Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 530 ggr
Svettbonde
0

Maniskt boande?

Hejsan=)!!

För ett tag sedan bytte jag underlag från alspån till tidningspapper i smågrabbarnas bur, på grund av att botten var för låg och bristen på höjd resulterade i att det låg drivor med alspån utanför buren. Tidningspapper brukar jag vanligtvis använda som papper som dom får boa med. Under natten kunde jag höra att det revs och grejades med pappret, och när jag vaknade var deras hus så fyllt till bredden med tidningspapper, såpass så att råttorna inte riktigt fick plats i huset! Jag tyckte, och tycker iofs fortfarande, att det är väldigt sött och ganska roligt! Men ena råttan blir lite manisk varje gång jag ger dom papper att boa med. Så länge det finns papper så slutar han inte att boa liksom. 

Så det jag funderar på är om beteendet är tecken på något jag borde oroa mig för?…eller ifall jag bara har en råtta med ett starkt inredningsintresse! Den andra grabben som bor i buren har jag inte sett boa en enda gång…han sitter mest och tittar på medan den andra sliter!

Tacksam för svar!

hus-musen
0

En del gillar att boa, andra inte så långt är allt bra iaf :)

Sen beror ju lite på hur han boar, blir han nöjd någon gång? Tar du bort pappret i huset eller låter du det vara? 

Hade en hane som kunde boa i timmar, flytta ett papper dit, bära lite toa-lätt dit osv. Väldigt pysslig liten herre. Men när han var klar så rättade han bara till om någon av de andra "förstörde" boet, annars var han lugn och avslappnad.

Qui dormit, non peccat