Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 629 ggr
Fridborg
0

Hur ska vi göra med Seska nu?

Frågorna är många efter Teslas bortgång. Hennes helsyster är nu ensam kvar. Hon är ändå 1 år och 10 månader och med tanke på att det bara tog 1-2 månader för Tesla att bli så sjuk har vi inga större förhoppningar att Seska ska leva så länge till, men vi är lite rädda att hon blir deppig.

Vi har ju ensamråttan Emma, men vi försökte para ihop dom igår men det gick inget vidare. Emma gav bakåtsparkar och rörde sig som en krabba mot Seska som GALLSKREK.

Ska jag fixa 2 bebisar till Seska, försöka para ihop henne och Emma eller låta henne vara ensam i buren till dödagar? :/

hus-musen
0

Fixa två bebbar till Seska. 
Betvivlar att du får ihop Seska och Emma, du har ju försökt flera gånger om jag inte minns fel?

Sen beror det ju på, ska du ha fler honråtttor? Är Seska frisk vad du kan se?

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#1 Ja jag funderar på det. Problemet med det blir ju att dom kommer bo hemma hos husse och han är ju inte speciellt poppis här. Men till hans försvar måste jag säga att han blir bättre och bättre. Jag har upptäckt att man kommer längre med honung än ättika med honom så jag kan nog styra upp ett bättre ägareskap hos honom. (Vi bor i samma hus så jag e där ofta).

Jag sa till honom att for the record tror jag aldrig att det går med Emma och Seska. Det märks att Emma funkar bäst, hon har varit ensam flera månader och verkar faktiskt må bra av det.

Det jag kanske skulle vilja isf e att ha honom som fodervärd åt framtida avelshonor, hemma hos mig tror jag inte på honor, i alla fall inte än.

Lenate
0

#2 Det där att husse inte är speciellt poppis här är väl att ta i. Glad

Jag tycker ialla fall att det är skillnad i om man gör det han gjorde för att han inte vill skiljas från dom än att någon gör det för att dom inte tycker att de vill lägga ner pengar på avlivning för att det "bara" är råttor.

Och han blir ju bättre också Flört

Fridborg
0

#3 Som jag fattade det var det för jobbigt att ta tag i, han levde i någon form av förnekelse. Han lovade igår att aldrig låta det gå så långt igen så.

Hallonblad
0

Tja. För Seskas skull säger jag skaffa två bebisar. För bebisarnas skull säger jag utsätt dem inte för husse. ): En människa som tycker "det är för jobbigt" att sköta om sitt djur förlorar inte bara min respekt, men även rätten att ha ansvar över någon annans liv.

Finns det ingen möjlighet att starta en ny flickflock his dig? Eller omplacera Seska så att hon ändå får gå i flock?

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

sarakaka
0

#5 Känner varken dig, Fridborg eller hennes pojkvän, och jag förstår att du tycker det var elakt mot råttan, men inte behöver man väl säga så ändå. :)
Han tyckte det var svårt att ta bort henne. De som har läst en grundkurs i psykologi vet att förnekelse är en försvarsmekanism som man har omedvetet för att hantera känslor som är för svåra att handskas med i stunden. Han tog sedan sitt förnuft till fånga efter att ha pratat med Fridborg och allt ordnade ju sig, eller hur? :) Jag säger inte detta för att göra någon upprörd, jag ville bara medla lite så att ingen blir ledsen. :)

#0 Har Emma fungerat med andra råttor än Seska? Om inte hade jag nog haft henne som ensamråtta och skaffat två bebiskompisar till Seska. Skulle de mot förmodan inte fungera med Seska heller är ju Emma ett alternativ då, man kan ju prova. Tror det kan bli lite jobbigt med tre flockar så det är nog bäst att fundera på vem av dom som är mest mottaglig för andra råttor, eller om de helt enkelt bara inte gillar varandra, de två? Hur var det med Emma och Tesla? Är inget proffs på sånt här men hjälper gärna till att bolla idéer. :)

Fridborg
0

#5 & 6: Har pratar lite med honom idag och jag frågade om han va öppen till idén om att vara fodervärd till två honor, för Seskas skull. Han va på idén om det inte funkar mellan Emma och Seska, men bara om det inte funkar. Men då har jag gjort det klart att det blir under min regi och att jag står som ägare på pappret och att han får göra som jag säger vad gäller mat, boende och hälsa. Det gick han med på. Vad gäller uppfödning så tar jag isf hand om den till 100%, parning, dräktighet och ungarna. Men detta är lite svävande nu.

