Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 3540 ggr
EmmaWq
0

Varför inte nakenråtta??

Har förståt att åsikterna om nakenråttor är väldigt blandade här inne, men vill ändå höra vad ni anser om denna uppfödning??

Själv tycker jag att de verkar supergulliga, och har träffat flera uppfödare som har haft både "vanliga" och nakenfisar. Dessa råttor har varit både glada och nöjda och dessutom friska, så det är därför jag inte riktigt förstår… Är det för att man kanske tycker att de är fula?

beckare
1

Ojj, denna tråden kommer bli bombaderad av svar… Glad (Det finns massor av nakenrått-kunniga personer här)

EmmaWq
0

Hehe, jo men det är ju det som är intressant att höra vad olika människor tycker och tänker! :-) Jag är nämligen inne på att skaffa en framöver, men vill bli mer erfaren råttägare först :-) Och vill dessutom höra vad för specialgrejer de kräver etc

wintermynta
0

Läs det som redan finns. Ska även finnas en artikel som du hittar på artikelsidan.

gulzebra
1

Det har inte med utseendet att göra, det är hälsan som gör att folk är mot. Nakenråttor får njurfel, brist på immunförsvar och lite såna "trevligheter".

Nakenråttor är inte ens lagliga att föda upp - citerar 4 kap. 3§ i L80: "De djur som nedärver missbildningar, eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner, får inte användas i avel"

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Royalz
3

Varför skulle just nakenråtter vara värre än exempelvis skinny marsvin eller chinese crested dog?

Jag tycker personligen att nakenråtter är betydligt finare än dom pälsade.

Nu kommer jag väll få massa svar emot mig från naken-hatare ;) Men, men jag är inne på råttor iFokus så jag vet ju vad som väntar om man inte håller med innegänget ;)

chade
1

vad jag vet så har i alla fall inte skinnymarsvinen samma problem som nakenråttor med njurfel och dåligt immunförsvar, som gul zebra säger..

Nog för att jag tycker att nakenråttor är galet söta, men jag skulle aldrig skaffa mig en tack vare dom problemen dom har.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

gulzebra
1

#5: Kineser vet jag inget om så där ska jag inte yttra mig. Skinnymarsvin däremot är friska - det finns en annan sorts naket marsvin också som är ganska bannad just för att den är sjuk. Det är liksom det som är grejen, om de är sjuka eller inte.

För att sammanfatta lite snabbt finns det 3 olika nakengener hos råttor, för att veta vilken som är vilken måste man ta blodprov.
Den ena nakengenen, shorn, slår ut 3 gener samtidigt - två för päls, en för njurfunktion. Hjärtat och njurarna blir missbildade. Råttorna blir mindre än normalt och dör i genomsnitt vid 12-14 månader.

Nästa nakengen är Rowlett's. Anledningen till att den är naken är för att den saknar thymus. Thymus är en skitviktig del av immunförsvaret iom att det är där T-lymfocyter bildas. Resultatet innebär att de praktiskt taget inte har något immunförsvar och det säger väl sig självt att det inte är bra för de. Dessutom är det dåligt för alla råttor runt omkring eftersom de på grund av sitt bristande immunförsvar blir vandrande smittspridare för alla smittor de någonsin utsatts för.

Och så har vi Fuzz. Även där har vi njurfel, som förkortar livslängden till i genomsnitt 16,6 månader för hanar och 20,4 månader för honor. Enligt en studie får alla hanar och 80% av alla honor det njurfelet. Honor får utöver det cystisk degeneration i binjurarna - samma studie visade att alla honor hade stora skador av det vid hög ålder.
Fuzz får dessutom tumörer i samma mängd som pälsade men de får det vid en tidigare ålder.

