Jenny-bur experiment :P
kan tacka Fisfia för denna lysande idén 
håller på att montera ihop mina jennyburar till en stor super-jenny 

kollade om det skulle funka utan att bli vingligt idag, och två funkade, blir spännande att se som allt blir jättevingligt när den tredje kommer på..
sen ska större luckor fixas + att den ska lackas med svart metall-lack..
men måste vänta in en annan bur innan jag kan prova bara 
Sara här inne, har 2 ihopsatta jenny burar till salu. Där kan du se en annan typ av ihop sättning också :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 det är den buren med avklippt topp va? har kikat på den :) men jag gillar att man kan göra tillbaka min till två (eller tre när den är klar) om man behöver det, men "jenny towern" har jag sett
det sättet ser stabilt ut så det var därför jag var rädd att mitt sätt skulle bli vingligt..
Jo precis. Hon hade tagit av taket och satt ned ena botten lådan med hål på. Blev som typ en ferret tower modell.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Buren är redan såld =)
Jag tycker de ser ut att funka bra de där med. Om du vill ha större luckor kan du ju använda den som satt i taket på den undre buren de gjorde jag på min vart jätte bra dock lite jobbigt om man vill använda den lucköppningen igen senare :P

jenny tower var riktigt smart (sett den irl)
men skulle 3st vekligen få plats på varann ???
men du kanske har högt i tak :P
You can't spell Bitchy without Itchy
Hur sätter ni ihop burarna? Jag har varit sugen på att sätta ihop mina två stora burar till en riktigt stor, men eftersom den då blir två meter hög måste den ju vara ordentligt stabil.. Och jag kommer behöva en hel drös med hyllor och hängmattor som fallskydd.
Inget projekt jag kommer starta inom den närmsta tiden men.. är ju kul att fundera på hur man skulle kunna göra. 
#6 Tror inte de är några problem att stapla 3 på varandra men blir nog lite svårt att nå råttorna om dom är i översta delen och inte vill gå ner :P
#6 jadå det ser ut att få plats 3st på höjden iaf… men vi får se :)
#7 buntband ;) många! men just nu har jag bara knutit ihop med diverse snören *s* :) jag klämmer fast takluckan med för extra stabilitet.. men hur sjutton jag ska städa den har jag inte kommit på.. jag har såna grisar så jag måste nog fixa ngt smidigt sätt att städa snararst! 
#8 här har jag mer problemet att hålla dem inne när man vill ha ut en eller två och inte 10 
#9 Aha, jag såg först inte att du hade taket kvar. :P På mina burar kan man plocka bort taket (även alla sidor går att ta bort bl a) men det kanske blir sämre stabilitet utan ett tak då?
Råttorna låter alltså buntbanden vara?
#10 det återstår att se om de låtr dem vara.. men sätter upp all min inredning med buntband typ *s* och de flesta har fått vara ifred.. ännsålänge
#9 Haha ja men dåså. Mina pojkar hade laggt sig längts upp å inte velat komma ner… om de inte är dags för mat då vill säga :P
De där med att göra rent burar man satt ihop är inte kul :P hade själv två andra burar där jag bara satt gallret från den ena på den andra. Jag gjorde bara rent den en eller två gånger innan jag gav upp men sen är jag en riktigt liten latmask. =)
Måste vara ett rent helvete att städa den .____.
Jag har ju använt mig av lite samma princip som du nu har gjort på prov här, Magda. Men jag har inte Jenny-burar utan två andra som jag ställt ovanpå varandra med endast en burbotten i botten - precis som du har gjort. Men att städa dem är inte svårare än det är med två fristående burar så att säga, för jag har istället för buntband satt "vinkelhörn" uppe på kanterna på den undre av burarna. Sedan är det bara att ställa upp den övre buren som ju inte kommer någonstans pga dessa vinkelhörn. Själva vinkelhörnen har jag däremot satt fast med buntband. Dessa vinkelhörn är egentligen en liten plastlåda med raka lämpliga hörn som jag bara har sågat ut hörnen från. Jag kan försöka fota om du vill så att du kanske förstår bättre vad jag menar.
Jag har ju gjort fler och större öppningar på min bur så när jag "dagsstädar" öppnar jag bara luckorna och plockar och fixar det jag vill och när jag "storstädar" så lyfter jag av överdelen, bär in den i duschen och diskar av den. Gör sedan samma med underdelen och burbottnen.
Just det, sedan har jag gjort en bottenskiva till min också med ordentliga hjul på som jag ställer hela ekipaget på så att man lätt kan rulla omkring hela buren när man vill. Rekommenderas :-). Jag tog en gammal plyfaskiva som jag sågade ut och fräste ut vinklar i så att burbottnen låses i ett läge (beror ju på hur burbottnen ser ut), målade den och satte på fyra rejäla hjul som jag hittade i en container :-).
#14 -#15 oooohhh kan du inte fota hur din bur ser ut? och din lösning med "vinkel hörn" har några plasthörn från kaninbur som jag måste prova om de passar… det låter som att du har gjort massa smart med din 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#16 Haha, ja, jag är ju så otroligt smart ;-P.
Du får hålla tillgodo med den här gamla filmen så länge, så ska jag se om jag kan fota lite närmare på hörnen.
http://www.youtube.com/watch?v=VZvARR8CrU8
En ganska bra bit in i filmen ser man hörnen jag pratar om. De är vita och kommer från en vit plastburk man egentligen ska hänga på väggen från IKEA som jag hade över, men man kan ju ta vilken plastburk som helst -eller metallburk för den delen- med hyffsat raka hörn, alltså så lite rundning som möjligt av hörnen.
Här är en annan låsmekanism med en liten fjäder eller vad man ska säga. Luckan sitter alltså fast nedtill med buntband som gånggärn och upptill stänger man med en liten pinne bara (bortknipsad burgallerpinne) som man trycker på på mitten av. Då fjädrar pinnen och den lilla böjen längst upp på pinnen låser sig runt en av gallerpinnarna på buren. Skärpan är sådär, men hoppas man kan se ändå.
#3 den jennyburen äger jag nu - och ser ut såhär i dagläget
(Är medveten om att det är för lite hyllplan och ganska glest med inredning här och där, men det är sånt jag jobbar på)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
åh tack för alla bilder och verkligen kul att se hur ni gjort :))
#27 Det är ju det som är det kuliga att hela tiden hitta på ny inredning och förbättringar :-)!
#28 Hur går det själv Magda med burandet? Hänt nåt? Funkar det? Inga lackeringsplaner än så länge?
#29 har fått byta invånare i buren så nu bor pojkarna där (de är lite bättre på det här med att bajsa på lådor) den är tråkig att städa eftersom jag inte fixat luckor än, men det är ju mitt eget fel *s* lackeringen blir till sommaren när jag kan vara ute… men som vanligt när jag ska göra ngt så går det lååååångsamt *S* gör ju typ 1000000 saker samtidigt så det är väl därför inget blir klart..
#30 Haha, ja , visst kan det vara därför. Känner igen det där. :-)
Magda har du råttor också, jag trodde bara du hade hamstrar! ;P
#32 haha näää hamstrar är rätt nytt för mig, råttor har jag haft i en 10-11 år eller så och möss har jag med och har haft i några år 
#33 jaha det visstej jag inte, vad kul! :)
#33 …och kaniner och katter och hundar och hästar och barn…
#35 och sambo! glöm inte att jag har en sån med :P (jaaa han klagar alltid på att han aldrig får vara med när jag räknar upp vad som finns härhemma
)