Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 446 ggr
Wand
0

Fråga ang. spån

Är det enbart damm och terpentin som gör att råttor inte ska ha spån som burmaterial? Om inte, vad är övriga anledningar?

Jag har STL-strö till mina möss, för de kan inte ha spånet pga deras känsliga tassar och luftvägar. 

Men jag har spån till mina hamstrar och gerbiler, och mitt spån är värmebehandlat så det är HELT dammfritt, och det finns ingen terpentindoft i det alls. STL-ströet och hampa dammar t.o.m mer än mitt spån. Spånet dammar inte ett dyft ens om jag står och bökar runt i mycket i påsen. Bör det inte gå att använda i sådana fall? 

Jag är jätteallergisk emot terpentin och oerhört överkänslig emot damm, och jag reagerar inte på spånet alls. Har regaerat på andra spån, t.ex från djuraffär, just pga dessa faktorer. 

Detta är för övrigt bara en fråga. Vill inte ha en massa skit, utan enbart svar.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Crapsurraren
0

Näe jag tycker inte att det är fel i att använda spån i det fallet i allafall..

Jag hade som sagt spån förr till mina råttor. Det dammade inte och luktade inte heller och mina råttor blev över 3 år gamla :)

Det är väl mest dom billiga spånen som finns på mataffärerna som dammar mycket.

Själv fick jag från en bonde så det var lite större flisor men helt suveränt som underlag. Dammade inte ett jota :)

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Wand
0

Okej! 

Ja, tycker ju själv att om det inte luktar eller dammar så bör det ju vara lugnt… det luktar ju såklart trä(eller det luktar nästan som morot? Hahaha!), men inte terpentin, och det är ju just det som är det giftiga ämnet i spån som man vill undvika. Vet visserligen inte ens om det finns barrträ i spånet, menmen. 

Spånet jag har köper jag på Granngården. Förr hade jag spån från Granngården som dammade en del, men det här är en annan sorts påse med spån från ett annat ställe, och jag har även hört från andra håll att det här spånet är helt fantastiskt, så det kan ju inte vara en engångsföreteelse. Vi får väl se. Kommer köpa hem hampa också i alla fall, för jag vill ha lite alternativ.

Crapsurraren
0

Testa det i en toalåda eller en transport bur när dom är ute om dagarna och se om det börjar lukta om dom kissar :) Det är ju kisset som utlöser terpentinet.

Jag har också hört att ett av granngårdens spån ska vara enormt bra för smådjur! Kanske är samma som du har?

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Wand
0

Nja, jag har ju det här spånet till mina hamstrar och gerbiler och det luktar knappt ostädat ens när de har kissat haha, luktar bara precis som nyöppnat spån, inget terpentin eller så. Dock så kissar ju råttor mer, men jag ska se hur det blir. ^_^

Ja, det kan vara samma, misstänker det!