Varbölden har spruckigt
Nu är det så att jag kom hem nyss och såg att Shiros varböld har spruckigt, tvättade med koksaltslösning och tryckte ut de jag kunde från den.. han sa inget utan det var helt okej.
Sedan stoppade jag tillsvidare ner honom i en transportbur, ser att han tvättar där själv också.. för när jag tryckte på den så kom det knappt ut något och det kändes tom..
Men ska man göra något åt "skorpan" som har bildas? Ska man ta bort den eller låta den vara?
Såret är fortfarande öppet på sidan om skorpan.
Mvh. Sanne & Djuren

Är varbölden tom så låt skorpan vara. Skulle den börja fyllas igen så kan du försiktigt tvätta bort den och hjälpa till att tömma.
Qui dormit, non peccat
Tror dock han har en mindre på sidan om, som ej har vuxit något.. medans denna har vuxit och hunnit spricka samt tömmas.. kan de hända att de är en fettknöl? Han är ju endast 4 månader..
Mvh. Sanne & Djuren
Kollade igenom honom nyss lite mer och ser att den har ju visst blivit större och ser blåaktig ut den med. de luktar illa från hans sår, är det normalt? Jäklar är som en hönsmamma när det är något med mina små barn!
De sitter på vardera sida om snoppen och ca 1 cm ifrån varandra..
Mvh. Sanne & Djuren
sådär fick min ena hane också när han var runt 1 och 1 halvt.. jag var där och rengjorde och hade mig hela tiden. pillade bort skorpan när den verkade fylla sig igen. det luktade lite illa om hans sår med.. men det berodde på varet. det tog ett tag innan det läkte, men sen när det väl gjort det så såg det fint ut. rengör bara ordentligt och halvofta så blir det nog bra :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
#5 Okej :) jo de har jag förstått,.. men vilket medel hade du när du rengjorde? :)
Mvh. Sanne & Djuren
vanlig koksaltlösning! den du har borde funka fint:)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
:) okej!
Mvh. Sanne & Djuren

Japp det är pga varet det luktar illa. Så länge det luktar så är det inflammerat och behöver rengöras, så fortsätt med koksaltlösningen du! ;)
Qui dormit, non peccat
#9 Det ska jag göra! :)
Mvh. Sanne & Djuren