Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 1272 ggr
Nezzie93
0

Vad kan man köpa för foder till råttor ?

Mitt foder jag har hemma är så himmla dammigt vad kan köpa för foder? eller om man ska göra eget foder vad kan man köpa för grejer och det måste vara ganska billigt:'( Snälla hjälp!

Elshira
0

Det är både bättre och billigare att göra egen musli själv, jag utgår ifrån någon billig musli med alla fyra sädesslag, lägger till puffat ris, fröer av olika slag, lite cornflakes, lite torkad frukt, några nötter och sedan har jag också i hundmat (ej kattmat då det innehåller taurin som råttorna inte behöver).

Utöver det ger jag färskmat (typ det jag själv äter och som blir över), barngröt (inte vällingen utan gröt), lite balndade grönsaker och frukter. Frysta ärtor och majs, och broccoli om dom äter det är jätte bra och enkelt att ha i frysen. Jag brukar köra med crabsticks (efter som jag själv sällan äter fisk) som jag tar upp ur frysen en och en och ger råttorna - väldigt poppis! Att ha mycket mat i frysen är ett bra komplement till vanliga frukt och grönsaker.

Torkad frukt och nötter brukar jag bara blanda i lite i torrfodret och ge resten som gidis istället efter som det är väldigt poppis. Nötter kan man dessutom köpa med skal såhär till julen vilket de flesta uppskattar! Lägg inte in nötterna på kvällen bara, annars kommer du höra gnagande hela nätterna ;)

Hakuna matata!

Gabbbee
0

Håller helt med #1. 
jag gör mitt eget foder, billigare, räcker längre och man vet exakt vad som är i, då kan man välja att ta mer av deras favorit godis! :) (sålänge det inte är för feta saker)

Jag har ungefär samma saker i som #1 sa, + havrekuddar och linser, och det är väldigt uppskattat av mina töser :)

Zakaraa
0

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Jag orkar inte släpa massa eget från affären. Så jag beställer mico lyx utan pellets från zoo. Säck på 15 kg, 379:-. Sedan har jag det som bas och fyller ut med massa annat. Just nu är det havrepuffar, rispuffar, anf hundmat, knäckebröd, solroskärnor, blandade julnötter med skal, hirs, axa grynblandning, linfrön, råttpellets. Har även torkat lite eget jag lagt i, broccoli, persilja, morot, äpple, blodpudding, griskött.

Hinner jag inte beställa och det börjar ta slut här hemma. Så köper jag bra müssli. Händer att jag ibland snålar och köper nån påse billig skit müsli med nötter/frukt som har lite för myket socker halt. Händer inte ofta men det händer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

bankfack
0

http://www.ratrations.com/ kul fodersida som jag vill minnas inte har så hemska fraktkostnader heller… Kan ha ändrats iof.

Jag blandar den stora påsen "sunt och gott" eller nån annan basmusli med hundfoder av bra kvalite (ca 10-15%) och har som bas… Sen kan man proppa i lite allt möjligt. Blötmat på det!

[Kamillah]
0

#5 Ja nu verkar frakten ligga på £20 för vad man än beställer :( Iaf mellan 1-7kg

bankfack
0

#6 Upp till 25 kilo… Men ja… Surt…

#4 Vad innehåller Micro lyx? Googlade det men hittade inget. Prisvärt iaf.

zickan
0

Sorrky skrev med c iställer för med K. Heter Miko. Från Bello sortimentet. Fick det som tips av en annan uppfödare och kört på nu tof i 1 år. http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=400.0469&parent=sOW&parent_lev=svmk20&itemcount=0

zickan
0

Finns massa blandingar som zoo affärerna kan ta hem om man ber dom. Bara kika på imazoo och åkellos listor. Sedan fråga vad just din zoo skulle ta för en säck. Lite skönare att köpa säckar än massa små påsar müsli. Sedan är det bara att blanda ut med annat. Jag gör av med ca 1 säck per 5-6 vecka, då med massa annat i blandat.

Nezzie93
0

Tack alla:)<3Glad O Gott Nytt År På Er<3