Ja, nakenråttor är skitsöta, det håller jag med om. Men som råttvän vill jag inte att råttor ska lida och kan därför aldrig någonsin stödja avel som medför lidande. Jag tycker om råttor, därför är deras hälsa och välmående mycket viktigare än deras utseende.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Terato
1

Lite trådar att läsa igenom:

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=ddf5b4bf-876a-415a-8eb4-b4e6107eb66d

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c9e2c7b9-fe50-4a52-8512-6bea1d3046af

http://www.rattor.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e1bee18e-ea63-417f-a610-b03e0403089d

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=481181fd-6501-475a-a76b-8d7a63ed0006

Jag skulle tro att skillnaderna delvis handlar om skillnad på naket och naket, alltså, att det finns olika former av nakna råttor, precis som gulzebra skriver. Det är olika gener som ger de olika varianterna och de innebär mer eller mindre besvär. Det här tycker jag är en väldigt viktig aspekt. Det är skillnad på naket och naket.

Men jag tror också att det handlar om attityder. Inom kattvärlden är t.ex. manx en godkänd variant. Men enligt genetikböcker jag läst där man tar upp ämnet manxkatter står det att det knappast hade blivit godkänt inom sverak om det hade dykt upp idag, alltså finns det stora problem med manx även bland katter. Det är bara det att det har blivit acceptabelt bland kattfolk, därför finns varianten kvar. Och det kan säkert finnas grejer omkring nakenkatter också. Men är en variant accepterad kanske det inte lyfts fram. Det bästa är att själv försöka att aktivt söka information istället för att falla för spridda attityder. Det behöver nämligen inte vara annat än attityder.

Bland råttfolk finns det också attityder. Vi är rätt hårda vad det gäller att förbjuda tveksamma varianter. Och jag kan nog tycka att det är ganska bra. Hellre det än att vi ska vara variantkåta för vår egen vinnings skull, för att det är häftigt osv.

Däremot bör vi alla vara öppna för ny forskning som t.ex. skulle stödja avel på nakenråttor. Därför är det bland annat viktigt att alla registrerar sina råttor och även avregistrerar så att man kan gå tillbaka i registren och leta på statistik. Lever nakna lika länge som pälsade, rosslar de oftare, skiljer det sig mellan varianterna osv? Kan man koppla denna statistik till forskning? Vi skulle helt klart behöva mer forskning på nakenvarianterna.

Om man fortfarande är helt bestämd på att man vill skaffa sig nakna råttor skulle jag välja dubbelrex. Det är inget annat än en rex med dubbla anlag och det enda som skiljer en dubbelrex med andra pälsade råttor är just avsaknaden av hår. Inga thymusproblem, inga njurproblem. Kan man ge den råttan en varm miljö, snälla burkompisar med klippta klor osv, tycker jag att det i så fall är det bästa alternativet. Hur vet man att det är en dubbelrex och inte någon annan nakenvariant? Genetik. Man kan inte vara säker i alla lägen men ofta, bara man tittar lite på stammen.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Allamej
0

Royalz du har en rätt krass inställning till just råttor iFokus och kanske just därför kan det bli bråk. Men denna tråd är både sansad och informativ, kanske dags att omvärdera lite :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Royalz
0

Jo fast skulle t.ex en privat person vilja avla på sina råttor så kommer allt otrevligt på denna sajten fram. I denna tråden har det dock inte varit något sådant :)

Jag skriver inte ofta här inne men kan bli helt förskräck av hur mycket kritik och påhåpp en person som vill para sina råttor kan få. T.ex om man skulle vilja para sina råttor som kommer från zoo så är man inte välkommen här då man inte kan något t.ex ;) Alla andra djursorter är det "okej" att avla på zoo-djur men icke här!

Tänkte bara skriva at jag som utomstående på denna sajten inte känner att stämmningen är så bra här ibland och som nybörjare kanske man inte alltid känner sig välkommen då alla är så hårda här inne och råkar man skriva något fel blir man påhoppad direkt. Det bästa är väll att stryka innegänget medhårs för att bli omtyckt.

Fast som en råttägare skrev själv på en annan sajt: "råttfolk har dålig mentalitet" stämmer nog rätt bra ;) Inget elakt menat.

EmmaWq
0

Ja, jag förstår.. Nej, det är klart att det verkar finnas många nackdelar hos råttan, och man ska ju inte stöjda något som är till nackdelen för råttorna själva.. Däremot håller jag med Terato, att det skulle behövas mer forskning, för att de ska kunna bli friskare.. Samtidigt så har jag snackat med flera som är ägare av dessa nakenfisar, och de har aldrig haft några problem (de har dock varit otroligt erfarna råttägare från början)Så det verkar ju absolut inte gälla alla!

