Mina första råttor - massor av frågor!
Har nu äntligen fått tag i en perfekt bur till mina två framtida honor! Har inte bokat några ungar ännu. En stor voljär på H:150 x B:66 x D:59,5 , som enligt burräknaren ska kunna hålla upp till 10 råttor (!?), ska jag nu försöka inreda. Skulle vilja ha lite hjälp med en inköpslista och en massa nybörjarfrågor om någon orkar svara ;) Detta har jag nu:
- Stor hängmatta gjord av en handduk och en sadelpad i som en stor madrass
- Stort avloppsrör upphängt
- Egenbyggt trähus (kanske ska plocka ut detta och köpa ett i plast? eller kan man impregnera på något sätt? hur?)
- Vattenflaska och en matskål (behövs två? en för torr och en för färsk?)
- Egengjord toalåda av en plastburk
- Grimmskaft som inte blev så snyggt i buren, men det kanske är roligt för råttorna att klättra på?
Hyllplan behövs i alla fall, det vet jag. Ska försöka beställa in från djuraffären jag har praktik på just nu - får lite rabatt ;) Vad är det för märke som tillverkar dem där hörnhyllplanen? Finns det andra hyllplan än just för hörn? Raka?
Har bestämt mig för att använda STL-strö på bottnen eftersom det verkar både bra och billigt. Men har ingen aning om vad jag ska ha i toalådan? Toa-lätt verkar så himla hårt och obekvämt.. Hade det till mina möss för några år sedan i hela buren och det var inte så trevligt. Så det lutar väl mer åt kattsand, men har ingen aning om vilka märken som är bra, dammfria och billiga?
Sedan skulle jag vilja ha lite fler saker upphängda i buren.. Hängmatta/hängtunnel/hängpuff? Vad tycker era råttor mest om? Finns det förresten typ hund-/kattbädd fast i råttstorlek att köpa någonstans?
Papegojträstegar, suger de åt sig för mycket kiss för att kunna användas?
Billiga fleecetyger, vart får ni tag i det?
Kasta länkar på mig med bra och rolig inredning, gärna direkt från grossisterna! Har hittat en hel del roliga grejer, men oftast måste man beställa från nätet.. Vill helst kunna beställa hem till min djuraffär. Får inte handla på nätet då jag inte är myndig..
Är lite fjantig kanske, men skulle gärna vilja ha färgtema i buren
Själva voljären är mörkblå med vitt tak och vit lucka längst ner (där man drar ut bottnen för rengöring). Men mitt rum har färgerna vitt, svart och ljusgrönt… Skulle det vara snyggt med blå inredning i buren? Eller ska jag köra på ljusa rätt neutrala färger? Beige, vitt och svart? Detta kanske jag själv borde svara på, haha! Har lite beslutsångest bara..
Sedan måste jag bara fråga en sak angående färskmat.. Hur kryddad mat är egentligen skadligt? Går "normalt" kryddat mat bra att ge? Alltså lite salt och eventuellt någon "snäll" örtkrydda? Är det total-NEJ på det? Jag lagar själv nästan aldrig mat. Det är mest mamma som gör det, och hon lägger gärna i lite kryddor, men inte som pappa som vill ha rätt mycket.. Vill veta om jag kommer behöva laga en egen portion till råttorna?
Kommer behöva ta med råttorna på tåg varannan helg ungefär, till min pojkvän som bor ca 1½ timma bort. Kommer råttorna att ta skada av så täta miljöbyten eller är det bara bra träning? Har läst att råttor ska tycka att det är kul med nya miljöer? Kan man ha transportväska eller är det bäst med plast med tanke på kiss o bajs? Kommer givetvis ha en bur ståendes hemma hos honom, tyvärr rätt liten.. Men det är ju bara under två och en halv dag! Ska nog se till att umgås med dem rätt mycket så de slipper sitta i den allt för länge!
Är det någon som vet någon som tillverkar och säljer råttselar? Känns som om jag har letat runt som en galning efter det utan resultat! Om det inte finns, hur gör man egna? Seltränar man sina bebisar på något sätt, eller är det bara att sätta på den och "köra"? Kan inte tänka mig det, men har inte hört/läst något om det så vad vet jag… Seltränade i alla fall mina kaniner haha :)
Oj, vad långt detta blev! Kommer säkert på något mer senare, haha, men nu ska jag nog ta och sova lite.
