Ååå jag bara kokar.....
Idag var jag på Luna gallerian´s Zoo i södertälje för att köpa lite råttmat, sen kollar jag själv klart runt lite för att se hur djuren bor och när jag kommer till gnagarna och fåglarna få jag se någon förfärligt!
Fem kanniner och fyra marsvin bor i en liten bur och en kannin bråkar hela tiden med marsvinen! sen i fågelburarna så bråkar nästan alla fåglar med varandra.
Sen tittar jag på hamstrarna och då är nästan alla förkylda och vet inte om det låg en död i buren också, för den reagerade inte när jag knackade lite på buren.
Hoss dansmössen är det blandade tjejer och killar och alla va förkylda! sen fanns det en bur med gerbiler och där står det "Gerbilungar till salu" :O
Sen kom jag till det värsta!
Tre jätte söta råttor ligger i en aldeles för liten bur! det va låg och det fanns inge ut rymme för att klättra! en liten pinne att gnaga på och en matskål, ett litet hus som alla låg och trängdes i.
och i buren så hade dom halm och KUTTERSPÅN!!! plus så är två råttor jätte förkylda och en med rossel!
Jag klagar själv klart över detta! och detta får man som svar…
Jag
"Jag tror att era råttor är sjuka."
Han
"vad får dig att tro det?" (han tittar inte ens på mig och låssas hålla på med annat)
Jag
"dom nyser och rosslar."
Han
"mmhmm…" säger han nonshalant. "men det är för att vi precis har bytt spån och då brukar dom låta så där innan dammet har lagt sig."
Jag
" det är precis därför man INTE ska ha spån, för att damet är farligt för råttor och då kan det leda till sjukdomar."
Han
"mmhmm.." säger han och låssas att jag inte är där.
Jag
"ett tips bytt till något annat tillexempel katt toa." Sa jag och började gå mot dörren.
Han
"mmhmm…"
Jag
jag blir så jävla för bannad så innan jag går ut så säger jag
"Och ingnorera det INTE!" sen går jag.
Fy fan vad förbanad jag vart på honom!!!
Så nu ska jag åka dit snart och kolla om dom har gjort om annars kommer jag puckla på igen!!
Vad hemskt!! :'O
Anmäl! Sjuka djur ska hållas avskilt och könsmogna djur ska hålla könssorterade. Avel (vilket jag betraktar det som när man håller hanar och honor i samma bur) får inte bedrivas i utrymmen dit kunder har tillträde. Sen är det inte helt säkert att råttorna sitter i för liten bur, burmåtten för råttor är sjukt små…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Djuraffärer borde inte få finnas! Oj vad förbannad jag blir. Jag hade skällt ut dom rejält!
Bra att du sa till. Men säg till nästa gång om dom andra djuren också! Dom är också viktiga!
Fresh att sälja sjuka djur. Anmäl.
Jag håller med er alla!
nästa gång ska jag gå på ännu mer!
tjuv lysnade också lite när han pratade om råttor med en annan kund, då frågade dom hur råttor var och vad man brukade behöva till dom, då säger han, "råttor är precis som man brukar säga att dom är, jobbiga, skitiga, tråkiga, dumma och bits hela tiden. men om man vill ha råttor så kan man ha en så där bur (sa han och pekade på en Duna-bur) sen ska man ha spån."
inget av det han sa va sant om råttor!!

