Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1012 ggr
Zizza
0

Konstiga frågor?

Kan man ha honornas bur i samma rum som hanarnas?
Självklart är risken större att de blir tjuvparning om någon råkas lämna ena buren öppen.

Samt kommer ha burarna på var sin sida om rummet.

Men tänkte i övrigt?
Blir hanarna annars med honor omkring sig eller tvärtom?

Tycker ni att man endast ska ha en flock i hemmet?
(gällande kön, alltså ett kön i hemmet och inte båda)

Funderar på om jag bör sälja bort ena flocken för att minska riskerna samt få mer tid för alla, problemet är att jag har otroligt svårt för att skiljas från mina små hjärtan.. så vill helst undvika

Angående plats med råttburar i lägenheten, har endast ett rum som de får plats i, som är tänkt att bli djurens rum. Det är fullproppat i alla andra rum.

OBS!!

Läs hela texten innan ni svarar på någon fråga, tack på förhand!!

Mvh. Sanne & Djuren

chade
0

Jag har honor och hanar i samma rum.. har inte direkt något annat val när man bor i en liten etta!

Jag tycker inte att det är någon skilldnad på hanarna innan och efter tjejerna kom in..

Jag vill bara ha en flock igen.. det tar tid, plats och pengar.. men det är inte direkt kul att välja ena eller andra..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

hus-musen
0

Inga problem att ha hanar och honor bredvid varandra i samma rum, de vänjer sig vid varandra. En del hanar och honor kan bli lite stissiga ibörjan och vilja klättra på varandras burar och så men det över.
Har bara hanar, men det är inga problem alls att ta hem honor. Vilket jag ioförsig bara gör för parning typ.

Förstår inte riktigt varför det inte skulle gå bra, tänk vad jobbigt det skulle bli för alla uppfödare om de skulle behöva ha två lägenheter för att kunna ha honor och hanar. Eller ha olika separata rum för att ha honor och hanar.

Qui dormit, non peccat

Zizza
0

Okej om inte annat får jag kortsagt vänta tills en flock försvinner pga död. (Lite brutalt sagt, men jag hoppas ni förstår att jag inte önskar dem försvinna!)

Mvh. Sanne & Djuren

Hallonblad
0

Vi har våra burar bredvid varandra. Händer att vissa (*host*SkattenSnövitSkugga*host*) av tjejerna hoppar över till killarnas bur och börjar klättra runt på den när de är ute på soffan, men killarna brukar faktiskt inte bry sig jättemycket om det. "Jaha, nu kom hon hoppande igen." Angående tjuvparning har vi inte direkt oroat oss över det heller. Man får helt enkelt bara vara noggrann med att stänga luckan ordentligt. (Och i tjejernas fall se till att ingen bångstyring klättrar runt utanpå gallret istället för innanför. xD)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Zizza
0

#4 Men är de inte risk att hanarna och honorna parar genom gallret om du låter dem gå så hela tiden?

Mvh. Sanne & Djuren

hus-musen
0

#5 Näe ingen större risk alls.

Qui dormit, non peccat

Hallonblad
0

#5 Vem sa att vi "låter dem gå så hela tiden"? Vi har flickorna utsläppta i soffan. Tre utav dem har ovanan att hoppa över till pojkarnas bur därifrån då den står precis bredvid. Vi plockar bort flickorna igen och sätter ner dem i soffan. Så fort vi tar ögonen av dem hör man spoing så sitter en tjeja på pojkburen igen. Så börjar processen om. xD

Och vaddå para sig genom gallret? Hur hade du tänkt dig då? Flickan hänger ju fast på gallret, pojken skulle vara tvungen att göra samma sak för att komma ihöjd med henne (särskilt som alla tre "hopparna" har tendensen att klättra upp så hög de bara kan). Sedan ska de alltså lyckas pricka in mellan gallren? Hur troligt tycker du det låter att de skulle para sig under sådana omständigheter? Har aldrig fallit mig in att det skulle hända. Ingenting jag skulle oroa mig över om jag vore du. Anledning till att vi är så snabba att plocka bort dem är att jag är orolig att någon av pojkarna ska bli irriterad och bita av en klo eller tå. Inte för att det finns en micro-minimal risk att både tjejen och en av killarna skulle få för sig att de befinner sig under tillräckligt goda omständigheter att våga sig på en parning.

Zizza
0

#7 Ta de inte som någon förolämpning eller något :P endast något jag har hört hända. Och förklara hela processen är lite till överdrift jag vet hur det funkar och jag vet att de sku varit super besvärligt för dem, men tydligen sägs det ha hänt, dock väldigt sällsynt.

Mvh. Sanne & Djuren

Hallonblad
0

#8 Jag tyckte bara det var lite märkligt att fråga en sådan sak, vilket fick mig att dra slutsatsen att du nog inte tänkt på hur besvärligt det skulle bli för dem - vilket är anledning till varför jag påpekade just hur besvärligt det skulle vara.

Har också hört det sägas att det skulle ha skett, vilket jag i ärlighetens namn har svårt att tro på tills jag ser konkreta bevis på att ett par råttor faktiskt skulle kunna vara så desperata att de skulle ta sig allt det besväret. Kan inte hjälpa men att tänka att de som säger att det hänt dem nog bara slarvat med luckor och inte vill stå för det efteråt. Menar inte att förolämpa någon som eventuellt verkligen har varit med om att råttorna parat sig genom gallret, men det känns precis lika absurt för mig som när folk försöker övertyga mig om att växthuseffekten är en myt. Obestämd

Zizza
0

#9 Måste hålla med om att jag hade velat se det hända med egna ögon också, men samtidigt allt som sägs tar jag till mig så pass att jag oroar mig oftast i onödan.. "de kan ju hända" även om de är en chans på typ miljonen.. :) men oftast när de handlar om djur så blir jag extra nojjig angående vissa saker som sägs. I need to relax.. ;P

Mvh. Sanne & Djuren

Hallonblad
0

#10 Jag tenderar också att vara lite hönsmammig, men jag är också en relativt rationell människa och inser när något är lite väl… otroligt. ;) Annars hade jag nog varit betydligt nojjigare om att ha burarna bredvid varandra. Men jag kan garantera att så länge man är noggrann med alla luckor så är det ingen risk för tjuvparning. Om nu råttorna inte lär sig öppna buren… Då får vi väl börja låsa luckorna med säkerhetshakar… -.-'