Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 875 ggr
wintermynta
0

Viktigt!! SDA utbrott (gäller danska importer)

Det har framkommit att man har ett nytt utbrott av SDA bland några av dom danska uppf. Råttorna har uppvisat symptom som är utmärkande för sjukdomen.

SDA är en virussjukdom som är extremt smittsam men inte dödlig. Det är när råttan/orna får en sekundär bakteri/virus infektion (tex en vanlig förkylning) som viruset kan slå ut ens hela råttbestånd. Det kan också ge råttorna kroniska luftvägsinfektioner.

Det finns inget botemedel och det smittar via direktkontakt (det räcker att man har samma kläder när man hanterar den sjuka råttan för att den friska ska bli infekterad) samt att det är luftburet.

Det är extremt viktigt att man håller sex veckors karantän när man köper en bebis eller lånar avelsmatrial från Danmark . Med karantän menas att råttorna bor hos någon annan och inte med ens egna råttor. Att sätta dom i ett annat rum hjälper inte då viruset är luftburet.

Jag hoppas att denna varning tas på största allvar och att man inte struntar eller kör en lightversion av karantän,  så vi slipper få in smittan i Sverige.

Uppg är hämtade från engelska och en svensk länkar/länk

Nicciz
0

Vilket datum är det konstaterat?

TacoBelle
0

De nya utbrotten kom i oktober i år.

TacoBelle
0

Det blir lite som råttornas motsvarighet till människornas HIV/aids. Råttans immunförsvar blir totalförstört så minsta lilla förkylning kan döda den.

En rätt karantän för SDA går till som så att man måste ha råttan i ett annat hem. Ett hem utan andra råttor. Träffar man råttan så ska man helst inte vara med andra råttor 4 timmar efter träffen med den råttan. Men det går även att göra en totalsanering av sig själv när man kommer hem. Släng alla kläder i tvätten direkt (kan du inte tvätta direkt på lägg kläderna i en dubbel försöuten plastpåse i väntan på tvätt.), duscha sedan och tvätta håret.

SDA kan inte ligga lantent som jag förstått det utan har en inkubationstid på max 14 dagar.

Bra länk: http://ratguide.com/health/viruses/sda.php

Nicciz
0

Så dem som wintermynta skriver om nu är alltså dem som "redan varit på tapeten?" inte några nya fall nu i dec? Eller? Glad

*förvirrad*

Kan man be och få länkarna så man kan kika…

Daydreams
0

Att det är obotligt kan jag inte läsa någonstans, det står på flera ställen att det går att botas med antibiotika. Däremot så är det väl dom sekundära sjukdomarna som blir problematiska.

Engagera
0

Nej fastän det skrev ju Wintermynta också ^^

Babbett
0

Jag undrar också om det är nya utbrott eller om det är de utbrotten i sept-okt som det skrivs om!?

Terato
0

Någon som har en aning om vilka djur sjukdomen är överförbar mellan? Kan det finnas risk mellan mus-råtta?

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

zickan
0

några fall i sverige?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[daniel85]
0

samma fråga här något känt fall i sverige än?

Grodan
0

Ärligt talat, om någon skulle drabbas och skicka in råtta/blodprov för koll på SVA och få det bekräftat, skulle denna person verkligen våga tala om det för hela råttsverige?

Jag skulle nog fasiken inte det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

pottsorken83
0

Det är ju bättre att man talar om det så att andra kan vara på sin vakt vad det gäller sjukdomen. Är det någon som har haft det i sverige? eller har det än inte kommit hit? vilket vi verkligen inte hoppas!!

Grodan
0

Mja, lätt att skriva, men jag tror nog att man gärna vill vara tyst om en sådan sak.

Vet inte varför SDA räknas som så himla farlig. Kanske har vi viruset på våra råttor utan att det märks alls?

Mymlan
0

Är det inte bättre mota olle i grinden?

Fast jag kan i o f förstå oxå många ggr räcker det att man frågar om fakta om sjukdomar etc för det ska finnas de som drar slutsatsen den har den sjukdommen på sina möss/råttor eller vad det är för djur det handlar om.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

pottsorken83
0

Ne jag fattar det inte heller! Finns det inte värre sjukdommar att lägga ner energi på?? Visst vill jag inte att detta ska drabba sverige, men det var ju inte dödligt. Hmm.. svårt förklara tanken i ord. hoppas ni fattar..

Mymlan
0

#15 Ingen vill ha sjukdomar vare sig det är botliga eller obotliga. Har man många djur så är det väldigt kostsamt om man måste behandla alla.

pottsorken83
0

ja det är klart! Men det finns ju inget botemedel mot detta.. Men klart man ska berätta om det! Och skulle jag få en råtta med detta virus, hade jag valt att berätta det … så att man kan isolera den råttan då så klart.

wintermynta
0

#15 Ursäkta värre sjukdomar? Även om SDA är en primär sjukdom så brukar det uppkomma en sekundär efter. Hur kan det inte vara hemskta att ev förlora hela sin flock/flockar?? Hur kan det inte vara hemskt att ett flertal av sina råttor riskera kroniska respetoriska sjukdomar. OM detta inte skulle vara så farligt varför skulle jag då gå ut med en varning.

Det är skrämmande med en del attityder på detta forum och jag blir verkligen ledsen o skrämd när jag läser en del inlägg. Danmark har haft 5 utbrott hittills. Om detta inte vore farligt varför blir man inte av med det?

