Skabb igen???
Nu misstänker jag att mina råttor börjar få skabb igen *suck* Jag förstår verkligen inte vart de kan komma ifrån??
Skulle det kunna komma från alspånet jag köper från crt zoologiska? eller är det helt omöjligt för skabb att vistas i det?
// Fawo (;

Nej, skabb kan komma från spån, hö, halm mm. Likaså från andra djur som katter och hundar som kan vara bärare.
Qui dormit, non peccat
Hur länge borde man låta bottenmaterialet stå innan de är 100% säkert att använda?
// Fawo (;

Skabb beroende på sort är ju överlevare tyvärr och kan överleva länge innan de kläcks. Bästa är väl att hetta upp det ordentligt så de flesta dör. Frysa får dem bara att gå i ide.
Qui dormit, non peccat
Hur många gånger har du haft skabb, och hur långt har det varit mellan gångerna? Vad har råttorna behandlats med?
Kan ju vara så att det fortfarande är ursprungsangreppet som spökar, och inte ett nytt. Dvs det har gått runt, om det inte blivit sanerat ordentligt de första gångerna.
Jag har haft skabb 3 gånger under ca 2 års tid. Har alltid behandlat med stronghold, tvättar alla deras filtar o hängmattor i 60 grader. Sanerar även fast många säger att man ej behöver. Det har väl då gått mer än 6 månader mellan varje gång.
// Fawo (;
Kan de få skabb från alspån!? Åh hu o.O