Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 627 ggr
Fridborg
1

Vad gör jag för fel?

Det känns som att vad jag än gör blir mina killar förkylda!

Nu nyser ALLA, de får roiboos, de får vitlök, de har massa filtar att krypa in i, de står fritt från drag. Ska jag fixa värmefilt kanske?

Zabbio
0

Är de förkylda eller reagerar de på ngon lukt eller något i luften?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

myismyname
0

Testa göra en egen korn-/vetepåse att värma i mikron åt dem :) Det är ju inte skadligt om de skulle bita sönder den eftersom det ändå bara är "mat" i den. Har en sån här hemma som hittills hållit sig hel, men då har jag haft ett par lager fleece utanpå för att slippa kiss och råttänder.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

hus-musen
0

Du kan ha fått in något som sänkt pojkarnas immunförsvar.
Kan vara bottenmaterialet eller toalådan kanske?

Värmefilt ska de dock inte ha, det är väldigt farligt om de skulle bita på den!

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#3 Ja who knows :S Som bottenmaterial har de dörrmattor just nu (tills jag hittar stänkskydd, har en GB Rival), men de har Toa-Lätt i toalådan (som de inte går på, suck). Tänkte isf ha värmdefilten i lådan under gallret så de inte kommer åt att bita var min tanke.

[becczi]
0

Tror du att det kan vara genetiskt eller nån luftburen allergi som är vanlig bland råttor kanske?

_Jag har själv en kille som har nysit och fnysit av och till ända sedan jag fick honom .. men den andra pojken i buren har hållit sig frisk hela tiden.
_Ett tag lät det som att han höll på att rossla också, men det har tack och lov gått över.

[becczi]
0

#2 Åh vad smart! Såna där vetepåsar är bland det bästa som finns nu när det är så kallt ute :D

Fridborg
0

#2 och #6 Men eller hur! Ska ringa om temperaturen imorrn, det är SVINKALLT i min lägenhet (kanske därför de blir sjuka?) Det är 18,5 grader på dagen och ännu lägre på natten! >_< Matte behöver också en sån påse :P

myismyname
0

Ohja, riktigt mysigt, både för råttor och tvåbeningar :D

Har man svårt att hitta helt vete eller korn kan man förresten ta dinkel! :) Funkar super och är lättare att få tag i (i alla fall här där jag bor - här finns bara helt dinkel i mataffären) ^^

#7 Usch, jag fryser bara av att läsa ditt inlägg! ><

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

hus-musen
0

Usch kallt! Låter som här, när det är kallt ute så har vi haft 15-16 grader inomhus, och neråt 9-10 grader vid fönstren. Drar som tusan!

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#9 MEN GUD!

Jag står verkligen lite handfallen. Iofs, 3 av killarna som e syskon vet jag med säkerhet att de har extremt lågt immunförsvar och kan vara därför, dubbelrexen lär ju blivit det av naturliga orsaker, kan den sista bara blivit smittad av de andra? (Han e iofs inte så illa däran)

[becczi]
0

#9 Jisses O_O jag hade draperat fönstren med duntäcken >_>

hus-musen
0

#10 #11 Jo totalt hopplöst! Försöker täcka över och så, men det är en dragig lägenhet. har en varmluftfuktare och eldar massor av ljus på vintrarna för att få upp lite vämre.

Det får inte vara för kallt i en lägenhet, men det får vara 18 grader. Så är det varmare än 18 så behöver de inte höja värmen egentligen för det räknas som beboeligt. Skiljer sig säkert beroende på vilken kommun man bor i men ändå.

Den sista kan ha blivit smittad av de andra, mina råttor är ofta förkylda på vintrarna. Finns inte så mycket man kan göra annat än att se till att de har varma boplatser och bra mat.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#12 Åh, så jag slipper springa till vet? Känns ju lite onödigt med en förkylning bara.

hus-musen
0

#13 Vanliga förkylningar är som för människor, bara att stå ut med och de går över av sig själva.
Däremot börjar de gå ner i luftvägarna så behöver du medecinera så det inte sätter sig i lungorna eller blir kroniskt.

Qui dormit, non peccat

wintermynta
0

Hur längesen är det du fick in nya råttor? Precis som när man sätter ungarna på dagis blir dom ofta förkylda första tiden då alla har olika bakterier och en del virus som blandas. Tror inte det är något allvarligt utan en lättare förkylning .

Fridborg
0

#15 Hmm… Ja senaste var väl 2-3 veckor sen och kom då från djuraffär, kanske kommer därifrån?

wintermynta
0

#16 Oki men då är det inte så konstigt. Pussa pojkarna från mig och vi hälsar att dom ska krya på sig.