Jättetacksam till dig som vill ta dig tid till alla dessa frågor!
Mvh Emma
/ Emma
Haha, oj. Det var inte lite frågor du hade!
Angående inredning - köp en massa fleecefiltar och gör hängmattor av dem! Man kan aldrig få för många fleecefiltar. IKEA, Rusta, Dollarstore och sådana affärer brukar ha billiga. Dessa kan du lägga där råttorna brukar sova så suger de upp kisset. Du kan även klippa ut bitar och knyta fast över hyllplanen så blir det mjukare att gå/sova på.
Angående hyllplan så har jag ingen koll på dem, fick mina med buren. Jag har dock sett dessa på en del djuraffärer. Mina kommer från ferplast. Kanske finns lite olika. :)
Lägg inte en massa, massa pengar på att köpa ny inredning från djuraffär, det blir svindyrt! Titta istället i förråd, på IKEA och liknande. Det brukar finnas MASSOR man kan använda i råttburen bara man har lite fantasi! Mina två killars favoritsovplats är en saftdunk jag slaktat och hängt upp. ;)
Två matskålar behövs. En för färskfoder och en för Torrfoder som de ska ha tillgång till jämt.
Vet inget märke på kattsand, men titta efter något som inte dammar och som inte är klumpbildande. Skulle råttorna få i sig kattsanden blir det i alla fall inte klumpar i magen.
När ni lagar mat så ta ur lite mat innan ni kryddar som råttorna kan få. Detta blir till en vana rätt snabbt. ;)
Har ingen erfarenhet av att resa regelbundet med råttorna så det får någon annan svara på.
Vet att zickan gör/har gjort råttselar. Kommer inte ihåg adressen med sök på zickan + råttsele eller något så bör sidan komma upp. Annars kanske du kan skicka ett PM till zickan här på iFokus och höra.
Det var allt jag hade tror jag, haha! Lycka till!
Trähus är jättefint men det kommer jag aldrig mer att ha till mina- det blev så kissigt och stinkande snabbt. Köper plasthus i djuraffär- skulle visserligen kunna använda plastlådor men vill att det ska se fint ut hos trollen
Zickans selar finns här: http://www.zickans.com/zickansele.htm
( Fick precis hem mina och de är supersnygga! )
Jag tänkte också ha fägrtema i buren men det sket sig x) Det finns filtar för 10 :- på IKEA, babyblå finns bara.
Tänkte ifall du ska ha en toalåda i buren, ifall du vill ha pluppar och kiss på samma ställe ;) Vår är för marsvin tror jag, och den passar för två tjejor.
Hyllplanen tror jag är Ferplast, och fanns på djuraffären för typ 100 kronor styck. Dock fick jag beställa stegar på nätet, men man kan ju ha andra saker som stegar ( eller köra utan ).
Sen ett tips är att inte krångla till det! Man behöver inte köpa en massa dyra grejer för att råttorna ska trivas! Mina råttors favoritplats är på ett hyllplan med en korg för 10 kr och en massa fleecefilt! Ta en bricka och gör hål i så har du ett hyllplan! Allt behöver inte vara snyggt! ^^
Tack så jättemycket alla för svaren!! :)
Vill att allt ska bli perfekt för dem, därför jag frågar så mycket haha! Har suttit och läst på i snart en månad nu. Får bli en tur till Rusta eller Harald Nyborg någon dag istället för djuraffären då ;) IKEA ligger tyvärr en bit bort..
Hoppas bara att någon kan svara på det med resor! Det är nog den viktigaste frågan av dem alla.
