Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 576 ggr
Fridborg
0

Picard som är problemet?

Jag har studerat Paris och Picard nu ett tag och Picard verkligen mobbar Paris, är på honom hela tiden, är väldigt aggressiv i sättet att hanteras med honom, slänger honom på rygg inte bara en utan flera gånger på rad. Det blir i alla fall inga sår. Det känns lite därför som att Paris börjar bli lite rädd och osäker, Picard är en riktig ligist. Kanske borde jag ta hem en av de äldre grabbarna igen?

wintermynta
0

Mitt råd är att inte flytta hem dom äldre grabbarna då hanar är mycket känsligare och klarar oftast inte mer än en flytt.
När Picard slänger Paris på rygg ligger Paris kvar då? Om inte så förstår jag att Picard slänger han på rygg igen. Picard är väl äldre? och ranghög? En bebis ska ligga kvar när dom blir ikullslängda av äldre hanar. Om han reser sig direkt accepterar han inte att det är Picard som bestämmer och då är det inte konstigt om Picard blir sur och slänger han på rygg igen.
För i Picards värld är det hans sätt att visa att det är han som bestämmmer. Är det desutom inga sår är det oftast en rangfråga som behöver lösas.
Sen känner råttor oss människor väldigt bra och kan läsa av oss. Så ett annat tips är att tänka på vilken sinnesstämning du har när du hanterar dom.

Hoppas det löser sig snart.

hus-musen
0

Så länge det inte blir sår så är det lugnt som wintermynta säger. Låt dem hållas så länge du inte ser skador eller rent aggresivt beteende från Picard.

Angående flytt, jag har haft problem en gång att dela upp flocken, annars har det alltid funkat klockrent med mina hanar. De är accepterande djur, och är de bra avlade eller har stabila psyken så är det inga problem. Dock så ska de ju inte flyttas runt massor av gånger ändå.
Hur länge har de bott borta?

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#1 Paris ligger kvar alla gånger som Picard slänger ner honom. Problemet är med min mamma nu, att hon känner att hon inte klarar av 3, så antingen måste jag ta hem alla eller bara honom… vilken soppa!!

#2 De större grabbarna har varit borta högst 2 veckor, därför känns det lite som att OM det ska flyttas tillbaka är det snart…eller är det precis tvärt om?

hus-musen
0

#3 Jaha, så kort tid! två veckor är ingenting, och det ska inte vara några problem alls om inte någon av dem är väldigt överdominant eller liknande.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#4 Nej inga såna problem hos dom iaf, tror jag valde fel råttor till mamma, det va Dax och Q, när jag egentligen borde skickat Data och Q, Dax är mer "ungdomlig" och jag tror att han kan hantera busiga bebisar bättre. Men om det inte är nån fara så tar jag hem honom här i dagarna.

Får hem en ny bebis nästa vecka, så jag borde introducera Dax så fort som möjligt antar jag? (gud vad jag krånglar med dom stackars krakarna)

Fridborg
0

Och #1 Picard är bara ett par få dagar äldre än Paris, de är näst intill jämngamla. Mitt bekymmer är att Paris utvecklar en osäker personlighet. Han verkar inte vilja bli upplyft, för precis när jag lägger tillbaka honom så hoppar Picard på honom direkt och näst intill trackasserar honom, som om Picard vore svartsjuk.

wintermynta
0

#5 Men varför ska du ta hem ännu en bebis när pojkarna ska gå igenom ännu en flytt och Picard & Paris tjafsar? Är det inte bättre att vänta tills du vet hur och vart alla pojkar ska bo? Dom klarar inte hur mkt som helst och risken är stor att dom får en knäpp till slut med alla flyttar, nya introduceringar, förkylningar och rangsättningar. Det bästa är ju att få en stabil hanflock först.

Fridborg
0

#7 Visst har du rätt, jag är lite ego men jag har väntat länge på bebisen. Det här har blivit en soppa, var inte alls meningen. Allt började när dina fick flytta till min mamma, innan måste jag erkänna att flocken i mina ögon va stabil och ingen var sjuk. Det är lite påfrestande det är det.

Nej anledningen till att bebisen kommer e för att (jag tror) att jag äntligen hittat bra linjer, det blev ju ett litet bakslag med Paris då han va tänkt till avel, men efter att vi pratade så går det ju inte längre. Blev ju erbjuden att sälja tillbaka honom men så hade jag redan blivit fäst.

Att köpa Picard var ett stort misstag inser jag nu också.

Nu blir det rörigt med ännu en flytt och allt, men eftersom alla 3 av dina killar är såpass stabila och var det tillsammans med Paris så kanske de ändå ska få flytta hem?

Allt var jag egentligen ville var att min mamma skulle bli glad eftersom hon är ensam och hon ville ha lugna trevlig hanar. Så allt jag har gjort har jag gjort i välmening med det har gått snett :/

hus-musen
0

Som sagt, friska stabila hanar klarar flytt utan problem, och synnerligen när det handlar om så kort tid och ingen parning!

Om piccard och den andra är jämngamla så är det inte konstigt att de tjaffsar, en måste ju ta över som ledare. Och det är mycket bråkigare med två råttor än med 4-5 råttor eftersom du inte har någon flock med bara två.
Ta hem pojkarna och ge dem en stabil plats att bo på så kommer det troligtvis ordna sig med piccard när han inte får vara störst längre och det blir en stabil flock. Tror inte det är Paris fel eftersom du säger att han funkade i flock tidigare.

Qui dormit, non peccat