Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 790 ggr
Tazzar
0

K: Råttor, sthlm (nybörjare)

Hej!

Jag har velat skaffa råttor i omkring 3 år, och känner nu att det börjar bli dags att göra någonting åt saken. :)

Jag har aldrig haft råttor tidigare. Så jag söker därför lugna, "bra nybörjar-råttor" så att säga.

Med lugna menar jag dock inte att de måste vara "slöa och trötta", utan att det går att hantera dem, att de inte är rädda (biter), vaktar revir eller liknande.
De får alltså gärna vara lekfulla och ha lite bus i sig! Jag är även intresserad av klickerträning, brukar klicka med mina hundar och har även testat ibland på några hamstrar. :)

De gnagarerfarenheter jag har kommer då från hamstrarna, som jag föder upp. Dock är ju hamstrar och råttor ändå ganska olika.
Därför vill jag gärna kunna hålla kontakten med dig som säljare om det dyker upp frågor och funderingar eller liknande.

Att det är ungar eller äldre omplaceringar spelar ingen större roll, bara de är friska, går att hantera och har bra temperament.
På något sätt har jag dock en känsla av att omplaceringar i många fall kan vara "bättre" om man är ny, att äldre djur många gånger har "landat" och liksom "står med tassarna på jorden".
Sålänge de har haft en någorlunda bra start i alla fall.

Jag är 19 år och bor söder om Stockholm.
Om ni har, eller vet om, ett par råttor som skulle kunna passa mig så kan ni PM:a mig här på ifokus eller maila mig på tazzar_92@hotmail.com, alt. skriva här i tråden.

DuBetMig
0

Det är ju plus med bebisar då man kan forma dom hur man vill. :)
Kul att du ska skaffa råttor! :)

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

[Eraj]
0

Har du läst " letar efter bästa hemmet" tråden? Kikade på den lite snabbt men de verkar vara mysiga grabbar :) du kan ju prata lite med trådskaparen och höra om det är något för dig!

Tazzar
0

#1 Det kan man visserligen göra! :) Är bara så van vid guldhamstrarna, de brukar ofta, som bebisar, ha diverse "åldrar":
- Slyngelåldern (utseendemässigt bara)
- Nafsåldern (ska smaka och bita på allt, för att upptäcka världen, som alla bebisar gör!)
- Popcornåldern (rätt som det är hoppa till, befinner man sig inte på golvet med hamsterbebben då så kan de falla och göra sig väldigt illa)

Så vid omplacering av en "stabil" vuxen hamster så har de redan gått igenom detta så att säga. :)
Men råttor har ju både höjdkänsla samt är flockdjur (och därmed mer samarbetsvilliga). De är ju även väldigt smarta. Så då får man kanske mer tänka att de är lite som hundvalpar, även där brukar man ju, oftast, rekomendera valp framför omplacering. :)
Att de kommer som små oskrivna blad där man hjälper till att författa, tillsammans med individen, vartefter tiden går. :)

#2 Jag har kollat en hel del på den tråden i flera dagar faktiskt! Men jag har väntat med att kontakta trådskaparen då TS främst söker någon som har råtterfarenheter, vilket ju inte jag har. Så jag förstår om man hellre vill att rådisarna sina, som man ändå har haft ett tag, ska komma till någon som "kan". :) Men jag har skickat ett PM Imra nu! Så får jag höra vad h'n tycker. :)

wintermynta
0

Jag rekommenderar att ringa Ladugårdens efter nyår. Vet att hon har bebisar med ett gudomligt temprament. Vet dock inte om alla är tinggade men du kan alltid kolla. KOntaktuppgifterna finns på :www.rattsallskapet.se

VikkanSpike
0

Jag har två härliga killar som jag söker nytt hem till och dom finns i haninge utanför sthlm.

Jag skriver detta från mitt jobb så jag har inte riktigt koll på åldern men dom e köpta tidigt i höstas så dom är inte så gamla än.

Dom är dumbo/rex korsningar en brun och en siames färgad. Snälla att hantera och har aldrig bitit mig vid hantering, snälla att klippa klorna på har dom oxå varit. Dom är nyfikna och pigga som sagt.

Jag säljer dom med bur och allt för mindre peng. hoppas på nytt hem till dom då jag under min graviditet utvecklat allergi