Varför är hon tjock?!
Börjar bli riktigt fundersam nu.
Min råtta Nojiko, är väldigt fet! Hon går bara upp och upp i vikt. Alla mina andra råttor är slimmade medans hon är helt… verkligen fet. Hon kan snart inte röra sig normal för att hon börjar bli så stor…
Jag har tagit bort mitt egenblandade foder så hon inte kan välja ut endast goda saker, jag ger henne inget onyttigt eller så mycket fett. Och med tanke på att de andra råttorna är helt normala så är det ju inge fel på foder.
Hon väger 536g i dagens läge… På en månad har hon gått upp ca 50g….. Hon är så stor! Och jag förstår verkligen inte vad som händer. Hon var som de andra förut, o nu är hon endast 11 månader o väger snart nästan dubbelt så mycket som mina andra honor.
Hon är mjuk om magen, hennes beteende är i topp. Hon är världens lyckligaste råtta. Men hon kan lixom inte vända på sig när hon ligger på rygg t.ex. Hon har också fått valkar.
Om de hade varit något allvarligt fel, hade hon väl mått dåligt?
Dålig bild, men hon är väääldigt rund och tung…
Tillägg: Hon får daglig motion. Springer ute mycket.
// Fawo (;
Vägde syrran nyss- drygt 430 gram. Men Niko var iof den minsta i kullen. Deras syster Nami var också en bastant dam. Niko är min yngsta råtta, men den allra största. Niko ser också tjock ut- de verkar ha lätt att lägga på hullet syrrorna
Måste ju tillägga att Nojiko är vansinnigt söt- och så lik sin syster, särskilt när bägge blivit runda
Bajsar hon normalt?
Mvh Nathalie
#1 Men haha, det kanske ligger i släkten o bli tjocka! :P
#2 Det är de jag har svårt att se. Vet att hon bajsat när jag badat henne, fast det var ett tag sedan. Sedan ser jag inte vad hon gör i buren då hon bor med 7 andra råttor. Hon är rumsren och gör inget utanför buren heller.
Men om hon hade förstoppning skulle nog magen vara hård? Hon har haft denna viktökning väldigt länge, så hon skulle nog må väldigt dåligt nu om det var förstoppning.
// Fawo (;
Det kan vara att hon har någon svårighet att ta upp ett visst ämne och därför överäter, alltså för att försöka få i sig tillräckligt av just det ämnet. Råttor visar ju väldigt sent om de är sjuka så det är inte en helt bra mätsticka för hur bra hon mår… Men hon kan ju också bara vara ett vanligt hederligt fetto :)
#4 jaa, jag ertappar henne ofta vid matskålen. Finns det något visst ämne som det är "vanligt" att råttor inte kan ta upp så lätt? Så jag kan prova göra något åt det själv?
// Fawo (;

Diabetes?
Hon är riktigt fet som det ser ut, inte alls bra. Kan du mata de andra separat medans du tar ut henne tex? Så kan hon få egen mat.
Qui dormit, non peccat
Vad brukar du ge dem för mat utöver torrtodret då? Vad brukar deras måltider innehålla? :)
//Forgetful
#8 de får lite varierat. Kött, pasta, ris, grönsaker, havregröt o ja. Allt möjligt jag kan hitta på
// Fawo (;
Något du märker att hon är extra förtjust i? Jag läste någonstans att den största delen ska innehålla grönsaker, vet dock inte om det ska vara så, jag ger ungefär lika mycket av varje och mina håller sig i form än så länge x) Men prova att ge mer grönsaker och se om det hjälper :)
//Forgetful
Jag tycker det nästan ser ut som en bebis-mage? hur längesen var det du köpte henne :)?
/ Wow
Suck.. Jag har problem med att min är alldeles för smal! Till och med våran bebis som är 3-4 månader yngre en henne är större,och den bebisen är i perfekt form. Någon som har sett min tråd om det?
Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 
Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina
Djur mår extremt dåligt att av att vara så tjocka och jag tror verkligen inte att hon mår bra tyvärr. Mitt tips är att ha henne i en separat bur och ge henne begränsad mängd mat och inte fri tillgång.
Du måste göra något åt det. Annars väntar en tidig död och massa problem som kan vara mycket plågsamma för råttan. :(
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#11 Fawo har haft henne sen i våras, och hon är ingen zoo-råtta- så nån bebismage är det inte
Jag har ju hennes syster (hade två systrar) och hon är också rätt rund. Dock äter hon inte mer än nån annan av mina råttor, de får inte onyttig/onödigt fet mat och hon dricker inte onormalt mycket- varför jag inte tror att hon har diabetes. Jag funderar på något hormonellt, men vet inte hur råttor funkar när det gäller sånt
Hon kanske äter upp burkompisarnas mat också. Tycker inte man ska ge fri tillgång sådär. Inte om dom är tjocka. Står fast vid det jag skrev ovan.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jo, Nojiko kan jag inte tala för, hon kanske äter upp kompisarnas mat. Tycker denna tråd är intressant eftersom jag har Nojikos syster Niko, som också har viss övervikt- om än inte lika mycket som Nojiko.