Men jag skulle absolut kunna tänka mig en dubbelrexad också :-) Ännu bättre ju om man dessutom kan undvika onödiga risker!

Allamej
2

Råttfolk är som allt annat djurfolk, vi är otroligt passionerade över våra djur och kan gå genom eld för djuren och deras hälsa.

I dom fall där någon vill avla på sina zooråttor så får dom ju först frågan, varför?

Om dom inte kan svara på detta så vill man ju ge så många goda råd som möjligt när det kommer till avel. Det finns redan så otroligt många råttor i Sverige med dålig hälsa och mentalitet att om man kan övertyga en person att inte ta en ogenomtänkt kull så har man gjort något bra.

Sen har vi ju dom som påstår sig komma hit som nybörjare, slänger ur sig div. saker som att dom ska avla på sin nakenråtta med en 3 månaders hane och honan är 1 år… Även vi har troll men våra tycker att det är roligare med flamewars än att några andra.

Vi som råttfolk har inte dålig mentalitet. Du skulle säkert tycka att alla i "eliten" som du så fint uttryckte dig är jättetrevliga om du mötte dom i andra sammanhang eller helt enkelt tog dom för det dom är. Passionerade människor som desperat försöker kämpa för sina djur över ett så opersonligt medium som internet.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

UlrikaD
0

#10 Måste hoppa in och svara på det här:

"Alla andra djursorter är det "okej" att avla på zoo-djur men icke här!"

Är det verkligen det? Det tycker iallafall inte jag. Skulle aldrig någonsin avla vidare på något djur från zoo utan känd stamtavla och känd sjukdomshistorik.

Royalz
0

#13 Det är mer acceptabelt med andra djurslag än det verkar vara med råttor då man typ blir halshuggen och man skulle göra det.

TrueStory
1

#14 Hmm, Det är ju nåstan sånna svar som skapar en konflikt på ett forum..

Visst det kanske är mer "accepterat" att avla på tex en Zoogerbil än en Zooråtta. Just därför att råttstammen bär på så mkt skit, och på ett zoodjur utan stamtavla så vet man inte ett dyfft om hur sjukdomshistoria, domminans osv ser ut. Men vet inte om tex 5 av 7 kullsyskon blivit avlivade pga dominans, fast just DIN råtta är sjukt snäll så finns det ju ändå svagheter i den linjen. Att avla på Zoodjur är inget en nybörjare ska hålla på med tycker jag, man ska ha träffat och sätt många djur/kullar osv för att kunna utvärdera hur just den råttan är. För det är ju ändå många "större" uppfödare som avlar på djur utan stam och totalt noll information om bakomstående djur. Men dom har kunskapen och jag hoppas att dom tycker att djuret har nått att ge våran råttstam..

gulzebra
1

#8: Fast varför forska mer? Visst har det aldrig varit något fel i mer kunskap, men priset för den kunskapen får ju betalas av de nakenråttor som föds upp.

Kan för övrigt inte hålla med om att dubbelrex är så mycket bättre det heller. Råttor har päls av en anledning, låt de behålla den.

#10: Att det är mer okej med andra djurarter gör det inte rätt. Att avla på tex två zoohamstrar är lika dåraktigt det också. Det är samma sak med andra skillnader också, som tex att lämna djur till zoo som även det är oaccepterat i råttvärlden men desto med accepterat bland andra djur. Det betyder inte heller att det är rätt.

Skriver man på ett forum så får man ta att man kan få kritik, just för att det är ett forum. Kan man inte ta kritik så ska man snarare fundera över om man ska sitta på forum alls.

Blir för övrigt nyfiken på vilka som ingår i detta sk "innegäng".

Mansonchild
1

Jag som själv är en av nybörjare changern kan säga att alla har behandlat mig vänligt och hjälpt till! Tycker inget innergäng existerar, dom är engagerade husdjursägare!

Fridborg
3

Nu vill jag försvara "innegänget" lite här, jag gjorde dubbelsynden och skaffade mig en dubbelrex från zoo. Inte fick jag skit för det. De har arbetat hårt för att få en bättre stämning här och jag tycker den blivit 10 ggr bättre än när jag precis börjat hänga här.

