Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 834 ggr
[Mandaz94]
1

Blivande råttägare

Jag ska köpa mina första råttor imorgon tror jag, det är två stycken honor som jag ska köpa. Jag har tidigare haft hamstrar, kaniner och möss. Jag har läst på om hur man ska sköta råttor.

Ni som har haft råttor en längre tid får gärna dela mer er av vad ni brukar göra med era råttor och hur ni sköter dem m.m.

Vad ska man göra första dagen då man tagit hem råttorna? Är det okej att hålla på med dem under dagen eller ska man bara låta dem vara?

Tacksam för alla svar och all hjälp som jag kan få. Kram!

hus-musen
0

Finns massor att skriva om det, har du läst någon av våra artiklar? De ligger under vanliga frågor som är nålade längst upp :)
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1

Köper du råttor från uppfödare?

Första dagen man tar hem råttor så hanterar man dem, jag personligen har aldrig förstått varför man ska sätta in dem i buren på en gång och låta dem vara. Det är du som människa som ska vara tryggheten, inte buren, och råttor är sociala djur som mer än gärna vill vara ute med människan och undersöka och gosa. 
Sen beror det såklart på hur de har blivit hanterade innan, en bra uppfödare hanterar ju bäbisar hela tiden och de är vana vid människor. Zooråttor kan vara helt ohanterade och rädda.

Ta på dig en skräptröja och låt råttorna sitta i tröjan och bär runt dem. Lite kiss och bajs får du räkna med, men du kan träna dem till att bli rumsrena på en gång om du har en toalåda med dig.

Qui dormit, non peccat