Blåmärke på huvudet
Va inne och släppte ut tjejerna nu på kvällen och ser då att min äldsta hona en dubbel rex tjej på ca 6 månader har ett blåmärke som också är lite svullet. Men hon är inte påverkad eller annorlunda på något sätt. Är det vanligt att råttor kan få det? Tjejerna bråkade ganska mycket på kvällarna men har slutat nu sen kanske 2 nätter tillbaka.. Och jag inte hört något pang eller skrik.. Är sånt här farligt?

Blåmärke? Låter inte alls bra..
På tassar kan det ju bli blått vid klämskada eller när de brytit något. Kan hon ha ramlat och slagit sig? Isåfall hade jag satt henne ensam i en låg bur där hon inte kan klättra och får ta det lugnt.
Qui dormit, non peccat
Ok den enda buren jag har isåfall är en plastbur som jag använt till hamster. Går det bra?

Ja det funkar, huvudsaken som sjukbur är att de inte ska kunna röra sig jättemycket och klättra. Äter, dricker och bajsar hon som hon ska? Vart är det svullet?
Qui dormit, non peccat
Svullnaden har gått ner och det blåa har blivit ljusare och det är mitt på huvudet. Hon åt den färska maten jag stoppade i nu

Hmm, låter som hon ramlat illa då kanske.. Men hon rör sig normalt?
Qui dormit, non peccat
Tycker det låter som en vanlig bula och blåmärke.. är inte så farligt om hon inte verkar må dåligt. Kan ju vara bra om hon tar det lite lugnt i några dagar, som man brukar rekommendera vid lättare huvudskada.. men i örvigt skulle jag nog inte vidta några åtgärder om hon inte visar något.
Enda man kan göra för att kontrollera huvudskador är ju en röntgen/MRI.. men hade hon varit illa skadad hade hon antagligen varit tröttare än vanligt och inte gärna rört sig. Låter ju som att hon är precis som vanligt, så tror inte du behöver oroa dig.
Hon är som vanligt, håller koll på henne. Tack för råden!