Satinråttor - Hur är det?
Jag har under en tid varit väldigt sugen på att skaffa råttor. Det började nu i början av sommaren, då en bekant frågade om jag kunde ta emot hennes råtta pga att hon inte hade tid.
Just då var inte tillfället det rätta, så jag tackade nej.
Nu har jag möss, hamstrar och gerbiler, och känner att det börjar dra ihop sig för mig och mina råttor.
Då gerbilerna och mössen kom in i bilden så lades råttspekulationerna på hyllan, men jag kan inte låta bli.
Jag är väldigt fascinerad av just satinråttor, och har nu mailat med en uppfödare i Danmark som hoppas på två satinkullar lagom till januari. Dvs, jag kommer möjligtvis kunna få hem mina två råttor i slutet av februari. Det är en lagom tid för mig, och jag hinner planera i god tid.
Jag har läst att det kan medfölja en del problem till satinråttorna, bl.a hudproblem och andra saker. Finns det någon som kan förklara mer invecklat vad det är för "problem" som kan uppstå på satiner?
Och så har jag förstått det som att pälsvården på satin är mer noggrann, ska man då bada dem oftare, borsta pälsen, eller hur är det med det där?
Sedan har jag ett litet "outside the box"-problem som jag kan tillägga bara lite såhär spontant för att få det gjort!
Problemet är ju då att få över råttorna ifrån DK till Sverige (Skånetrakten eller gärna längre upp) då de sedan ska vidare upp till Norrland, där jag bor. Transport inrikes är sällan problem, det är just den lilla sträckan från DK-SWE som är problemet.
Finns det några här på RiF som ibland åker denna sträcka, eller vet någon som gör det, som möjligen skulle kunna tänkas göra det under februari/mars nästa år, och som då kan plocka med ett par råttor för vidare transport?
Det är ju bäst att vara tidigt ute liksom.
Kommer även annonsera ut på djurtransport iFokus, men inte förrän tingning och allt är klart, så jag vet att det är värt att göra det.
Jag hade ingen aning om vart jag skulle kategorisera detta för övrigt, så jag sätter det som OT bara för att det inte direkt fanns något som passade.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
De problem som varit på de satin Harley som funnits nyligen i sv med obesläktade linjer. Hade eksem, hudproblem, dominans.
Satin I sig verkar inte vara några problem alls och finns troligen här och där vis folk utan att man ser det. Verkar va rätt otydliga som äldre.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2025-03-30 16:38 av zickan
Vad innebär det? Eller ja, jag vet ju vad eksem och dominans är, men är de mer dominerande och aggressiva, eller hur då? Och eksemen, ska det behandlas, t.ex måste man införskaffa preparat?
Satin Harley jag hade avlivades pga dominans problem där han gick till grov attack mot allt. Även mig. Var lite över ett. Började få en tumör på sidan och hade problem med exem. Inte lättaste att behandla och inte skönt att gå runt med utslag. Kliade sig rätt mycket.
- Redigerat 2025-03-30 16:37 av zickan
Ah, det kan jag förstå!
Ska kolla med uppfödaren och se hur hennes övriga satiner är och har varit. Har hon också haft mycket sådana problem så är det nog helt enkelt lika bra att stå över. Vill inte sitta med råttor som lider.
#4 prata med Katoz. hon är den som haft flest satiner på sista tiden som troligen är från danmark.
Det ska jag göra. Tack så mycket!
Förra hösten, när den kullen planerades, hjälpte jag till lite att gräva i pappans släkt och kom i kontakt med uppfödare i Holland som hade fött upp satiner tidigare, men lagt ner den delen. Enligt dom var det på tok för mycket problem med sorten:
"We are having A LOT of problems with breeding the satin rats. Giving birth and pregnancy seem to always give a problem…and death after birth too! My litter at the moment (satin mother, Kippy) were 16 rittens. Allready 8 died…. mother seems to have only 4 nipples to feed with. So we don't export them anymore…..and we don't want anybody to breed with them, because of the problems."
