Jätteknöl, panik!
Jag hittade precis en stor knöl på en av mina råttor, som sitter på vänster sida om bröstkorgen, precis bakom frambenet ungefär. Förstår inte hur jag har kunnat missa den, för den är verkligen STOR. Den är ungefär som en stor vindruva, ca 5cm lång och 3,5cm bred.
Den är hård och kompakt, sitter inte riktigt fast utan man kan flytta runt den och hon verkar inte få ont när man klämmer lite försiktigt på den.
Nelly är strax över två år gammal, kanske lite i det rundaste laget men för övrigt kry frisk och pigg.
Kan det här vara en tumör, eller kan jag ha tur genom att det "bara" är en stor fettknöl?
Bilden ger inte knölen rättvisa, den är större än vad bilden visar men Nelly var inte så sammarbetsvillig när fotot togs 
Jag skulle gissa på juvertumör. Min ena råtta fick det på samma ställe när hon närmade sig två. Blev operation dagen innan 2-årsdagen för min råttas del, det klarade hon fint då de sövde med gas. Eftersom din råttas tumör förmodligen växt väldigt fort nu innan du märkte den, så skulle jag ringa runt och kolla om man skulle kunna få tid för operation. Om din råtta är frisk för övrigt förstås. Tumören på min tjej växte väldigt fort. Tyvärr fick hon två till strax efter och fick tas bort tre månader efter första operationen. Väldigt tråkigt när de får tumörer, samtidigt måste man väga om råttan klarar av att opereras gång på gång. Då vi misstänkte att min hona även kunde ha någon tumör invärtes så fick hon somna in innan tumörerna växte sig alldeles för stora. Det är tuffa beslut men man måstre ta hänsyn till vad som är snällast mot råttan. Hoppas det går bra för din tjej. Vart bor du i landet? Någon här inne kanske kan tipsa om bra veterinär om du bestämmer dig för operation. Styrkekram!
Fruktade verkligen för att det skulle vara en tumör, men kände på mig att det skulle vara något sådant elände! 
Jag bor nära Uppsala, så någonstans däromkring vore bra, fast skulle inte tveka att åka ner till Stockholm! Ska börja ringa runt det första jag gör imorn! Ska nog testa att ringa till Universitetsdjursjukhuset vid Ultuna, där pågår ju massa forskning så det borde finnas någon smådjursexpert där?
Vet inte hur bra de är med operationer av smådjur osv, men jag vet att Rembackens djurklinik vid E4:an har öppet dygnet runt och tar emot akut ifall det skulle bli värre. Men om hon verkar frisk i övrigt är nog det bästa att vänta lite, hitta någon som man vet/tror är duktig och boka tid.
Lycka till!