Bilbo är nu här!
Nu har jag varit till Rundvik och hämtat en liten kille vid namn Bilbo som ska bo hos mig i ungefär två veckor för att sedan flytta söder ut till sitt nya hem.
Vägen var ett helve*e och vi var fast i en bilkö i 1½ timme och låg på högst 80 efter e4 och är nu hemma efter 4 timmar.
Killen är bror till min siames pojke jag råkade kära ner mig i på djuraffären i nordmaling. Bilbo har bott själv i ungefär en månad men ska snart få träffa dom nya killarna.
Han bodde i en liten hamster bur med spån och hö hos en flicka som var allergisk mot honom. Han väger endast 120g och är 2½ månad ungefär. Det är väldigt lite med tanke på att hans bror väger 325g som bor hos mig.
Han är lugn och social och väldigt snäll liten pojke som verkar gilla att mysa. Han verkar frisk och lusfri men som sakt väldigt liten i storleken.

Här är Bilbo och hans bror Tjabo 
//Jacqueline Thawelin
Lilla snutten då! Han var verkligen inte stor.
Äntligen är han väl omhändertagen i alla fall, längtar tills transporten söderut går.
Ja han känns som en 5-6 veckors bebis i päls och storlek! Han väger ju ingenting 
//Jacqueline Thawelin
Hjärtat blöder verkligen.. äntligen får han god omvårdnad. Barngröt med rå äggula är näringsrikt och effektivt för att få upp vikten, det gav jag förut när jag tog hand om ett par undernärda råttungar (varav ena vägde strax över 40g när jag fock honom..). Han ser ju åtminstone inte sjukligt mager ut, alltid något.
Han känns inte mager heller, storleksmässigt är han bara väldigt liten. Men lite större ska jag nog få honom!
//Jacqueline Thawelin
Lilleplutt! :O
All lycka önskas småttisen som delar namn med en av våra egna älsklingar.
Skönt att han kommit till en plats där han blir omskött som han ska.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
I natt får han bo med min hane Chuck. En busig och super snäll kille på 9 månader som aldrig skulle göra en fluga förnär på en råtta. Dom trivs jätte bra ihop och han är inte ett dugg rädd för råttor
I morgon får han träffa dom två yngsta grabbarna igen och leka med dom. Han verkar trivas jätte bra! Hans förra ägare tyckte att han verkade så lugn när jag höll i honom. Han är så framåt och rätt så orädd av sig när han kommit hit! Han är för söt.
Jag tror att jag börjar bli lite smått kär i honom själv 
//Jacqueline Thawelin
Han låter jättecharmig, förstår att du blir lite kär.. men bli inte FÖR kär nu. 
haha jag ska försöka! Har hans bror här hemma så jag får nöja mig med min mysiga Tjabo.
Kan säga att jag gjorde tråden speciellt för att Ninja ska få en uppdatering med bilder men även för er som är nyfikna på hur det går för lill pojken 
Kom precis hem och han verkar glad av att bo med Chuck. Jag flyttade tillbaka Chuck till sina andra kompisar och satte dit Ciel, min blå bebis, och oj vad det blev fart på Bilbo. En till kompis men i hans egna storlek. Eller okej, 100g större. Han börja skutta och skulle leka och blev väldigt glad att få träffa Ciel.
Hans favorit ställe är hans pringels rör som hänger i gallret men han blir väldigt nyfiken när en råtta går förbi öppningen på ena sidan.
Just nu kom Ciel in i röret och Bilbo la sig direkt på rygg och blev jätte glad. Nu ser man hans "lyckoskutt" lite helatiden. Han är så mycket gladare av att få kompisar så man blir nästan rörd av hans lycka 
Hans klätterförmåga är inte den bästa men han tar sig i alla fall dit han vill ^^

//Jacqueline Thawelin
Bilbo är så himla fin! Tur att han fick det hem han är värd tillslut! <3 De är så man blir tårögd av lycka!
Mvh. Sanne & Djuren
Ja han är fin på både utsidan och insidan! Är lite fundersam på hans teckning om det är någon som vet? Han ser ut som dalmatin?
Han blir nog ännu gladare när vi hämtat hans riktiga burkompis som han ska bo med resten av livet :D
//Jacqueline Thawelin
Ja, man blir verkligen tårögd. Han är så glad över att ha en vän!
Han ser onekligen ut som en dalmatian http://www.spoiledratten.com/_uimages/dalmatian2.jpg vissa är fläckigare, men råttan på bilden är en dalmatian och väldigt lik Bilbo.
Han är inte en varigated mm då? Aldrig hört talas om dalmatin i Sverige..
// Lise
When nothing goes right, go left!
Hmm jag vet inte om han fått så mycket mat i sitt gamla hem? Han har inte fått mycket färsk mat precis (Lite grönsaker och några makaroner som han och Chuck delade på igår) utan nästan bara fri tillgång till rat complete blandat med lite hemma gjord basfoder som mina råttor äter och har redan gått upp 20 gram.. Är det bra eller dåligt? Avföringen ser då normal ut och han är en busig och pigg kille på 140 gram ^^
//Jacqueline Thawelin
Så länge han verkar må bra i övrigt så är det ingen fara. Han går ju upp i vikt trots att du tar det lugtn med maten, det är ju bra. Annars kan ju omställningen med mat ge lite trasslig mage.
Han tycker säkert att det är SKITGOTT med riktig mat!
#12 Jag kommer knappast kunna regga honom som dalmatian. :P Utan det blir variegated mismarked. Även om dalmatian "fanns" (finns ju bara ingen standard för det i SRS), så skulle han väl med sitt lilla färg blir mismarked i vilket fall.
Det är i vissa fall (inte alla) samma gener som styr om det är dalmatian eller variegated, då är det snarare mängden färgat man får gå efter när man gissar teckning. Dessutom är fakta om vilka gener som gör vad olika beroende på var man kollar.. H-locus är lite knepigt.
Iofs, han skulle kunna vara capped mm också.. ist för variegated.
Nu sitter jag och väntar efter att ha sovit en tag ikväll på att han ska komma ut ur röret och vara social men han verkar så trött ikväll. Förhoppningsvis vill han komma ut snart (:
Han och Ciel ligger i röret just nu och myser! Nu är det inte så länge kvar tills han ska flytta

