När ska honor och hanar separeras?
Va på en djuraffär igår i haninge för att kolla om de hade fått in råttor och ja en helt bunt (som förövrigt bor i ett akvarium, med spån och 1 mushus och en kartong och en gren.) När jag satt och kollade på dom så tyckte jag att alla såg olika ut vid könet och fick då veta att det är både honor och hanar för de behöver inte sära på dom än.
Dom är ca 5 veckor gammal, men när jag läser så brukar de flesta sära på honor och hanar när de är ca 4 veckor. Enligt hon i affären så blir inte råttor könsmogna först de är lite äldre då de har längre livslängd än tex möss som blir könsmogna tidigt..

Både sant och falskt faktiskt.
Tamråttor blir könsmogna så tidigt som vid 4½ vecka, och man bör ha särat på honor och hanar senast vid 5 veckor.
Vilda råttor är en helt annan sak, de är inte lika omhuldade och välmatade som våra tamisar och brukar inte bli könsmogna förrän runt 8 veckor. Kan bli tidigare om de blir välmatade osv.
Men eftersom jag förutsätter att det är tamråttor affären säljer så ska de absolut säras på och djuraffären har helfel som vanligt när det gäller råttor.
Qui dormit, non peccat
=/ va väl det jag misstänkte.. tror nog att de har dom tillsammans pga platsbrist.. va nog runt 8 st i akvariumet/terrariet.. och alla andra runt om hade redan inneboende.. de hade en äldre råtthane eller ja jag såg bara en som hade ett för sig själv så dom väntar nog på att sälja han innan de särar kanske =/

Jo säkerligen, snåla på utrymme brukar alldeles för många vara..
Men vilket zoo är det i Haninge? Tänkte eftersom många djuraffärer har ju regler angående råttorna, är det en arken zoo tex de säger att råttor blir könsmogna mellan 5-8 veckors ålder, de har lyssnat halvvägs på vad råttmänniskor säger och tagit resten från vilda..
Men de har förbättrats mycket, och det är väl för att så många människor har ringt, mailat och pratat med personalen.
Qui dormit, non peccat
Ligger i haninge centrum men tror inte det är arken?
#4 Jag var där igår också och såg…
De har inte haft råttor förr, och när jag väl såg att de hade fått in sina första råttor så frågade jag lite om dem.
De sa att de absolut var en engångssak och att de inte skulle börja med råttor. Och när jag informerade dem om spånet så bytte de till alspån. (pratade med ägaren)..
Men de verkar inte ha tagit till sig då de börjat med vanligt spån igen… Och de har alltid råttor där nu. Oftast rex, dubbelrex och nakna 
// Fawo (;
De sa också att de endast tar in råttor från SERIÖSA uppfödare. Men med tanke på att det inte är en endaste slät råtta och nästan bara nakna och dubbelrex, så vet de nog inte vad en seriös uppfödare innebär..
// Fawo (;
Ja inte är detta första gången de har råttor, har köpt 4 st av dom vid 2 olika tillfällen.. Och ja till mig sa dom också att det va från en uppfödare, men de har inte sagt vem bara att det är en ifrån Haninge..