/ Emma
Jag frågade också en massa när jag skulle få mina första tottisar så det är bara att fråga på! ^^
Hur liten är buren hos din pojkvän, laglig? :)
#5 Haha, ja men man vill ju det bästa för sina nya bebisar :)
Jag har egentligen två burar att välja på.. En är inte laglig på höjden, men den har bäst ventilation för tillfället (gabberbur, gallertak). Den andra varianten är en stor plastback på hjul.. Har själv borrat hål i locket, men kan ev. bygga ett nätlock. Vilken är bäst? Antagligen plastbacken som är mer än dubbelt så hög som buren? Ingen av dem har ju tyvärr klättermöjligheter :( Men någonstans måste jag ha dem på helgerna eftersom mamma och pappa inte kommer vilja ta hand om dem.
/ Emma
De kommer endast följa med mig dit varannan helg då vi är hemma hos mig varannan.
/ Emma
#6 Helt klart!
Gabberbur typ densamma som Dunabur eller? Jag skulle inte vilja ha mina råttor i en sån. Jag är säkert dryg men, hur stor är plastbacken? x)
Om du inte har mölighet att köpa en beggad bur på typ blocket, en laglig hamsterbur är ju bättre än en plastback :) Vart bor du någonstans? :)
#8 Nej jag förstår dig helt och hållet, tycker inte heller att någon av dem är en bra lösning egentligen.. Ja, det är ungefär som en dunabur. Har inte måtten på plastbacken, men kan gå och mäta!
Kollar nästan dagligen på blocket och andra diverse sidor efter en liten fågel/hamster- gallerbur beg. i närheten, men hittar tyvärr inte det.. Antingen är de för dyra eller finns för långt bort :( Jag bor i Vänersborg. Har ju inte körkort eftersom att jag är för liten och föräldrarna vill helst inte åka för långt.
/ Emma
Annars får du ha tålamod och hoppas på att det kommer ut en annanons på blocket! Du kan ju också göra en ny tråd här på RiF om att du söker en bur! :)

Att resa med råttor är inget problem, mina lägger sig och sover under resan (tar runt 6 timmar). När de kommer fram är de väldigt pigga och aktiva och vill sträcka på sig.
Lagen säger ju 60*30*30 som minimått, och det är verkligen minimått. Skulle inte ha mina pojkar så litet ens över en helg om det inte vore väldigt akut. Då är det bättre för dem att få stanna hemma med rejält påfyllda matskålar och en stor vattenflaska. Dina föräldrar kan ju kasta ett öga på dem, även om de inte vill ta hand om dem liksom.
Så leta reda på en större bur, finns internetaffärer med billiga burar oxå.
Jag har olika färger i buren, rött, vitt och svart. Hängmattorna får bli som det blir däremot, köper bara billiga tyger och fleece och gör hängmattor av. Rusta mfl brukar ha billiga saker!
Qui dormit, non peccat
Ifall ingen annan redan har nämnt det: Om jag var du så skulle jag ta bort handduken, och bara använda hängmattor av fleece. Många tyger, t ec frotté, linne osv har en tendens att "tråda" sig (speciellt om de blir gnagda på.), och där kan en liten råttklo lätt fastna och slitas av, eller i värsta fall kan det linda sig hårt runt ett råttben och snörpa av blodcirkulationen. Måste förresten tipsa om en bra sida för fina råttsaker, tror det är en dansk tjej som har den, men hon skickar till sverige till rimliga priser, har själv handlat därifrån. :http://www.petpile.dk/
Min tjejer följer ibland med mig till skolan (1,5h) och ibland till min pojkvän (1h) innan när jag bara hade med mina två äldsta så in i jackan o nu när dom är tre så har jag lagt in deras filt i min väska o haft dom där i.. dom tyckte de va jättemysigt.
Har oxå en dunabur (100x40 typ) som e hos killen just nu till dom. MEN jag resonerar så att när jag tar dom dit så är det bara där dom är under några timmar på natten. De överlever dom tills nåt bättre kan inskaffas.
#10 Jo, jag får väl göra det :)
#11 Jaså, men så bra! Då behöver jag inte oroa mig över att 1½ timma är jobbigt för dem.
Jo jag vet minimåtten, Ska verkligen försöka att få tag i en ny bur. Annars får jag väl ha dem hemma innan jag hittat en.. Fast har ju inga råttor ännu, så det hinner jag förhoppningsvis fixa innan.
