Ang. Flaskmatning! Det GÅR om man kämpar!
Hej!
Jag fick en kull med ungar den 1 december , där mamman hade haft en astuff förlossning.
Dom 6 första ungarna som kom ut klarade sig, och utterligare 6 hon födde dog eller var döda.
Redan dagen efter märkte jag på mamman Fiona att hon inte måde så bra, alla ungarna var då inte födda. Under dagen kom det fler bebisar, döda.
Efter ytterligare en dag hade hon fött alla sina bebisar, men mamma Fiona var trött och svag. Klämde och kände på magen och inget fanns kvar. Märkte att Fiona gick lite konstigt, liksom släpade ena sidan…
Dagen efter det var Fiona mycket dålig och var halvsidesförlamad. Förstod att det var så, då ena hennes öga stod ut (på den sidan där hon släpade kroppen).
Försökte då hitta någon adoptivmamma till bebisarna, men utan resultat.
Ägaren till pappan, Veronica Kristiansson (verra), och jag pratade mycket under denna tid. Visste varken ut eller in. Avliva Fiona innebar ju att ungarna skulle dö.
Tog beslutet att låta Fiona leva, så länge det gick…utan att hon led… Eller led och led, led gjorde hon, då hon var väldigt sjuk, men utan att hon plågades…. För varje dag hon orkade så ökade ju chanserna för hennes ungar.
Började stödmata Fiona, även med socker lösning.
En vecka orkade Fiona kämpa!
Då var det bara för mig att börja flaskmata bebisarna… Dom var så små och magra! Först fick dom mat så ofta så det gick max 2 timmar mellan målen…. Flaskmatade med ersättning från apoteket till kattungar. En dog ganska snabbt och dom andra 5 verkade må bra. Sedan efter ca 5 dygn dog dom en efter en…men 2 var kvar. Tror dom blev förstoppade… :( Sedan dog en till… Är ju omöjligt och veta exakt hur mycket dom ska äta och hur mycket dom får i sig… När det bara fanns 1 kvar gjorde jag ersättningen mer vattnig, ifall att…
Den enda lilla finns fortfarande kvar vid liv! Den är nu över 4 veckor gammal! Den bor nu med dom andra råttorna och äter vanlig mat… Den lilla kommer att klara sig och jag kan andas ut!
Att flaskmata är helvetes jobbigt, men det går!!!!!!!!!!!
Så ett stort TACK till all stöttning osv, på tråden "S.O.S."… Ha en trevlig nyårs helg på er!

Skönt att liten klarade sig, ett riktigt slit att mata upp småttingar på det viset!
Gott nytt år till er! :)
Qui dormit, non peccat
Kom senast igår att tänka jag på ungarna i s.o.s.-tråden& undrade hur det gått.. SÅ himla roligt att höra att en liten klarat sej! :-) Vilket otroligt jobb du gjort!! :-)