Grodan
0

Alla virus med hög dödlighet är farliga, speciellt om det råder någon (om än så liten) brist i råtthållningen, råttorna är försvagade, i dålig kondition, får dålig mat, är stressade, sitter i skitig bur eller dyligt.

Olika typer av Coronavirus är inte okänt att vi har i Sverige. De flesta virus ser vi inte som mer än bara röda tårar eller smuts på råttornas öron.

Stephanie
0

Jag håller med Wintermynta… Det är skrämmande att inte många verkar ta sjukdomen på allvar. Det är faktiskt en allvarlig sjukdom! Nu har jag inte läst på så mycket om sjukdomen själv, men om jag förstått allt rätt så är det inte sjukdomen i sig som dödar råttan, utan sjukdomarna som "får fäste" pga SDA. Pga SDA kan alltså minsta förkylning döda råttan… Låter inte det som en allvarlig sjukdom?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
0

Men de flesta virus fungerar så…

Istället för att gissa kan ju alla rika råttägare o råttuppfödare ta blodprov o testa för SDA o andra vanliga virus o bakterier så vi får klart för oss vad exakt våra råttor har och inte har.

Att sitta å måla fan på väggen hjälper ingen. Speciellt inte när man ex i föreningen gör precis ingenting för att förhindra virusspridning. Sprit dödar inga virus endast bakterier!

Mymlan
0

#21 vilken veterinär i sthlm kan ta sådant test? tar de ett blodprov?

Grodan
0

Ingen skulle jag säga! Du bör åka till SVA och lämna in en levande råtta (kan även göras på mus o andra smådjur förstås)! Råttan återfås ej! Ledsen

Jag har gjort det en gång - hälsoinventering kallas det - för att kontrollera vilka bakterier o virus jag hade på mina djur. Det gick på några tusen (pris beror på vad man frågar efter). Jag kommer att göra det snart igen. Anser att det är dags. Det är som sagt inte roligt att gå och gissa utan bäst att veta vad man har i sin besättning.

pottsorken83
0

Ursäkta om ni har tagit mina ord illa… Men int eilla jag menar har bara svårt att få ner det! klart attd et är en allvarlig sjukdom det säger jag heller inte…

Men jag slutar skriva här.

Mymlan
0

#23 Måste den vara levande?

Grodan
0

#25 ja, smådjur har inte så mycket blod… gäller det större djur så räcker det givetvis med blodprov… man bör ju i regel testa för en hel del olika virus och bakterier - det är ju också därför det heter hälsoinventering, laboratorier gör sådana då de testar för de vanligaste virus och bakterier.

För att odla virus krävs blod från levande djur. Så när man ändå har ett djur som bör avlivas pga sjukdom eller ålder kan man ju åka till SVA med det. Det sövs, blodprov tas, och sedan får det en insomningsspruta. Eg som vilken avlivning som helst. Du kan ev göra detta hos en veterinär, men det är inte säkert att man kan få ut lika mycket av provet. För SVA finns det även ett stort värde att ta prover på råttans organ.

Mymlan
0

#26 Okej då är det Ultuna som gäller..

Grodan
0

#27 Mja, inte om du inte misstänker något. Har du varit duktig på avskildhet/karantän i minst 6 v, dina djur nyser o snörvlar inte el dyl så kanske du inte behöver oroa dig. Men vid flertalet insjuknande och ev dödsfall bör man göra en koll. För säkerhetsskull ringer man mycket duktig veterinär och rådfrågar samt/eller SVA.

Mymlan
0

#28 Menade att då är det Ultuna som gäller om man skulle vilja ta ett test.

zickan
0

jag var mest nyfiken.. har någon lämnat in en råtta hos vetrinär och fått den diagnosen så borde ju själva vetrinären säga att det har varit ett fall hos just honom..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ratpaw
0

SDA är ett Coronavirus. Det har funnits fall i Sverige som visat på SDA, dock är det ganska länge sedan om jag minns rätt.

Har bestämt för mig att jag har läst att det funnits danskar som tagit blodprov på levande råttor. Har också för mig att jag läst att även om råttan har SDA så är det inte alltid som provet visar det, tyvärr.

Det finns en annan tråd här på forumet (minns inte vad tråden heter) som det skrivs om en djuraffär som säljer sjuka djur som dör unga. Vem vet, det kanske är ett Coronavirus som härjar fritt här och nu i Sverige. Detta borde kollas upp.

Mymlan
0

#31 Coronavirus har katter och om den ändras och blir elak så utvecklar katter FIP som är dödligt. Veterinärena säger alla katter bär på Corona och på enstaka utvecklas det till bli elak.

Så smittar detta mellan katt och råtta om rådisen eller katt skulle ha detta? Veterinärena säger att endast 5% utvecklar FIP *nu var det nå år sedan jag hörde det o kan ha ändrats*

På katter är det enda säkra sätter att konstatera FIP är en obduktion. Ta blodprov på levande är ej 100% säkert då en förkylning kan få titrana att bli högre på kissen.

Pétit
0

Oh,hjälp! Det va i oktober vår råtta dog efter en förkylningen då hon inte kunde andas och krampa! :'(  Men hon kommer ju inte från danmark..

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Pétit
0

Oj.. Det här inlägget va ganska gammalt.. Skäms

Min Legacy - http://legacychandi.bloggplatsen.se/ Kika gärna in. :3 Hjärta Mina älskade råttor, hund, familj och vänner är mitt allt. //Adina

Inlägget är låst för nya kommentarer