Vet inte om många tänkt på det men det är många råttmänniskor med diagnoser, bland annat jag, då kan det hända att det går rätt hett till. Många brinner, som många redan sagt, väldigt mycket för sina djur.

Sen vill jag försvara de som känner sig trampade på också, som någon skrev i en annan tråd förut att många är otroligt måna om sina råttor, men mån för dom kanske är en hamsterbur med kutterspån. Jag förstår att de känner sig "påhoppade" av "råttfolket" när de inte gjort annat än de bästa de kunde just då pga dålig information tex från djuraffär etc etc. Man föds inte med all kunskap.

Jag har varit råttägare i 2 år och behöver fortfarande fråga om precis allting för att jag är rädd att göra fel, och den hjälpen tycker jag att jag får här.

Så, till ämnet. När jag skaffade mig min nakenfis blev jag så kär att jag också ville föda upp dessa. Då fick jag ett vänligt men bestämt "nej" från folk som vet vad de snackar om. Jag tycker nånstans att är det någon som fött upp en dubbelrex/de andra sorterna så får man ta hand om dem så gott det går, men efter att jag fått reda på mer om dessa är jag inte sugen längre.

Kan däremot hålla lite med om att det behövs forskning på det innan man kan utesluta saker helt, men som gulzebra säger är det ju många som får offras på vägen för att vi ska ha ett gulligt djur.

Vet inte om det jag ville ha sagt kom fram, annars fråga vad sjutton jag svamlar om :P

Mansonchild
0

Jag personligen skulle vilja ha en nakenfis…

Kalli
4

#10: Du verkar ju som icke medlem av det sk. "innegänget" inte ha något emot att själv göra ditt bästa för att skapa en otrevlig stämning. För allvarligt, du kan skriva inget elakt menat, men det finns ändå inget snällt syfte med att påstå att folk har dålig mentalitet. Man bör kanske inte kasta sten när man sitter i glashus?

LindaBlue
2

Jag har sagt, och säger som så här: Jag tycker själv att nakenråttor är väldigt vackra, men skulle ALDRIG stödja avel på dem. Om det däremot dök upp någon upphittad på t ex råtthjälpen skulle jag kunna tänka mig att ta hand om den, för jag tror jag skulle kunna ge den ett bra hem.

zickan
1

Jag älskar de nakna filurerna. Men jag HATAR defekterna. Så jag står med stor dubbelmoral i det hela. Så länge forskare kommer med att de saknar massa saker och är rent idioti att fortsätta avla på. Så kommer jag lyssna på detta i förstahand. Varför ska jag inte tro på rena kunniga forskare, men tro på hobby uppfödare som hävdar motsattsen utan någon forskining bakom. Bara gissning och påståenden.

Varför avla på för mycket zoo djur som saknar stam?. Eller endast avla åp zoo djur. Vad tillför de djuren till svenska husdjur? Med den synen är det alltså okej att släppa ut okastrerade katter som försökar sig till massiv mängd helt okontrollerat. Sjukdomar, genfel och stora problem nedärvs utan kontrollerad avel. Nu var katt exemplet lite hårt.
Men okunskap i vad råttor bär på. Kan leda till stora defekter som i det stora hela. Mest plågar själva råttorna.
Just pga okunskap, farmare och ren okunskap eller just din attityd som tex svenska tamillerstammen är så försvagad och kass.
Skulle man köra det konceptet med hundar. Låta en blandras på 8 raser paras med en på 5 och hålla på i den vevan. Då finns det ju aldrig några renrasiga hundar, katter, marsvin, råttor osv kvar. Om alla skiter i genetiken, sjukdomar, renavel, inavelsgrad osv. Så kommer våra tamdjur att försvinna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

DuBetMig
0

*tass* ^^

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

mikeiko
0

Tänk på att tråden är gammal bara :)

Mansonchild
0

Jag förstår att det ofta är defekter med sådan djur, men vart i landet finns råtthjälpen?:) och har dom ngn hemsidan

DuBetMig
0

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.