Idag har Emma och Seska suttit i samma bur och det har varit endel timmar lugn och ro, ibland fasansfulla skrik. Jag tror verkligen inte på det här, men han vill ge det en chans in i det sista.

För mig är det viktigaste att Seska får en flock.Har erbjudit mig att ta hem henne och starta en honflock i värsta fall, men då måste jag nog köpa en Furet Tower eftersom jag intehar många kvadratmeter kvar för en bur. Det blir lite omständigt.

Emma är en omplacering från Blocket och vet ingenting om henne sen innan, men hos oss fungerade hon rätt bra med dom andra tills mina killar kom (därav att husse vill ge det en ärlig chans för han tror det beror på hormoner från Emmas håll), men annars har Emma inte alls efter det varit speciellt flocksmart. Även Seska verkar ha utvecklat lite aggressivitet, hon bet Tesla en hel del sista tiden hon levde, men jag antar att det är pga att hon fattade att Tesla var allvarligt sjuk. Emma och Seska kan mycket väl helt enkelt inte gilla varandra, och det är lika stor chans tror jag att de funkar med bebisar lika mycket, så länge Emma får bestämma är det lugnt, hon har stora auktoritetsproblem.

sarakaka
0

#7 Okej. Jag tycker att det där med fodervärd eller starta flock hos dig låter som bra lösningar, men har ju såklart lite nackdelar ekonomiskt och sådär. En Furet Tower kostar ju, precis som att det kostar att ha fler råttor eller att vara fodervärd.
Men jag tycker att det låter som att fodervärdsidén är mest praktisk med tanke på att det är han som har honorna hemma hos sig och att du inte har så mycket plats. Dessutom är det väl inte så kul när Seska blivit gammal och somnat in, då har han ju "bara" Emma kvar. Det är nog värt ett försök med bebisar tror jag, men man vet ju aldrig. :)

Hur tänker du göra?

Hallonblad
0

#6 Har man ett djur få man sköta det, oavsett om man får köra över sitt hjärta med bulldozer sjutton gånger om. Gjorde ont att avliva vår mops, men han skulle inte varit lycklig särskilt länge till om söstra mi inte tagit det beslutet. För sina djur får man allt vara så god att ta smärtsamma beslut, för i slutändan är det annars djuret som får betala priset. Och det är helt enkelt inte ett godtagbart alternativ.

#7 Vi får väl hoppas på att allt går bra då, oavsett hur ni väljer att gå tillväga. Vore ju synd om Seska skulle tvingas gå själv. :/

Fridborg
0

#8 Enklast av allt är ju att ha fodervärd, men han e inte sugen längre efter att Tesla fick så ont av avlivningssprutan. "Det slutar ju ändå med att man år avliva dom".

Kanske får skaffa FT, men jag kan inte para dom med någon av mina killar, 5 avelsförbud och en som bara e 3 veckor hittills :P Även om honorna är ett halvår sen så är ingen av dom anpassade för avel än, om jag inte hittar en bra lånehane till första gången vill säga.

Hallonblad
0

#10 Att hitta en lämplig hane att låna från någon annan borde inte vara något större problem. Folk gör ju så hela tiden. ;)

Dessutom, saknar du inte dina flickor när de bor hos husse? Jag går till jobbet i några timmar, och när jag kommer hem mår jag nästan illa så mycket saknar jag alla småttisar. ;( Förstår verkligen inte hur du står ut.

Fridborg
0

#11 Vad gäller mina killar så hinner jag inte sakna dom eftersom jag inte har ett jobb :P jag kan göra vad jag vill av min tid. Nyckel till husse som bor 100 meter ifrån mig så jag kan hälsa på när jag vill.

Jag ser foderdjur lite som (missuppfatta mig rätt nu) som djur jag äger medans fodervärden är den känslomässiga ägaren. Detta lärde jag mig när jag bodde hos en kennel. Jag är inte lika känslomässigt involverad som många andra är, men det betyder inte att jag är en sämre ägare eller att jag inte älskar mina djur. Jag älskar dom faktiskt mer än vad jag älskar människor.

Men jag börjar allvarligt fundera på om jag inte ska ha dom hos mig, bara jag kan hitta en bättre bur innan.

mikeiko
0

*host* tror det blir svårt att hitta någon som skulle vilja ha din pojkvän som foderdjursvärd efter det du berättat om honom här på RiF… *host*

Fridborg
0

#13 Exakt det jag menar.