Fråga ang. varböld
En av mina tjejer har fått en varböld. Hon är pigg och glad som vanligt och verkar inte besväras av den.
Ska jag badda den med koksaltlösning och vänta på att den spricker av sig själv, eller borde jag uppsöka en veterinär?
badda den med koksaltslösning och sedan om den växer och gör ont bör du nog gå till en vetrinär
allt handlar som om hur den ser ut, var den är placerad, och hur stor den blir. om den blir för stor kan det kanske bli svårt att få den att hela korrekt?
Men så länge den inte blir stor eller hon verkar ha besvär av den så borde jag kunna vänta på att den spricker av sig själv?

Beror ju helt på vart den sitter på råttan, hur djupt den går och om den kan trycka på något.
Utan att veta det kan vi inte göra någon gissning.
Det är även lätt att ta fel på varbölder och tumörer.
Qui dormit, non peccat
Var sitter den? Har du sett ett sår där tidigare eller tror du att hon kan ha haft en sårskada där tidigare?
De flesta varbölder kräver inte veterinärvård utan läker av sig själv. En böld är en inflammation med var så oftast så tömmer den sig, antingen av sig själv eller med lite hjälp. Brukar inte vara några problem med läkningen på bölder hos råttor. Man kan behöva badda/rengöra med koksalt när det väl gått hål på bölden.
Ordern jag fick av veterinären var att spruta in koksaltet i själva såret och trycka på bölden (den var väldigt stor och satt på ryggen), i 5 dagar kom det bara ut sårvätska, så sjätte dagen kom allt var ut. Han fick även behandling av Baytril, men denna böld var ganska elak. Många här på forumet har varit emot att trycka eller tömma bölden innan den blev mogen, men jag trotsade dem och följde veterinären och voila! Han blev frisk. Men jag antar att det är olika behandlingar av olika bölder, som någon sa här att det är svårt att säga när man inte vet vart den sitter eller hur den ser ut.
Den sitter typ på halsen/kinden, tyvärr kan jag inte ta någon bild för jag hittar inte laddaren till min kamera.
Den är ganska liten (mindre än en ärta).
Den är mörk i mitten och huden ser lite irriterad ut runt om.
Hon rök ihop med sin syster häromdagen så sannolikheten att hon kan ha haft något litet sår är väl ganska stor.
(En vän som haft mycket djur, dock aldrig råttor, sa att det var en varböld, så jag är ganska säker på att det inte är en tumör.)
#5 Visst kan man klämma på en böld innan den är mogen men det brukar göra ont på råttan. Jag hade nog avvaktat tills jag kände att bölden började mogna.
Nu var du hos veterinär som bekräftade att din råtta hade en böld, annars ska man inte klämma på knölar innan man vet säkert att det är just en böld.
Antibiotika kan behövas men det är bara i undantagsfall. De flesta bölder läker bra efter att de tömt sig helt utan antibiotika.
#7 Jo precis, som jag poängterade så var det en extra elak :)
Sen så klämde jag bölden för att få ut koksaltet mer än att försöka få ut varet.
#6 Är den bara som en ärta så är det ingen fara. Att den är mörk i mitten tyder sannolikt på att det är en böld. Det är typisk för bölder.
Känns den spänd? Alltså hård snarare än mjuk?
Du kan ju testa på att klämma lite grann och se om bölden ger efter.
Jo, det var det min vän sa…
Den känns ganska spänd/hård…
Hur har det gått? Är bölden borta och råttan frisk? :)
Det har gått hur bra som helst. Bara någon dag efter jag skrev så var bölden borta och hon mår hur bra som helst!