöva slänga tyger om de blir så äckliga att ingenting kan bita på dem, vilket de blev förra gången >_>
Är det verkligen nödvändigt att skölja tygerna innan man lägger dem i tvättmaskinen? Jag vet inte riktigt vart jag ska göra av dem, därför har de blivit liggandes antingen ute på balkongen eller i en plastpåse i hallen.

Svårt att förklara hur jag menar där x_x

#15 Mikeiko, jag uppskattar verkligen din uppmärksamhet :) jag har aldrig riktigt sett medicinering som ett alternativ, men kanske har du rätt..

En kurator föreslog faktsikt tabletter som en utväg men jag sa att jag är för rädd för eventuella biverkningar, eller att jag ska bli fast med pillrena för evigt, för att våga testa dem  ;/ end of story.
Borde jag gå tillbaka och prata med henne igen? Nu när jag äntligen fyllt 18 behöver i alla fall inte mina föräldrar lägga sig i vad jag trycker i mig för grejer.

mikeiko
0

#16 Det är lungan :)

Alltså såhär, jag känner många som äter eller har ätit någon form av antidepp, och det har hjälpt dem något otroligt. Visst kan man få olika biverkningar, men det brukar mest vara i början när kroppen ställer om sig (typ första månaden), och sen lugna ner sig. Många biverkningar kan man ju också få medicin mot, typ Immodium om man blir knasig i magen som exempel. Men biverkningarna är lätt värt det i jämförelse med hur de mår annars. En sån sak som att inte gråta varenda dag, eller bli sönderstressad/arg/ledsen etc över smågrejer konstant, och att inte kunna hantera minsta motgång i livet.

Det är synd att det är så många som är rädda för medicinering, jag ser det som att man bara får hjälp att rätta till något i kroppen som inte riktigt funkar som det ska eller som det brukar. Sen när det kommer till att sluta med dem så får man hjälp av sin doktor, och trappar ner lite i taget när man känner sig redo för det.

Tycker absolut du ska prata med någon om olika typer av medicinering och vad som skulle passa dig bäst, särskilt om de redan föreslagit att det skulle vara bra för just dig. Lycka till! :D

silverorm
2

Har några tips till dig Becczi.

Först lukten. Ättikssprit neutraliserar lukter, häll upp lite på ett fat o ställ i fönstret exvis. Som städmedel använder jag Ajax uppblandat med sprit (ytdesinfecering) o vatten, allt i en sprayflaska.

Som mikeiko skriver blir vi alla ibland deppiga, det kan visa sig på många sätt. För att hjälpa hjärnan lite kan man äta fiskleverolja (omega-3) finns i din mataffär el apotek, valnöt är ypperligt för hjärnan o gott! D-vitamin för att lätta upp humöret, vi får alldeles för lite solljus i vårt Sverige..finns oxå att köpa i mataffär o apotek.

Sen tycker jag att du ska ta det där samtalet med din kurator igen, hon kan skicka dig till en läkare som först samtalar med dig och sen skriver ut nåt som passar dig. Inget som du behöver bli beroende utav, du kommer känna själv när du inte behöver "uppbackning" nåt mer.Flört Inget att skämmas för över heller, att vara låg vid denna tiden på året är oerhört vanligt. Lycka till!

mikeiko
0

#18 Fast att vara mörkerdeppig och att ha en depression är ju helt olika saker o.O Är det en depression är det tillskott av serotonin, och eventuellt noradrenalin man behöver.

chade
0

har du inte någon kompis eller syskon, eller vem som helst som har gamla kläder som du kan använda och sen bara slänga då? jag har flera säckar med gamla kläder som ingen vill ha, så fort någon ska kasta kläder så norpar jag dom istället :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

silverorm
2

#19 I o m att ingen av oss är läkare vet vi ju inte vad Becczi lider utav, mina tips är rent allmänna som många av oss mår bra utav.Glad Det skadar aldrig att hjälpa naturen lite på traven s a s. Att ta omega-3 o 6, D-vitamin och käka ex valnötter är inget farligt utan nåt som kroppen och speciellt hjärnan behöver, i vårt stressade samhälle där många utav oss slarvar med maten skadar det inte att ta extra vitaminer och fetter.

Jag exvis som jobbar natt tar extra tillskott av D-vitamin och omega-3 för att hålla min hjärna i trim, har själv varit utbränd ett flertal ggr och vill inte råka ut för det igen.

sarakaka
3

#16 Okej. Men om du kanske prioriterar om lite grand så har du säkert råd med några filtar per månad iallafall? Exempelvis, du köper fyra filtar för 10 kr/st. Hoppar du sedan över t.ex. den där extra dyra mascaran, den där nya t-shirten, den där läsken man köpte i stan och är lite sparsam så går det säkert bra. :)

Glöm inte att tänka positivt, vännen. De är ju inga kissmonster! Även om det kan kännas så ibland, hihi. Det finns små knep man kan ta till för att underlätta iallafall, så det är ju inte kört! Om de gör dig lycklig, förutom kisslukten, så är det väl värt att prova tipsen du har fått. :)

Crapsurraren
0

Jag kan bara tipsa om helt vanligt desinfektionsmedel i ajax som man har i en sprayflaska och torkar av lite överallt, ättika i ett glas eller på ett fat..

Och såklart torka golv /vägg

Jag har testat alspån, papper, och jag hade förr sågspån innan jag visste bättre (dock mådde inte mina råttor dåligt)..

Papper är nog det värsta jag någonsin haft då det stank efter enbart någon timme med mina grabbar.

Borris välkomstmatta för 4kr styck på ikea är att rekommendera.
Köpte 6 stycken i förrgår och satte in 2 av dom. Har inte känt någon lukt alls inne från gästrummet. Vill ju inte att mina gäster ska må illa om dom kommer och sover över någon gång :P

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

mikeiko
0

#21 Fast jag tittade på symptomen hon beskriver, och de är typiska för just en depression, det var så jag menade :)

[becczi]
0

Vad ni är gulliga allihopa :) jag får ta tag i det här med läkare nån dag snart.

"Kissmonster" är precis det rätta ordet för mina pojkar ibland. Damn it att jag har ett ..-.-. .. glasbord där man ser den minsta lilla droppen! Och dom är ju så envisa när de har en favoritplats.

Så det finns ingen risk att kroppen slutar producera de hormoner som gör dig lycklig om man tillför det under en längre tid? Detta kanske är helt fel ställe att fråga detta på, but still.. ^_^

På lördag blir det kalas här hemma, så jag får ägna morgondagen åt att sanera både luft och alla ytor i mitt rum. Jag ska ta nytta av alla era tips, wish me luck!

sarakaka
1

Lycka till! :)

mikeiko
2

#25 Nejdå, eller det KAN väl häna att folk blir beroende av mediciner - fast det är ju för att deras kroppar redan innan vägrar producera nödvändiga kemikalier. Så då är det ju lättare att leva med medicin än utan ändå.

Men med nedtrappning så minskar man dosen man äter succesivt, och då ska kroppen kunna fatta galoppen och själv börja producera de saknade kemikalierna igen. Mår man dessutom bra igen - och har kommit över depressionen - så ska kroppen naturligt kunna tillverka det som behövs :)