Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 810 ggr
Mitchika
0

Dela av en Furet Tower?

Jag har tänkt, funderat och luskat länge på hur jag ska göra med mina stora Furet Tower. Då mina killar börjar bli äldre och den äldsta, Chanks, börjat bli svag i bakbenen så brukar dom mest hålla sig på övre delen av buren. Vilket är bra, för då kan jag specialanpassa den delen för honom.

Dock står då underdelen av buren tom och oanvänd, vilket är ett slöseri. Mina fyra tjejer bor i en mindre bur än underdelen och det vore ju toppen för dom om dom kunde flytta dit. Plus att det blir en bur mindre för mig och lite mer plats i den trånga lägenheten.

Men min stora huvudvärk just nu är hur jag ska blockera hålet mellan våningarna på bästa sätt. Jag vill INTE sluta upp med fyra dräktiga honor… Är det någon som har bra tips?

Nästa mindre huvudvärk är tjejernas älskade sputnik. Är det någon som har ett bra tips för hur man kan få upp en sputnik på bottenvåningen av en Furet Tower?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Zolah
0

dom tiips jag läst om förr var att sätta en tung skål där, som dom inte kan välta undan. keramik eller så borde funka, eller kanske en kruka som just precis är för stor .

Mitchika
0

#1 Jag funderade på hundens gamla keramikskål upp och ner över hålet, men det känns osäkert. Den är stor, tung och väldigt otymplig så den borde fungera, men… kan dom inte flytta den om dom verkligen vill?

Sen funderade jag på grönt kompostgaller högst upp i underdelen, om man sätter fast det ordentligt. Kan det gå att sätta fast en sputnik i, tro?

Malinolsn
0

Jag har satt en fyrkantig typ av blomkruka (modell tyngre) över hålet, sen skruvat fast ett av hyllplanen alldeles över, så man måste ta bort hyllplanet för att kunna lyfta krukan :)

Zolah
0

#2 ha den inte upp och ner, ha den så att botten sitter fast i hålet :3 annars om du är beredd att förstöra din tower lita så kan du ju alltid popnita fast glasspakets botten.

är inte kompostgaller alldeles för stora?

om råttorna vill in hos varandra tror jag risken finns oavsett om du har galler eller ej, tror det var allamej som hade en sådan olycka en gång? eller iafl pratade att det hade hänt * kommer inte ihåg*

Mitchika
0

#3 Det där var jättesmart! Jag kan ställa deras hus framför också, så det blir ännu svårare för dom.

#4 Hundens gamla keramikskål är väldigt stor, så upp och ner är enda lösningen för den. Annars kan jag ju sätta i en tung blomkruka upp och ner, men skulle inte tjejerna kunna putta upp den? Eller killarna dra upp den, om dom verkligen skulle vilja?

Jo, jag har också ett minne om att ha hört om den händelsen. Vilket är varför jag tvekar en hel del och vill komma på bästa sättet att skilja åt burdelarna.

Zolah
0

#5 det tror jag knappast, då måste dom ju ha nåt att trycka ifrån mot. om du ser till att inte ha en hylla just under krukan ska det inte vara nån fara. Mina killar när dom busat med matskålen kan knappt flytta på dom när dom väl stoppat det i hålet och det är ju ändå bara porslins skålar

myismyname
1

Jag har sett att det finns att köpa extra burbottnar till en tower. Det kanske kan vara en idé att sätta en "hel" botten även i mitten? Så slipper man fundera på att täcka över hål överhuvudtaget. Däremot minns jag inte vart jag har sett bottnarna, och jag har ingen aning om vad en sån går på :o Säkert en hel förmögenhet…

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Zolah
0
Mitchika
0

#6 Så som mina råttor flyttar och drar runt sina skålar skulle det inte förvåna mig om dom kunde flytta på en, ärligt talat… Men jag skulle naturligtvis inte sätta en hylla direkt under.