Så här ligger grabbarna ikväll :D
//Jacqueline Thawelin
#16 Man ser att de är en lycklig råtta nu.. de bilderna som fanns på blocket sa mer än 1000 ord.. usch så hemskt han har haft det.
Mvh. Sanne & Djuren
Tur att jag la ut den annonsen här på rif. Ännu mer ttur att någon kunde ge han bättre hem !!! Värmer i hjärtat att se att han har det bra nu <3
Du tar så underbara bilder på lille Bilbo 
Är verkligen pirrigt nu när transport äntligen är ordnad, och jag får träffa han och hans nye polare!
#18 Verkligen bra att du gjorde det! Blocket-trådar är bra, kan hjälpa många småttingar till nya hem.
Extra fantastiskt är även att transporten går genom en kille som åker inte bara från Umeå, utan precis samma ställe som Thawelin bor på.. samt går den nästan hela vägen hem till mig i Hofors, är bara 10 minuters bussresa dit jag ska möta upp. Snacka om slump! 
Javisst, striped måste han ju vara om han bleks. :D
Lite tråkigt då han har en sån söt teckning, men han är väll fin i alla fall :D Vi ligger då nu och myser i soffan pojkarna och jag! Bilbo har en svullen tå (syns på andra bilden jag la upp idag), han kan ha klämt sig någon stans för jag ser inga sår, men det går förhoppningsvis över snart :) Han verkar inte ha ont och går normalt. I morgon kommer hans nya kompis hit i alla fall!
//Jacqueline Thawelin
Han är så söt! :) Man vill ju bara äta honom, så söt är han. Och vad pigg och glad han ser ut på bilderna. :D
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
Olyckor händer lätt, i synnerhet med aktiva småttingar som busar runt. Jag får hålla hans lilla tå under uppsikt sen.
Åh vad glad jag blir!
Såg denna lilla gossen på Blocket ensam i den minimala buren och kärade ner mig totalt i honom 
Skönt att se att han nu kommer få sällskap 
Nu har Bilbos kompis kommit och dom har redan hunnit busa en massa dessa 10 minuter tillsammans. Bilbo blev lite blyg när Josefina kom och gick och la sig och sov under tiden men nu är han igång igen xD och den lilla blå killen är jätte nyfiken i sin nya bur mer än han är nyfiken på Bilbo, men dom trivs hittills jätte bra tillsammans. Bilbo är jätte glad med nya kompisar och har lekt förfullt med alla råttorna igår och idag när alla pojkarna bott tillsammans!

Och en sista bild när brorsorna leker. Bilbo verkar va starkast som fått ner Tjabo på rygg! 
//Jacqueline Thawelin
Nu får jag inte träffa grabbarna mer. I morse fick jag säga hejdå när jag åkte till skolan. Klockan två idag åker dom söder ut!
//Jacqueline Thawelin
Du hade det så fint hemma, Thawelin! Och vad bra du gött pojkarna :) Hoppas de får en bra resa.
Ahh.. det är vilken minut som helst nu, som de påbörjar resan söderut.. En aning förväntansfull jag är nu, haha. Lite kaffe på det också, kan inte alls sitta still nu. 
haha det blir spännande. När är det planerat att dom är framme :D?
//Jacqueline Thawelin
Jag ska möta upp omkring kl 19.. tänkte slänga iväg ett sms snart för att bekräfta tiden. Aptråkigt att sitta och vänta nu, haha
Grabbarna kom hem igår, pigga och nyfikna efter resan. Skönt för springiga bebisben att få ut och klättra lite. 
Ett par jättegoa grabbar är de. Fulla i bus! Nu har de hunnit få frukost, barngröt med granatäpple och rå äggula. NOM.
Ska ägna dagen åt att lära känna dem, ta lite bilder och så.
Vad roligt. Det var fart på dom redan när dom två träffades första gången! Jag vill gärna se bilder på dom hos dig
Det är lite tomt utan lilla Bilbo även fast han bott här i bara en vecka!
//Jacqueline Thawelin