Kutterspån är en sak - vad jag vet är det inte olagligt på något sätt och det finns få studier som pekar på att det skulle vara farligt (behövs säkert fler studier). Däremot är det RÄTT uppenbart att djurhållningen är olaglig på många andra punkter.
"jobbiga, skitiga, tråkiga, dumma och bits hela tiden"??? HA HA HA HA HA!!! Åh, gud, jag kan ju inte låta bli att skratta!! Det är ju så himla löjligt, hi hi hi hi! Jobbiga, ok, det kommer väl närmast sanningen. :) De är inte lätta djur på det sättet - de ska stimuleras och de tar sig friheter ibland. ;) En jack russel är väl ungefär lika lätt, hi hi. Resten av påståendena var ju så felaktiga att det är löjligt oavsett om man gillar råttor eller inte! Jag menar, DUMMA??? Snälla!
Ush! Visar ju tydligt att de inte mår bra när han pratar om dem så! :( anmäl!! Verkligen gör det, och skriv ner allt som är dåligt. Och typ sluta köp mat där… Jag skulle iaf inte vilja ge pengar till en sån djuraffär >.
Om man går in i en djuraffär och ser saker som dessa så MÅSTE man ringa till länsstyrelsen DIREKT och anmäla.
Det räcker med att ett djur nyser så ska man anmäla. Ingen som låter djuren leva under sådana förhållanden kommer lyssna på vad du tycker att h*n gör för fel!
Är en fisk död eller om djuren sitter för trångt så RING!
Det är det ända du kan göra för att påverka!
Länsstyrelsen brukar vara snabba då det gäller djuraffärer och komma direkt och utan förvarning.
Bättrar dem sig inte efter tillräckligt många varningar får dem djurförbud. Vilket vore det allra bästa för djuren!
Länsstyrelsens Djurskydd: http://lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/
Klicka på ditt län till höger så hittar du telefon nr mm.
Det går att vara anonym och det går att fylla i en anmälan via internet till och med!
Här har du en direktlänk till djurskyddet i Sthlms län http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/vanvard-av-djur.aspx
Är det riktigt illa kan man också ringa polisen. Om man tex ser någon ute som slår sin hund så är det bättre att ringa till polisen! 114 14 ringer man då!
Ang spånet så finns det inget förbud mot just det, så man kan inte anmäla bara för att djuren sitter på spån.
Men om djuren sitter för trångt, bråkar, är sjuka eller skadade, inte har mat och/eller vatten, för skitiga burar eller ligger döda så kan (och ska) man anmäla!
"Dumma, jobbiga, tråkiga, skitiga o bitd hela tiden".
Väldans vilket bra försäljningsknep han kör på då! HAHAHA
Idiot säger jag bara!! ANMÄL
Ja han är helt dum i huvudet!
Jag tycker att det är så himmla synd om djuren!!
men ska åka in och kolla nu i helgen och om det inte har bättrats så anmäler jag dom på engång!
Åh pucko är han! Man ska hota med anmällan för då blir dem rädda, förmodligen om dem ens bryr sig om sin "buisness"!
För att lätta lite, så ang hamstern så kanske den sov så tungt. Jag hade en hamster som man kunde lyfta upp ur boet utan att den vaknade, men när den väl vaknade .. då j'vlar! xD
#11 ja det var därför jag inte sa till om den, ifall den låg och sov för jag vet att djur kan göra det ^^
Kan medela att råttisarna inte bor där mer. Dom får flytta hem till min vännina. Får se om vi behåller alla eller försöker hitta andra boende till någon av dom. Han lyfte över dom från deras bur till kartongen i svansarna!! Och det sorgligaste är att han får in bebisar nästa vecka =( Vi fick dom + en fågelbur för ett paket pris…
#5 Nu har jag inte läst hela tråden, men sådär har jag aldrig hört honom säga om en råtta förut.. Det jag har hört är att han sagt att "dom kan vara lite vilda i början, men lugnar ner sig och blir riktigt trevliga husdjur"….
// Lise
When nothing goes right, go left!
#13 åå tur att dom får ett hem i alla fall :D hade lust att bara ta dom och sen sticka! aj man får inte bära råttor i svansen!!
#14 han sa inte så nu :/
Dom har haft en super dag igår hos vänninan och alla utom 1 är jätte framåt och keliga. Den tredje är lite blyg. Men dom får springa lös på kvällen hos vänninan =) ska hem till henne med en ordentlig råttbur idag då vi fick ta en fågelbur som nödlösning.
Det var ju trevligt för dessa råttor som fick komma till din väninna, men de andra djuren då? De nya ungarna kommer oxå att behandlas illa. Anmäl dem, deras "djurkötsel" är INTE ok! Ta foto på allt, bevis kommer man långt med, låter djuren (rossel), spela in dem!
Självklart ska detta anmälas vilket jag hoppas också på att dom andra gör som sett dessa råttor. Och att det ska tilläggas att han ganska motvilligt gav oss kvitto på allt. Undrar varför? Och undrar vad han hade gjort med dessa om ingen hade tagit dom =/
Och visst tänker vi på de nya bebisarna =(
Det är hos mig tjejerna bor nu. Jätte snälla tjejer! Den svart-vita är blyg, men jätte snäll. De andra två är jätte framåt, gosar gärna och springer nyfiket runt i vardagsrummet. Rosslandet har blivit mindre. Du som startade tråden, varför anmälde inte du? Om du sett döda djur? :/ jag går dit på torsdag då nya ungarna kommer. Blir anmälan därefter.
Don't judge me, before you tried to walk in my slippers, on ice.

gud vad glad jag blir!! :D tack för att ni räddade dom!

Tyvärr men alla djur som räddas möjliggör ju att djuraffären kan ta in fler och missköta. Om ingen köpte djuren så skulle djuraffären få lägga ner försäljningen av djur helt för det vore inte lönsamt.
Hoppas alla ni som varit där verkligen dokumenterar och amäler djuraffären på alla punkter, man kan anmäla anonymt om man inte vill stå för anmälan.
Qui dormit, non peccat