Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 607 ggr
MechaMax
0

Burar bredvid varandra?

Hej!

Jag har precis fått hem två råttor och har de nu stående bredvid mina marsvin. Råttorna brukar klättra på marsvinsburen när de är ute. Min fundering är nu hur det är det där med råttor och spån. Marsvinen har ju vanligt kutterspån i buren.

Hur märker jag om råttorna mår dåligt av att stå nära marsvinsburen?

Vad är det med kutterspån som gör att råttorna få allergiska reaktioner?

[hyperiion]
0

Råttor kan få reaktioner mot dammet som kommer från spånet. Det kan göra att dom börjar nysa och rinnna från ögon och nos. Vissa får utslag eller kliar sig mycket.

Lamina
1

Hmm… Spån i buren brevid är kanske inte den bästa iden. Tror inte spån är bra för nått djur p.g.a. dammet egentligen. Men det jag funderar mest på när du säger att dom klätrar på marsvinsburen är hö! Marsviner har ju hö, vart kommer det ifrån? Är det hö från en bonde och/eller som har legat utomhus där vildråttor kan ha kommit i kontakt med det kan det finnas parasiter i det. Det gäller egentligen även hö som man köper i vanlig mataffär om det inte legat inplastat allt för lång tid (fast sånt tycker jag inte man ska ge sina marsvin Oskyldig). Mina marsvin står i köket, så långt bort från råttorna som möjligt, just för att jag inte vill ha höet i närheten av råttorna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ninja
1

De verkar ju inte direkt krypa omkring i spånet, så jag skulle inte oroa mig över det riktigt, såvida det inte stinker terpentin eller dammar extremt.. men då är det ju inte bra för något djur, inte bara illa för råttorna.
Däremot kan hö innehålla råttskabb..

Verra
1

Jag tycker du ska byta bort spånet från dina marsvin också!
Vad jag har hört så kan den lättare få urivägsinfektioner och dyl av spån, dessutom är det minst lika onyttigt för marsvin att andas in dessa små partiklar osv, även om dem inte är lika kännsliga som råttor.
Dessutom slipper du allt spån som kommer utanför varjegång dem springer in och ut ur buren!

Jag skulle inte oroa mig för höet, jag har haft råttor och marsvin/kaniner i samma rum i drygt 8 år och jag har aldrig fått in ohyra via höet. Nästan alltid då råttorna varit ute så har dem plockat med sig hö in i buren för att boa med. 
Vanligtvis har jag köpt från olika bönder som hade sitt förvarat i en lada, men även säckar från djuraffären och sånt därt vardelöst från matbutiken.

Banankaka320
0

Håller med 4# :)

Har för mig att tillochmed hästar påverkas av spån, och dem är ju ändå långt upp från själva spånet

MechaMax
0

Eftersom varken råttor eller marsvin har visat några negativa reaktioner på spånet så kommer jag att behålla det. Funderar dock på att försöka flytta lite på burarna. Men som sagt, eftersom ingen mår dåligt så tänker jag behålla det som det är. Var mest nyfiken på hur råttors allergi kan visa sig.

Miss Lalona
0

Nu vet inte jag om du har pojk- eller flickmarsvin men en sak jag märkte på min pojke när jag hade marsvin var att spånet fastnade i hans genetala delar och skapade irritation och nästan infektion. Jag hade spån hos mina flickor när jag var yngre men hos honom bytte jag till en typ av diskdukar som suger upp fukt. Det luktade mindre och han blev friskare. Självklart bestämmer du själv men jag tror faktiskt inte att dina lungor mår så bra av spån heller.

Om dina råttor börjar fnysa, nysa, snora eller rossla så bör du absolut sära på burarna. Det är nog det säkraste tecknet. Även ev om deras ögon ser irriterade ut.

Lycka till

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"