Råtta sov väldigt djupt, normalt?
Halloj!
Idag så sov min råtta på ca 10 veckor väldigt djupt. Hon vaknade inte när man petade på henne och inte heller efter att hon blev upplyft. Till slut dock så vaknade hon och tedde sig helt normalt och var pigg igen.
Jag har sökt runt lite här på sidan och om jag har förstått det rätt så är det ett rätt så vanligt fenomen? Jag fick nämligen uppfattningen att mångas råttor har sovit på det här viset en eller flera gånger.
Är det normalt? Är det ofarligt? Är det bara en slags djup sömn (likt illrar)?
Tack på förhand,
Airikr
Liknande har hänt min gammelråtta, dock hoppade han till när jag tog på honom. Men kunde gå in genom buren och allt utan att han märkte.
Dock tror jag att han börjar bli "döv" eller något.. Han verkar inte höra så superbra :) (3år gammal snart)
Så därför sätter jag en Tass här :)
Mvh. Sanne & Djuren
Hände mig idag, min snöboll låg i röret och huvudet hängde ner, så jag skulle peta på huvudet och det gungade fram och tillbaka, trodde hon hade dött, men hon vaknade precis när jag börjat fått lite panik, haha. duktiga dom är på och lura en. (= men hon sov nog väldigt djupt för hon brukar alltid vakna när jag petar på henne.
Hänt en av mina råttor också. Hon låg o sov på en hylla i buren så jag började klappa på henne. Vanligtvis brukar hon vakna så fort jag öppnar burluckan eller börja klappa på henne men den gången klappa jag länge länge innan hon till slut hoppade till och undra vafan min hand var för något.. :P
Jo råttor kan verkligen sova djupt. Jag går upp på morgonen o sätter på radion kokar kaffe,spolar vatten o skrammlar en del. Sen ställer jag mig o lockar o ropar, nä da,inga råttor kommer (dom springer ute) Sen tittar jag in i något av sovställena o där ligger dom o "snarkar". Så visst kan dom sova djupt. Likadant med bebisarna.

Synnerligen ungar kan sova som om de låg i koma, men har haft ett par gubbar som varit likadana som vuxna oxå. De är så avslappnade och sover, hänger som blöta vantar om man lyfter upp dem :)
Qui dormit, non peccat
Haha en gång så sov min råtta i en sak jag hängt upp och jag klappade henne men hon reagerade inte, så jag blev livrädd och började försöka väcka henne och tillslut vaknade sömntutan ^^ lite rädd man blev!
Min ena råtta låg i hängmattan så jag petde lite under hängmattan men hon vaknade inte. Fick typ panik och började ruska henne, då kollade hon på mig som om jag inte var riktigt klok, gäspade och somnade om…