Tack för tipsen :)
#12 Oj, det visste jag inte! Får byta ut den mot fleece istället då, tack för länken :)
#13 Åker du tåg då? Vill inte att de ska bli skrämda ifall man sitter på en bullrig vagn…
Vart hittar man sånna stora dunaburar? :o Har faktiskt aldrig sett det förut! Jo, självklart kommer jag att låta dem vara ute och springa under tiden jag är där :)
/ Emma

#14 Tåg, buss, tunnelbana, bil osv. Inga problem alls, de bryr sig inte. Enda de kan reagera på är katter och hundar om man sitter i djurvagn, mina är nyfikna och vill gärna titta närmare på andra djur. Utom en som helst vill äta upp alla hundar
Qui dormit, non peccat
#15 Men så bra! :D Då har jag absolut ingenting att oroa mig över med resorna. Haha, vilken rolig liten råtta!
/ Emma
#14 Tåg och buss o dom blir inte skrämda.. oftast ligger dom bara o halvsover. Ibalnd tittar dom ut lite nyfiket. Vet inte vart du bor men jag skulle väl undvika sthlm tunnebana vid total rusning annars inga problem alls.
Jag beställde den dunaburen för nåt år sen från nån hemsida åt min dvärghamster som nu gått vidare

#16 Haha, ja han är min lilla kampråtta! Inte riktigt som han borde vara huvudet, han tror han är en hund eller något. Kanske en krokodil..
Så länge du ser till att råttorna har mat och vatten och är ordentligt inpackade och skyddade så är det inga problem.
Skulle inte rekommendera att ha dem löst dock när du reser :)
#17 Sthlm rusningstid är inga problem alls, så länge man ser till attt buren är skyddad och att ingen klant kliver på den. Folk ser sig verkligen inte för.
Qui dormit, non peccat
#18 Menade om man har dom som jag ibland o bara har innanför jackan. Ingen transportbur alltså=)
#17 Har nämnt i tidigare inlägg att jag finns i Vänersborg. Skönt att de tar det så bra, vill inte riskera att skrämma ihjäl stackarna..
#18 Haha! Måste man ha vattenflaska eller duger en stor gurkbit? Tänker absolut använda transportbur, i alla fall i början, och sedan kanske gå över till att ha dem i sele innanför jackan om jag märker att det funkar bra.
/ Emma
Kan rekommendera att sy en fleecepåse att hänga runt halsen (innanför jackan) om man ska ta med sig råttor (som man känner väl, givetvis) ut när det är kallt :) Mina har tyckt att det har varit himla mysigt :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#21 Låter som en bra idé :) Tack!
/ Emma
Har nu hittat en fågelbur med måtten 60 bred 38 djup o 50 hög som jag ska köpa på tors för endast 200:-! Kvinnan kör till och med hem buren till mig :D Happyface! Sedan är det ju bara ett problem - hur jag ska få hem den till min kille.. Men kanske skulle få hjälp av hans storebror med skjuts. Nu kommer jag i alla fall ha en helgbur med lagliga mått och med klättermöjligheter!
Köpte dessutom en flätad brödkorg i plast (fäste den i gallret som en sovplats), lite rep (som jag gjorde till ett klätternät) och en fleecefilt idag på Rusta :) Ska försöka att sy nått snyggt av fleecen. Funderar på en "kub" eller en dubbelhängmatta. Vad tror ni de skulle uppskatta mest? Får bli både och om tyget räcker.
Fortfarande mycket kvar att fixa.. Snart börjar det eka i plånboken också :(
/ Emma
#23 Åh vad kul!
Du bor fortfaranande hemma antar jag, du kanske kan jobba lite hemma och få mer pengar? :)

Jag såg inte om någon annan hade svarat på frågan om väska eller bur, så jag kör ;) Det kan gå jättebra med transportväska, men jag skulle aldrig chansa på att mina råttor inte skulle få för sig att bita hål i tyget. De kan ju bita hål i allt, bara de vill, men det är mycket större risk med en tygtransport. Det brukar finnas marsvinsburar i djuraffärerna, som passar bra för ett par råttor, men om man ska åka länge eller har många råttor kan det vara värt med en kattbur, så kan de röra lite mer på sig. Dock behöver man ta ståltråd och göra gallret på luckorna mindre, för annars kan de smita! Lycka till med dina små!