God jul till er alla o råttorna :) Jag ska sitta en bit från buren och kolla på flocken flera timmar för att se vad hon gör och vad det är hon äter mest av. Detta gör jag då för att veta exakt vad som är problemet med hennes fetma innan jag gör något. Det underlättar nog mycket för att hjälpa henne :)
// Fawo (;

Jag har en råtta som väger 530 gram.Jag simmar henne minst två gånger i veckan samt att hon är ute ur buren lång tid var dag.Men neej da, inte heller hon går ner i vikt.Problemet är att de andra yngre råttorna i samma bur tycker om att äta lite då och då, så om jag tar bort maten och bara ger ibland, så blir det inte bra för mina smalare råttor som bor i samma bur.Men vad jag har hört så skall man oroa sig mer om det är en yngre råtta med övervikt.
Uppfödaren till min tjockis råtta "Brum" sa att Brums syster också gått upp i vikt och blivit en tjockis efter att ha fått en kull.
Så fort det finns mat i någon form i buren, grönsaker eller annan mat så finns min Brum där och är helt fixerad vid maten.Ofta ger jag mina yngre råttor mat och har Brum ute undertiden.Men problemet är som sagt att mina yngre råttor vill äta ofta och i små portioner och Brum hon glufsar i sig så länge det finns mat.
Jag gillar verkligen att kolla på mina råttor ganska länge, jag är verkligen jätte fascinerad över deras beteende.
Men de jag märkt är att min Alfa hona alltid är tjockast. Mamma råtta var tjock, iof så var hennes döttrar de med. så jag trodde att jag övermatade dem. Men sen märkte jag att så var de inte. För när Mamma försvann så tog Maja över rollen som alfa och då blev hon EXTRA tjock. När hon dog tog min lilla magra Millie över alfra rollen och då blev hon med tjock och gick upp massa i vikt. Och nu är de min mini Penny som är alfa och hon är mkt tyngre än Bianca och dem är Nästan samma ålder.
Och de jag märkt är att de är oftast alforna som äter först, eller tar de goda först. Har även märkt att när dessa börjar bli gamla så börjar blivande alfa bära de goda till den gamla alfa.
vet inte om de är så hos er men de är iaf ett mönster jag sett hos mina råttor och jag tycker verkligen om att sitta länge framför buren och kolla. ibland är dem inne i buren fast den är öppen.
Tänker lite så att alternativet att hålla henne i separat bur för jämnan kanske skulle göra henne lika stor, -om inte värre, skada psykiskt som det gör henne fysiskt att vara fet. (Menar jag kan inte tänka ett långt "häsosamt", ensamt=deppigt råttliv är ett bra råttliv för en råtta som funkar i flock..) Däremot hålla dem separat vid matning, om du har möjlighet kanske kan hjälpa endel.. (Är vad jag måste göra pga att en av mina gullisar är väldigt smal, dålig på att äta& därför får mer energi-& näringsrik mat medan en annan är mullig, lägger lätt på hullet& gillar att äta -helst smalisens energimat dessutom
)
Tips från en uppfödare jag litar på, var tillgång till färska grönsaker under hela dagen. För mej funkade det bra under den tiden då "mullisens" nöjes-/ förströelseätande pågick som mest, särskillt eftersom han gillar vattniga, energifattiga grönsaker som isbergssallad& gurka. (Vattenmelon brukar väl också vara populärt& innehåller både MKT mindre energi än torrfoder+ mättar iaf endel pga all vätska..?)
Vad jag också märkt är att sen mina pojkar fått obegränsad utetid, -alltså de går ut& in som de vill ur buren, -har mullisens fokus på torrfoder& mat överh. minskat massor. Om du har möjligh att råttsäkra iaf ett litet rum kanske det kan vara värt att testa att ha burdörren öppen hela dygnet, om du inte redan gjort det då
-& Vem vet -kanske hon har ngn form av hormonstörning, som ngn skrev här ovan. Hypotyreos tex, el hög insulinkänslighet, är vanligt bland oss människor, så skulle inte förvåna mej om råttor också kan ha det.
Om inget du testar skulle hjälpa kanske det bästa är att förs få tag i ngn kunnig veterinär som är duktig på råttor att rådgöra med, för att ta reda på hur du kan hjälpa din lilla söta tjockis på bästa sätt. Hoppas det löser sej hursomh& lilla stora råttan får ordning på figuren& hälsan!
#18 Låter lite likt min situation. Väldigt svårt att ta bort maten för en tjockis när man har smala burkamrater. Men som #20 skriver så är det ju inte heller bättre att sätta tjockisen ensam. Kan ju bli värre.
#19 Spännande. Jag har en väldigt ny flock så vet inte riktigt vem som är alfa än. Ska göra en etologisk studie snart för att ta reda på det :) (uppgift från skolan) xD
#20 tycker de du skriver låter mycket vettigt. Tack för svar!
Jag har nu kollat på flocken väldigt mycket sedan igår. Och hon äter faktiskt inte så mycket som jag trodde. De andra äter faktiskt lika mycket eller mer än vad hon själv gör.
Dock kan jag inte fastställa att detta stämmer när jag inte haft en sådan himla lång observation. Jag fortsätter med detta.
// Fawo (;
*tass*