……
"We had so so many problems with the satin…i am quit sad about it. We have tried for almost 6 years to make sure that the skin quality and the hair would be thicker and better. But…until now we had different families and many combinations and it did not get MUCH better. Abcesses in the skin because they damage easily. Infections and almost being bold when they grow old (almost like fuzz! and we don't breed fuzz…) So Kippy and her brother were born as a surprise (4 rittens in one litter were satin) i kept two… ***** kept two. We don't want to give them to other people, because they need specific care and extra attention. One harley satin was dumped here some years ago… He was having so much pain… his skin was damaged and after a few weeks he died. It was terrible. I tried to save him and his brother, but they did not survive. People who never cared for them :( AND they did not want to go to veterinarian.
I never exported any satin/longhair. Because i was still not happy with what happened and how they evolved."
Bilderna dom skickade mig var hemska, verkligen hemska. Jag berättade detta för hon som skulle ha kullen men hon valde att ta den ändå just eftersom det inte fanns några större problem i mammans bakgrund och pappans syskon inte haft några större problem dom heller. Hur kullen blev vet jag inte, jag hade inte mycket kontakt med henne efter det. Pojken jag hade tänkt köpa fick tydligen problem av något slag, men det var bara en av anledningarna till att jag valde att avstå.
Tycker inte man ska köpa varianter som dras med problem av dessa slag. Även om uppfödaren säger sig föröka, eller tom med lyckats med, att avla bort dom. Finns det minsta risk för att djuren skulle lida, varför avla på det? Alls? Det finns så mycket andra underbara sorter som inte lider.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag åker ofta mellan köpenhamn och Lund

Stämmer med det jag hört oxå, stora problem hudmässigt och vissa problem temperamentsmässigt och hälsomässigt.
Så rekommenderar inte att köpa satin alls faktiskt, om det inte är så att råttorna i det släktledet är kärnfriska utan hudproblem och med bra temperament.
Qui dormit, non peccat
Ska som sagt prata med uppfödaren och se. Om hon själv upplever att hon har dessa problem, om ens bara någon enstaka gång, så kommer jag att satsa på normalpälsade råttor istället, för att slippa ha lidande råttor i min vård.
Om det vore hudproblem som gick att åtgärda så skulle jag anta det ändå - Om det inte vore smärtsamt, dvs. Men jag vet själv att eksem är olidligt, framförallt för djur. Skulle aldrig klara av att se ett djur klia sig till fördärvet utan att kunna göra något åt det.
Och så vill jag ju inte heller riskera att få en råtta som inte vill vara med mig eller en artfrände.
Så vi får helt enkelt se hur det blir med det där!
#8 Om det blir så att jag importerar från Danmark så kanske jag hör av mig längre fram! Bara jag får över dem till Svenska sidan så är det inte svårt att få upp dem sedan. Finns pendlare från Skåne-Stockholm och sedan Stockholm-hit, så det är ju väldigt smärtfritt faktiskt.
#7 om det är kullen minflock hade på katoz avkommor så var det eksem problem där med har jag hört.
Redigerat av mig själv då jag inte tänkte mig för
Precis den ja. Men som Medarbetare borde du känna till reglerna:
Det är ej tillåtet att: … Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tror att jag bestämt mig nu dock för att tinga hem två flickor ifrån reggad uppfödare här i Sverige. Har avlagt intresse för två stycken ur en kull som kommer i januari.
Sedan ska jag fortsätta hålla kontakt med uppfödaren i Danmark, och bestämmer jag mig för att jag vill ha en satin trots allt, beroende på omständigheterna som sagt, så får jag helt enkelt ha en flock på 3 och hoppas att de går ihop. Annars får jag väl skaffa en extra bur, inget mer med det.
På så vis blir det lättare att avgöra hur jag vill göra, eftersom att just problemen med satin gör mig osäker.