konstig fråga men måste veta =p
Jag ska lämna iväg mina råttisar imorgon till råttvakt då dom ska komma och sanera våran lägenhet och min svärmor vill inte ha dit råttor pga katter.
Men nu har min råttvkt blivit sjuk i magsjuka, någon jag INTE vill ha och ser gärna att jag slipper.
Kan deras baciller fastna på bur och råttorna så jag får med mig det hem?
Har ingen aning, vet att kräkningar och diarréer kan smitta 20 meter om det är vinterkräksjukan. Och att virusarna överlever handsprit… 
Vart bor du? Finns det ingen på iFokus som bor nära dig och kan ta dem?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Det kan det säkert
Det kan ju fastna på dörrhandtag osv.
"Smittvägar Smittsamheten är i allmänhet stor, särskilt vid virusorsakad magsjuka. Smitta sker från tarminnehåll eller kräkningar genom direkt kontakt med sjuka personer och/eller förorenade kontaktytor (handdukar, leksaker, handtag etc) och via smittad föda eller vatten. Norovirus/calicivirus har visat sig vara smittsamt på livsmedel i minst 10 dygn och ännu längre tid på mjukisdjur. Magsjuka kan också smitta genom aerosol (små droppar i luften) som sprids vid kräkning och som inandas eller faller ner på mat. Inkubationstid (tid från smitta till debut av symtom) Oftast kort, 1-3 dagar vid virusorsakad magsjuka. " Källa:http://www.vgregion.se/upload/Smittskyddsenheten/Projekt/Hygienprojekt/Diarre%20kr%C3%A4kn%20f%C3%B6r%C3%A4ldrainfo%201103.pdf
=/ Jag bor i Nynäshamn och ska till Nyköping.. så jag vet inte.. får kolla isåfall..
Gör det, kanske ska lägga en blänkare på djurannonser eller så?
vad är blänkare? =p menar du en annons om råttvakt eller? satte in en på råttvakt sökes här =p
Jo, men man behöver ju inte ha bara råtta för att vara råttvakt tänkte jag, utan van med gnagare. Det kanske är någon som har gerbiler som kan ställa upp så ökas chanserna för att hitta någon. 
aha du menar så :p

Jag hade kunnat vara råttvakt, men jag bor i Eskilstuna.
haha ja det är en liten omväg =)
Precis! 
Det beror på vad det är för slags smitta. Jag läser till undersköterska nu och vi har lärt oss att magsjukor orsakade av virus t.ex. vinterkräksjukan, är oerhört smittsam och smittar både direkt (mellan människor) och indirekt (föremål kan bära på smitta och spridas vidare). Tar de på buren, maten och i råttorna osv är det stor risk att sakerna och råttorna blir smittbärare och kan föras över till er där hemma.
Jag hade definitivt inte lämnat mina råttor hos dem utan försökt hitta en annan lösning. :)
Om du absolut inte hittar en annan lösning så är det jätteviktigt med handtvätt och desinficering av händer! Det får de inte glömma. :)
Lycka till!
Hur länge ska de vara råttvakter?
jag fiinns i västerås och kan va vakt men kanske är en bit att åka
kontakta mig på meddelanden om du är intresserad
Jag bor i Nynäshamn och kan ställa upp på vakt.
Pm:at dig
// Fawo (;
Afrejd: Tack för erbjudandet men det är för lång omväg =(
Har hört av mig till dig Fawo =)