Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 2946 ggr
[Ratass]
0

Moth-liknande kryp i torrfodret

Har börjat göra egen blandning nu och upptäckte tidigare att det började flyga nå flug/moth liknande mer å mer i lägenheten, ser sen att det kryper små vita larver i taket på ca 1 cm. Kollar ner i foderlåden som för övrigt itne är helt tätslutande, och där fanns det en hel del, verkar göra bon i just havregrynen.

Har det hänt er?

Tänker ha i hela "nylagade" blandningen i en sopsäck som jag kan stänga igen med en sorts nypa. Tror ni det håller dem ute?

[Alenzi]
0

Jag hade haft påsen i en tättslutande plastburk, bara för att vara säker. Mottfjärilar är ett rent helvete att bli av med. Inte för att skrämma upp dig, men det är en god idé att omedelbart gå igenom allt vad du har i köket och se till att precis ALLT ligger i tättslutande förpackningar - samt att det inte ligger något ätbart framme i form av smulor etc. Glöm inte t.ex. mellanrummet bredvid spisen eller bakom kaffekokaren. Är fortfarande helt skadad efter vår mottfjärilsinvasion för en tre-fyra år sedan -.-

[Alenzi]
0

Ja förresten, glöm inte ringa Anticimex.

[Ratass]
0

FAktiskt så har de försvinnit :S

Döda allt jag såg :P Och nu när maten var nästan slut så har ja inte sett till någon på mer än två veckor :o

hus-musen
0

Frys maten så dör dem,  går fort och lätt. Förvara i en burk med lock eller hundmatstunna så klarar du dig fint :)

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Häönder ofta vid köp av lösvikt på zoo. Mycket till varför jag köper säckar.
Men min kompis har just köpt från arken i västerås, anslutning åkello. Där har hon fått mott.
Sa åt henne att frysa in maten. Ännu plusgrader ute. Men senare man kan ställa ut maten på balkongen typ. Bara burken är tät. Och hålla i täta burkar efter

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lenate
0

Fick det ofta från grossisterna när jag hade djuraffär, något jag inte saknar från den tiden. Frysa fodret är ett bra sätt att få det att försvinna. Men det gäller att gå igenom allt som de kan äta av i kökskåpen.

Har man saker i plastpåsar så kan man titta högst upp i påsen, ser det ut som spindelväv där så är den angripen. Så man behöver inte öppna påsen för att kolla.

Larverna väver fast sig lite här och där, i paket, i taket mm så kolla överallt.

[Alenzi]
0

#3 Åh vad underbart!! Som sagt är jag lätt traumatiserad vad gäller de där; vi blev aldrig av med dem eftersom grannarna åkt på långresa (flera månader) över sommaren och de fortsatte strömma in genom ventilationen oavsett vad vi gjorde. HU!

…. Skäms Såeh, jag tenderar att reagera ganska starkt när mottfjärilar kommer på tal XD

sarakaka
0

Jag har fått mjölbaggar i den köpta råttmaten. Och en gång när jag var liten hade vi mjölbaggar hemma som kom ifrån ICA! Men det var bara att slänga allt, göra ordentligt rent och köpa nytt.

Vad skönt att de är borta! De dör ju säkert annars av sig själva genom svält om de inte når den nya maten så försegla den mer noggrannt så ska det säkert gå bra. ^^

Men du tog det väldigt lugnt tycker jag. Blir lättare att åtgärda saker när man är mer stabil. :D Jag blir TOTALT tokig av mögel, larver osv och får typ värsta ångesten. xD Hade säkert slängt ut allt genom fönstret/eldat upp det på gården/slängt in det i ugnen och satt på högsta värme Skäms xD

[Ratass]
0

#8 Haha xD är jag för lugn? ^^' JA men nån larv här å där, lätt å ta bort, motten smäller jag så fort jag ser en, sen att det kom från maten, ah well det får väl vara så tills den är slut, extra proteiner skadar inte ;P XD

Men ja, jag har samma låda men en säck som jag kan försluta. Förhoppningsvis ska de inte komma in där :)

Vad är det annars de är ute efter, har märkt att dem på jobbet, djuraffären, har bruna feta lurviga larver, det var inte detsamma som här hemma, de är ju ute efter feta saker som grisöron och andra snuskiga tuggben.

Men de här är de alltså ute efter mjölprodukter endast som nån nämnde har ja för mig.

sarakaka
0

#9 Haha, nej FÖR lugn är du inte. Det är bra att vara lugn ^^
Berättade bara att jag blir typ helt hysterisk. Mamma ba "Men det är väl ingen fara, råttor äter väl insekter ute i det fria ändå". Jag har någon knäpp liten fobi bara antar jag. :)

Lenate
0

#9 Ja dom är ute efter mjölprodukter, frön mm. Vi fick höra att de heter frömalar.

Allamej
0

Kvarnmott

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

:holmgreen:
0

Usch jag får panik när det gäller larver och sånt läskigt :S Jag vet inte varför…Min syster hade massor av mjölbaggar i sitt rum, som kom från hamster maten. Jag fick panik och hon flippade ur för stunden , jag gillar fortfarande inte att gå in i hennes rum.

Hon däremot har nog glömt alla larver…det här hände säkert i våras..elr nåt :)