Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 683 ggr
HUFF
0

Råttor som nyser

Hej! Hämtade för någon timme sen 2 st dumboråttor, vilket är mina 2 första råttor någonsin ( om inte gerbiler räknas haha ) så jag är alltså nybörjare. Märkte precis att dom nyser som f*n, tror ni dom är förkylda? En av dom gnisslar också tänder medans han rör på öronen och har suttit och kollat ut ur tomma intet i snart en timme. Har ni någon aning om varför han gör det?

Tacksam för svar! Glad

hus-musen
0

Kan vara stressen av att flytta, eller så kan de vara förkylda.
Vart kommer de ifrån?
Började de nysa tidigare eller när du satte in dem i buren? Vad har du för bottenmaterial?

Råttor knastrar tänder när de myser, är arga eller oroliga, så antingen är han väldigt nöjd, eller så håller han på att lugna ner sig :) Svårt att säga utan att faktiskt se råttan.

Qui dormit, non peccat

HUFF
0

Dom kommer från början ifrån en uppfödare som inte fick dom sålda, så hon sålde dom till en zooaffär här jag bor. Råttorna kom till zooaffären idag, fick med stamtavla :)

Dom nös innan jag satte in dom i buren, kan kanske bero på att det var spån i buren jag fick dom i? I den buren dom är i nu har dom toa-lätt. :)

hus-musen
0

Jo det kan vara spånet de reagerar på, så vänta ett par dagar och se om det går över :) Ge dem massor med nyttiga grönsaker och kött så friskar de nog på sig.

Qui dormit, non peccat

HUFF
0

Tack så mycket för svar! :)