Nybörjarhjälp
Hejsan vet att det finns många trådar om detta men jag känner mig ändå osäker på hur jag ska få mina råttor tama.
Jag och min pojkvän har nyligen skaffat tre små söta råttflickor, vi köppte dem av en privatperson, de är trevliga och nyfikna men inte alls så tama som vi hade väntat oss. Två av dom Embla och Askja är de som är messt tama. går att fånga dom o men ändå lite nervösa. Sen är det Idum som är väldigt nervös av sig, hon är välldigt rädd hon kissar, bajsar och börjar tvätta sig frenetiskt när man väl får tag på henne.
Jag har gort så att jag sitter mycket vid buren med handen inne i buren så att dom kan bekanta sig med mej sen har dom fått klättra ut på mej när dom vågar och känner för det. Dom verkar bli lite modigare varge dag. Jag är nog lite mesig för jag är så rädd att de ska bli rädda för mej om jag försöker fånga dom när dom inte vill, vill inte att de ska bli rädda för mej eller tycka att jag är obehaglig. Min pojkvänn tycker att jag är lite mesig och menar att det bara är att ta dem så ofta som möjligt så vänjer de sig.
Hur tycket ni som har lite mer råttvana att jag ska göra specielt med Idun som verkligen blir panikaslagen?
Tack på förhand :)
Jag har inte så mycket råttvana än, men eftersom ingen annan svarat så kan jag bara tala om hur vi gör med våra omplaceringstjejer. Vi började med att vara vid buren mycket, stoppa in handen och ge godsaker. Men inte försöka lyfta dom när de var som räddast. Utan att de skulle vänja sig vid våra händer och att de var något possitivt när de kom in i buren.
Jag lyfter bara ut dom faktiskt och sen har jag dom hos mig i tröjan eller med någon filt så att dom kan gömma sig när jag tittar tv/sitter vid datorn. Tillslut blir dom modiga nog att springa runt och utforska lite, och om dom blir rädda så springer dom tillbaka till mig för hos mig var dom ju trygga innan. Alltså ser dom mig som en trygghet :)
Men det är jätte bra det du gör nu med! har handen där inne och låter dom klättra på dig på deras villkor. Vissa råttor är lite fegare än andra. Det är bara att fortsätta med det du gör så kommer don mog bli jätte tama tillslut :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tack för tippsen då är ja på rätt väg iaf :) ska börja ta ut askja och embla lite mer så får idun lite mer tid på sig att känna sig trygg :)

Muta dem med massor av gott, och när du lyfter dem så håll dem nära kroppen eller stoppa dem direkt innanför tröjan.
Ett tips är att ha en råttröja på dig, då de kan stressbajsa och kissa på dig. När de vant sig vid din lukt och att du är ofarlig som kommer de att bli mer framåt.
En del får man tvinga ut, så lyft upp den rädda och bara ha henne inne i tröjan eller liknande.
Sticker hon ut huvudet så ge lite godis. Brukar funka på de flesta!
Qui dormit, non peccat
Vill tacka för era tipps jag har råttorna ute nu i soffan några gånger om dagen och det går snabbt framåt :D så härliga :)

Jag bruka råda min råttköpare att skaffa en mysig huvtröja och bära med råttorna överallt dom första två veckorna. Kortare stunder dock då det annars kan hända små olyckor.
#5 Va kul att det går framåt.
Hejsan tängte uppdatera lite här. Har hänt ganska mycket de senaste veckorna både rolige och tråkiga saker. De två råttor som är tamast askja och embla har det gått framåt med har dom ofta i sängen och soffan så dom får springa omkring det tycker dom är jätteroligt:) Har en speciell råtttröja med som jag försöker ha dom i dock är det inte så poppulärt att sitta still :)
Sen e det den lilla rädda råttan embla. Det hände tyvärr en olycka i fredags då jag hade haft dem ute hon blev rådd för något och nässtan flög ut ur min famn, vi förskte fånga henne men hon gömde sig bakom ett element där vi inte fick tag på henne. vi tängte då att vi försöker vänte ut henne så vi satte mat och vatten nedanför elementet. men efter någon dag så var hon försvunnen vi vände uppochner på hela lägenheten men hittade ingen råtta ställde fram mat och vatten men inget av det blev rört. Men igår när min pojkvän gick till köket så såg han en svans sticka ut från en av köcklisterna. svårt och förklara men det är omöjligt att se att det är ett hål där man kan bara känna det. Vi rusade till affären och köppte en stor råttfälla, lade massa mat och vatten i den och väntade. Så nu under natten blev hon fångad.
Nu till min fråga hur skulle det fungera att släppa ihop henne med de andra två? har inte vågat göra det än, kommer de att känna igen varandra och vara som vanligt? Och hur jobbar jag som bässt med denna råtta då det känns som om hon är halvt förvildad?
Ojj detta blev långt hoppas någon orkar läsa:) slänger in en bild på mina darlings me:)
låt dom träffas ute på sängen eller soffan en stund och går det bra så stoppa in henne i buren med dom andra.. men börjar dom bråka så ta ut henne igen. Sen får du börja vänja dem vid varandra igen och låta dom träffas utanför burarna tills dom sover tillsammans och tvättar varandra och sånt!
Men försök att inte tro att dom bråkar fast att dom busar, det kan gå lite vilt till :) så länge dom inte verkligen skriker i panik och ingen gör någon annan illa så borde det inte vara någon fara :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Jag kan bara hålla med #8 börja lite långsamt och vänj dem vid varandra igen :)
Okej ska göra det ikväll. jusst nu sitter hon och äter och dricker välldigt mycket. stackarn :/