Råttor som nyser
Hej! Hämtade för någon timme sen 2 st dumboråttor, vilket är mina 2 första råttor någonsin ( om inte gerbiler räknas haha ) så jag är alltså nybörjare. Märkte precis att dom nyser som f*n, tror ni dom är förkylda? En av dom gnisslar också tänder medans han rör på öronen och har suttit och kollat ut ur tomma intet i snart en timme. Har ni någon aning om varför han gör det?
Tacksam för svar! 

Kan vara stressen av att flytta, eller så kan de vara förkylda.
Vart kommer de ifrån?
Började de nysa tidigare eller när du satte in dem i buren? Vad har du för bottenmaterial?
Råttor knastrar tänder när de myser, är arga eller oroliga, så antingen är han väldigt nöjd, eller så håller han på att lugna ner sig :) Svårt att säga utan att faktiskt se råttan.
Qui dormit, non peccat
Dom kommer från början ifrån en uppfödare som inte fick dom sålda, så hon sålde dom till en zooaffär här jag bor. Råttorna kom till zooaffären idag, fick med stamtavla :)
Dom nös innan jag satte in dom i buren, kan kanske bero på att det var spån i buren jag fick dom i? I den buren dom är i nu har dom toa-lätt. :)

Jo det kan vara spånet de reagerar på, så vänta ett par dagar och se om det går över :) Ge dem massor med nyttiga grönsaker och kött så friskar de nog på sig.
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket för svar! :)