Elak syster
Jag har två råttor, honor och syskon. De är snart ett halvår gamla och har bott hos mig sedan de var fem veckor. Den ena av tjejerna, Mitos, har alltid varit tuffare och mer framåt, medan systern Osmos är lite mer försiktig men absolut inte rädd av sig. Båda är otroligt sociala och ingen av dem har någonsin uppvisat aggressivt beteende mot mig.
Men, de senaste dagarna har Mitos blivit rent utsagt elak mot Osmos. Hon hoppar nästan oavbrutet på henne och biter tag, oftast i nackskinnet men ibland över huvudet eller i öronen. Sedan håller hon fast och drar. Någon gång har hon släpad iväg med henne en lång bit. Osmos gör överhuvudtaget inget motstånd och det känns inte alls som den vanliga leken då de båda piper och sprattlar. Idag hade Osmos en stor hårlös fläck i nacken och ett rejält blåmärke, så nu har jag skilt på dem för att hon ska få ta igen sig lite. Hon har verkat lite nervösare än vanligt, men hon verkar inte direkt vara rädd för sin syster och springer inte undan från henne.
Till saken hör att samma sak hände för kanske två, tre månader sedan. Då skilde jag på dem under en dag innan jag storstädade buren, badade båda råttorna och satte ihop dem igen. Det fungerade bra och sedan dess har allt funkat bra fram tills nu.
Så min fundering är såklart: Är det här ett normalt beteende?
Och vad ska jag göra? Ska jag göra som sist och hoppas att det fungerar igen, eller överreagerar jag och ska låta dem vara såvida ingen blir allvarligt skadad?
Jag har dessutom funderat på att skaffa en tredje råtta. Är det helt kört att försöka introducera en ny individ med en råtta som beter sig så här?
Det blev lite långt, men tack om du har orkat läsa och har några ideer!