Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1389 ggr
[Mandaz94]
0

Kan råttor smitta andra djur?

Undrar om någon vet om råttor kan smitta katter med dödliga sjukdomar eller bakterier? t.ex om en råtta är lite sjuk, kan katten då bli dödligtsjuk? eller kan katten bli sjuk av att komma kontakt i råttor alls? menar inte ute råttor utan tamråttor i bur.

hus-musen
0

Nope virus och bakterier är i regel artbunda, så de kan inte smitta emellan. Vissa undantag finns ju dock, sjukdommar kan smitta mellan möss och råttor, och i speciella fall människor och råttor även om det inte är vanligt alls.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Värre om du själv är allvarligt sjuk. Jag har lyckats smitta mina djur ett par gånger, tyvärr en gång när jag var yngre som jag tror ledde till att mitt marsvin dog. Djur emellan är inte så farligt som hus-musen säger.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

DuBetMig
0

Lånar denna tråd lite, antar att jag inte beöhver oroa mig efter läst hus musens inlägg - Men vill vara på den säkra sidan. Min grannes katt har öronskabb, kan det smitta till mina djur om jag inte är norgrann med hygien osv?

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

chade
0

#3 min lille kattpojke hade skabb när han flyttade in hos mig, vi har vart och hälsat på hemma hos mina föräldrar och deras katt har inte fått skabb av honom.. även inte mina råttor, så jag tror inte det är så stor risk, annars så är det väl jag som haft tur!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

hus-musen
0

Nix, skabb, löss och loppor är även de i regel artbundna, dvs ett annat djur/människa kan vara bärare men ohyran överlever inte på dem. Finns undantag även här såklart så om jag vore du så skulle jag ta reda på vilken skabb katten har.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

#6 Läskigt Skrattande

Qui dormit, non peccat

[Alenzi]
0

#7 Fast någonstans också ganska fascinerande..