#7 & 8 Jag kan försöka kolla, det vore ju en optimal lösning. Kanske man kan ha råd efter jul.

myismyname
0

Hittade denna sida:

http://www.fretten.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=765&language=en

"We can order spare bases for all Ferplast cages, please email us if you can not see the one you want."

Jag har inte kollat om de skickar till Sverige, men där finns den i alla fall! :)

Mitchika
0

#10 Tack! Men det står att den har hål i sig.. fast som du sa, mailar man dom och frågar kan dom säkert skicka en botten. Om dom levererar till Sverige, så att säga.

Det är alltid bra med alternativ. Ska se vad annat jag kan hitta på.

myismyname
0

#11 Får hoppas att de skickar till Sverige, för priset var ändå inte så hemskt som jag trodde det skulle vara (med tanke på vad Ferplast-burar brukar gå på) ^^

Zolah nämnde ju Zooplus, och jag tycker helt klart att du borde mejla dem och fråga om de säljer reservdelar till towern. De är jättetrevliga att ha att göra med och leverans osv. brukar gå smärtfritt :)

Mitchika
0

#12 Tack igen! :D

Som sagt, när julen och allt är förbi ska jag se om jag inte har råd att kunna beställa en ny botten. :)

Ja, priset var väldigt överkomligt. Särskilt om man jämför det med risken att få fyra råttkullar från olämpliga mödrar…

myismyname
0

#13 Ingen orsak! :)

Gahich
0

Mitchika:

du får gärna säga till när du fått reda på om dom skickar till sverige, fanns himla mycket fint där! Glad

Och får du reda på vad frakten kan gå på får du gärna säga det med!

hus-musen
0

Vad ni krånglar med delningen! Skruva lös hjulen på den hela botten och sätt den i mitten. Sätt botten med hål i längst ner.
Så har ni ett garanterat säker bur :)

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Varför kan inte killarna vara längst ned och tjejerna högst upp? Då kan ju tjejerna kan ha sin sputnik i taket :D

Mitchika
0

#16 ………………………………………. Du anar inte vad dum jag känner mig just nu…. XD Jag tänkte så hårt på olika säkra lösningar att jag missade den…

#15 Jag hade tänkt göra som hus-musen säger, byta plats på bottnarna istället. Men dom uppmuntrar till att kontakta dom om man undrar något, så om du slänger iväg ett mail så svarar dom säkert på det. :)

#17 Då kan inte killarna ha sina hängmattor och andra saker… :( Plus att killarna föredrar övervåningen alla gånger. Dom är nästan aldrig på nedervåningen. Det är bara Dryad som springer runt där ibland när han är uttråkad.

Vad bra! Då har vi löst hur jag ska säkra buren i två delar, tack vare hus-musen! :D

Då är det bara att lösa problemet med sputniken och tjejernas hängmattor…

hus-musen
0

#18 Asg, det är ju absolut enklaste lösningen Glad Mina hjul pajade ändå så det spelade ingen roll för min del!

Skaffa låååånga hängmattor, sånna har jag i min bur. Funkar hur bra som helst. Sputniken står på botten, har inte hittat något bra sätt att hänga upp den ännu. Ska sätta galler i taket bara jag orkar någon dag.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Du har inte lust att byta med min GD Rival? :P

Mitchika
0

#19 Ja, det är det ju… jag känner mig supertrög som inte kom på det… XD Hjulen använder jag inte annat än för att dra fram buren och dammsuga under den, vilket jag då inte kommer att behöva. :)

Jag gör mina egna hängmattor nu för tiden, så det ska jag nog kunna fixa. Galler i taket vill jag fixa, men har ingen aning om hur bara. Min far föreslog att jag skulle klippa sönder en gammal bur jag inte använder och sätta upp den i taket.

#20 Jag kikade på en GD Rival innan jag köpte min Furet Tower, men den passar inte riktigt in i hörnan som min Tower gör. :)

Dessutom hoppas jag på att starta en ny hanflock i framtiden i Towern, då jag har flyttat och fått saker och ting lite under kontroll i djurväg.