Hur stor kan han bli?
Min råtta Rubin är en hane på 300g och han är endast 2½ månad gammal, hur stor kan han bli??
Jag menar råttor växer väl typ ett år?
Kära nån… 
Jag är själv uppfödaren utav råttan, så hans mor ligger exakt på 300g och hans far 505g.. alltså där med väldigt små.
Mvh. Sanne & Djuren

Låter ju normalt tycker jag, han är inte särskilt stor i mina ögon.
Råttor brukar växa tills de är 1-1½ ungefär, beror lite på vilken linje osv de kommer ifrån.
Däremot var ju hans pappa yttepytteliten, hur gammal var han vid parning?
Qui dormit, non peccat
Ja hans pappa är riktigt liten!
Han var ca 2½år :) är snart 3år nu i feb
Mvh. Sanne & Djuren

Ah rätt bra livslängd på honom då alltså, då förstår jag varför du parade på en sån liten råtthane
Qui dormit, non peccat
Exakt :) Men tror faktiskt det är mitt eget fel att Shino blivit en liten hane för i ca 1½år har han fått fel föda, alldelens för lite och oftast endast Torrfoder. Nu får han alltid färskföda exakt som råttor ska ha. Så den skulden tar jag på mig själv om de har påverkat hans tillväxt.
Mvh. Sanne & Djuren

Har pojkbebisar här hemma som knappt är 2 månader och väger 270+, mamma låg strax över 300 och pappa vägde något över 500, så nåt konstigt är det inte. Dom växer ju som ogräs i den här åldern dessutom, du kommer snart märka att dom kommer stanna av lite och det kommer gå betydligt långsammare att öka i vikt och storlek :)
Jag önskar lite att jag hade en vag, sa jag kunde väga mina 2 manader gamla pojkar. Nu är det ju mina första rattor, men jag tycker tva växer "normalt" medan tva är stora som jättar!
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Hade en muskulös hanne på 795g vid ett års ålder.
Mia//
#8 ojdå :) hur stor blev han som fullvuxen då?
Mvh. Sanne & Djuren
Oj förlåt allihopa.. har kommit med fel uppgifter om min Hane Rubin. Han är 395g och 3 månader (Om några dagar)
Förlåt, hinner bara inte med.. de går ju undan de här! :)
Mvh. Sanne & Djuren

#9 Tyvärr så dög han knall och fall strax efter detta….
Mia//
Har två hanar som ligger på 600 strecket som blir 1 i februari.. Riktiga myshögar :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
#7 Jag skaffade mig en vag för nagra dagar sedan och vägde 3 av mina 4 gubbar idag (Anon, som är minst, ligger och sover). Fuji väger 380 gram! Zombie ligger pa 350g, Tengil pa 330. De är allihopa 2,5 manader exakt pa onsdag. Käranan, da! De verkar ju vara jättar, som jag befarade! Eller?

Näe inte särskilt stora, normalstora om du kikar på mina gubbar.
Min minsta hane vägde 700 gram som vuxen. Den största låg på 1 kg, visserligen lite för tjock för sitt eget bästa, men han blev 2½ ändå. Vägde 853 gram när han dog och då hade han magrat massor i mina ögon.
Qui dormit, non peccat
Ojda. Ja, men det maste man väl ända räkna som stora, om man tittar generellt pa tamrattor, menar jag? Inte för att det är mig emot att jag far stora pojkar, inte alls! ;)

Jo jag antar att de räknas som stora råttor, men jag tycker inte att det är ovanligt :)
En råtthane bör i mina ögon ligga på 650-800 gram iaf, lite beroende på linje och allmän storlek. En fet 800grammar är inte bra såklart, utan det ska vara en fin musklad råtta.
Qui dormit, non peccat
Nej, saklart är det inte bra med nagon fet ratta vad han eller hon än väger. ^^ Jag är nyfiken pa hur stora de blir tillslut.. skall bli roligt att se!
Nu har Rubin en vikt på 447g och fyllde 4 månader rätt så nyligen…
Mvh. Sanne & Djuren
Denna tråden kan låsas eftersom jag har öppnat en Del 2 istället.
Mvh. Sanne & Djuren