Hur ska jag göra?
Hej!
Behöver lite hjälp med min ena råttflicka med mat!
Det är så att hon äter aldrig maten jag ger dom, asså färskmaten då!
Det ända hon vill ha är smör! Hon ÄLSKAR smör!
Hon äter Torrfoder men hon är väldigt liten jämfört med din syrra som är dubbelt så stor. Hon är 6 månader och lika stor som min 4 månaders flicka är. Kanske tom lite mindre. Enligt mina ögon.
Hon har aldrig ätit något annat jag gett henne, det tar hon bara och går och gömmer det så tar dom andra och äter det sen.
Jag kan ju heller inte ge henne smör hela tiden. Men när jag väl ger dom en liten smörgås med smör så slickar hon av allt smör.
Eller det har hänt att hon har smaskat i sig en liten bananbit eller nån köttbit men inte mer än så.
Så hur ska jag göra för att få henne att gå upp lite i vikt utan att ge henne smör? För hon behöver ju mer än bara Torrfoder och smör…
KöttbulleKorv
Passera/mixa maten med en stavmixer tex. Så kan hon inte välja ut favoritsaken…
Redan testat, hon vill inte ens äta godis (Yogurt droppar t.ex)
Hon vill verkligen inte äta något.
KöttbulleKorv
Oj då. Jag har aldrig haft en sån matvägrare, knepigt…
Så är hon ju väldigt liten också, vill ju att hon ska lägga på sig lite och inte se ut som en bebis resten av livet :/
KöttbulleKorv
En av mina tjejer är nästan hälften så liten och lätt som den tyngsta. Jag har insett att det måste vara genetiskt, för hon går verkligen inte opp som de andra gör. Däremot har hon ju aptit… Hoppas du får nåt bra råd om din hona! Gillar hon nötter och sånt?
Inte nötter eller nåt, försöker ge henne nåt lite små sött/fettigt varje dag, inget hon vill ha. Även försöker jag ge henne nåt chips ibland (vet kanske inte är så bra men tar bort allt salt och så innan) men inget hon vill ha. Bara smör.. Med tanke på att hennes syrra är dubbelt så stor också.
KöttbulleKorv
Har du varit hos vet med henne? Kanske är sjuk på nåt sätt.
hon kanske har ont i tänderna eller något så att hon bara vill äta det mjuka smöret..
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Hennes tänder ser ut som dom ska, jag har inte varit med vet med henne, men det är ingen skillnad på henne och på dom andra förutom att hon inte vill äta vanlig mat. Jag har försökt å petat överallt på henne och kollat och lyssnat, men inget är skillnad på henne som på dom andra. Men det är ju inte så att man känner sklettet mer än va man ska, än iaf!
KöttbulleKorv

Skulle gissa på något fel i munnen, eller bara otroligt matkinkig, eller kanske inre fel på organen som gör att hon inte vill äta. Men eftersom hon äter Torrfoder kan vi antagligen utesluta fel på organ och tänder beroende på vilket sorts foder hon får.
Grejen är att om hon bara är matkinkig så kommer hon äta när hon blir tillräckligt hungrig. Och en råtta klarar sig trots allt på torrfodret om du ser till att ha ett bra foder med alla ämnen som hon behöver.
Jag hade låtit henne vara och definitivt inte matat med onyttgheter då det inte hjälper henne alls.
Prova med ny mat, min pojke vägrade äta massor av saker innan vi kom på att om vi lät honom ta maten ur munnen på oss människor så åt han. Efter ett tag åt han allt utan att jag behövde äta det först.
Qui dormit, non peccat
Jag får väl prova mig fram! Nu vet jag iaf att hon även gillar välling, så det är väl antagligen slickbara grejer hon gillar.
Men hon gillar inte när jag har mixat grejer…
Börjar bli lite fundersam.. Hehe..
KöttbulleKorv
Är hon inte sjuk och det inte är något fel på henne så kommer hon äta till slut. Ge henne Torrfoder och grönsaker och vänta ut bara. dom är väldigt smarta djur och ger du med dig hela tiden och ger henne det hon vill ha kommer hon komma ihåg det.
När hon blir jättehungrig kommer hon äta
Medarbetare på Burfåglar och Undulater