Suuuuuuuuuuuuck
Nu igen. Malta började klia sig lite mer än vanligt för ett par veckor sedan, och nu har det dykt upp sårskorpor lite här och var under den senaste veckan.
Tredje gången med ohyra på 1½ år, fantastiskt. Förra gången var vi i Danmark, där jag fick ge runt 200 danska kronor för konsultation inkl behandling. Har nu bokat en tid i eftermiddag på Veterinärhuset i Ängelholm där enbart grundavgiften för undersökningen går på 600 kr -.- Kuuuul.
…Var bara tvungen att gnälla av mig lite :P Gillade min sambos resonemang: "Det kommer säkert bli upp mot 1000 kronor i slutändan, eller hur? Vi kan köpa 4-5 nya råttor istället"

Haha 4-5 nya råttor ^^
Näe trist med ohyra, avskyr det! Känns värdelöst oxå att behöva uppsöka veterinär och betala full kostnad när man vet vad man ska ha.
Qui dormit, non peccat
Ja det är verkligen just värdelöst!! Förstår inte helt varför man måste igenom en veterinär för att få ut Stronghold, när t.ex. Frontline är receptfritt.
Jag ringde runt lite i förmiddags, och hittade en veterinär inte alltför långt från där jag bor som tar 300 kronor i grundavgift för en konsultation. Återkommer med recension efter besöket :)

Jo men frontline är dödligt skit tyvärr, annars hade jag använt det. Som det är nu så är det ju bara Stronghold som är något att ha 
Näe släpp strongholden fri tycker jag
Qui dormit, non peccat
Det är ju det jag menar! Om Frontlinen är receptfri kan väl Stronghold också få vara det..
Låter som en bra kampanj; var har du namnlistan? :P
Men det är ju konstigt om frontlinen är farlig för råttor när den används på möss och hamstrar, som är betydligt känsligare.
En musuppfödare jag är bekant med har t.o.m ivomec på sina (detta har man på kor, hästar etc) och det droppar hon i nacken på dem regelbundet för att hålla ohyra borta.
Frontline-sprayen kan man köpa och droppa lite i nacken, det är nog för ohyran.
För övrigt så finns det även dokumenterade dödsfall bland strongholden också, den rekommenderas inte heller på kaniner och mindre smådjur, så allt är ju alltid en risk ovsett.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

#5 Känner ingen som använder frontline på möss faktiskt, utan de brukar använda stronghold och ivomec vad jag vet.
Stronghold kan du överdosera så sjukt mycket utan risk för skador, inte ens på foster. Ivomec, finns ju olika sorter, kan man oxå överdosera rätt mycket.
Qui dormit, non peccat
#6 Haha ja, men allt ska ju göras med måtta.
Sprayen som finns att köpa, den kan man använda precis som dropparna, alltså bara droppa en droppe i nacken. Då det är så små djur så tar det bort ohyran ändå, och det skadar dem inte, sålänge de inte är sjuka eller svaga, men om så är fallet så bör man nog kolla upp veterinär för annat än ohyra också, haha… >< Sprayen ska egentligen användas på katter och hundar, och då ska den dränka in hela pälsen.
Har hört om några som haft det på möss, sedan är det vanligt bland hamstrarna med, så jag står ändå fast vid att det inte är farligt om man har lite vett i skallen.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Vi använder Frontline spray här ibland, även mössen har fått sig en duschör, även en hona som var dräktig (mus), hon födde fina ungar utan problem..? Det finns ju väldigt mkt forskning gällande tex Frontline o råttor, det enda jag har kunnat läsa mig till är att kaniner är känsliga för Frontline. Men råttor är ju nu oxå mkt tåligare gällande gifter än vad vi är (o kaniner), jag har aldrig under alla mina år som råttägare råkat ut för att en råtta har blivit dålig el dött av Fontline..? Har ni?? Annars tycker jag ändå att Stronghold o Advocate är de bästa att använda, de tar så mycket mer skit.