#24 Jaa!
Alldeles rätt.. Jo, jag skulle kunna fråga, men har väldigt mycket plugg så hinner inte med så mycket annat.. Jo djuren förstås :) Men det var en väldigt bra idé, tack!
Har i alla fall beställt två hörnhyllplan och en tillhörande stege från min praktikplats idag och fick det sjuukt billigt! Supernöjd! Det kommer nästa vecka :)
#25 Nej, ingen har svarat på det tidigare så tack! Har tre tranportburar i plast hemma som jag har använt till kaninerna, men det skulle vara så mycket smidigare med en axelbandsväska :( Vi får se hur jag gör med det.. Tack så mycket! Hoppas det ploppar fram några ungar hos uppfödaren jag står i kö hos snart, är så otålig haha ;)
/ Emma
#26 Min transportbur går ner perfekt i min axelbandsväska, du kan ju kolla ifall den går i, beror lite på hur stor transportbur du har :)
Nu på vintern ifall det är superkallt när jag ska över till min pappa stoppar jag också ner en flaska med varmvatten så att det blir varmt och gosigt ( Inte i transportburen utan väskan alltså ) . I transportburen har jag en massa fleecefiltar och ifall vi ska längre bort så får de en bit gurka och kanske någon annan mat också :)
Vad heter uppfödaren du står i kö till? :)

#26 Även jag har min transportbur i en väska faktiskt! Speciellt på vintern eller när det är blåsigt. Har en lite större "bag" med axelband. Jättesmidigt!
#27 Tack åter igen för bra tips!
Det är CandyLands (silverorm) jag har haft kontakt med, hon sa att jag gärna fick ställa mig i kö efter några mail fram o tillbaka, men efter jag skrivit mina uppgifter och önskemål på antal och kön så slutade hon svara.. Har skickat ytterligare ett mail och frågat om jag står på kö nu eller om hon missat mailet, men inget svar där heller.,.. Antar väl att jag gör det då, men skulle gärna vilja ha det bekräftat.
/ Emma
#29 Hm, skumt! Det finns inga andra uppfödare i närheten då? Du kan ju alltid prata med dem också så kanske du får en bättre känsla där :)
Det kan ju vara så att datorn krachat eller en miljon andra orsaker till varför Silverorm inte svarat, men prata med fler uppfödare! Det måste kännas bra i magen. :) kan varmt rekommendera Katoz. Så hör dig för lite tills det känns bra!
Jag vill bara tipsa om att man visst kan ha trähus osv till sina råttor, däremot får man måla det med hammarlack (finns på biltema osv).
Lacken sitter som berget, och när man städar buren så är det bara att sätta husen under kranen i ljummet vatten så nästan rinner skiten bort av sig självt. Bara ett tipps! ^^
Hammarlack är för övrigt bra att måla galler med om galvaniseringen försvunnit och det börjat lukta (eller för att förhindra rost).
Hakuna matata!
#30 Jo, det finns ju Granathens men hon har mest Agouti som jag uppfattat det, och det är tyvärr inget jag är intresserad av.. Tezzlan också, men hon och CandyLands samarbetar så det känns inte nödvändigt att kontakta båda två? Eller ska jag det? Sedan vet jag inga fler i Västsverige? :(
#31 Självklart kan det vara så! Det är bara jag som är otålig ;) Har ställt frågor till Katoz och allt låter superbra! Det finns bara ett problem och det är avståndet oss emellan. Jag vill gärna komma och hälsa på innan jag bestämmer mig för två råttisar, och det lär bli svindyrt eftersom jag måste åka tåg. Jag bor i Vänersborg och hon någonstans i eller runt Stockholm… Därför tyckte jag att CandyLands var så bra, för hon föder upp färgerna jag är intresserad av, verkar ha bra temperament och lite sjukdomar, samt att hon finns relativt nära.
#32 Men så smart! Tack så mycket! Vet du hur mycket en sådan burk kostar? :)
/ Emma