Sjuk råtta, behöver tips
Vi räddade 3 råttor idag från en djuraffär där dom bodde trångt och nära andra gnagare som va förkylda och bredvid möss. Alla 3 nyser men dn är värre. Hon får nysattacker ibland och rosslar, men nu när dom är utsläppta så springer hon också runt. Är det någon kur man kan ge dom hemma? Tips? Varma filtar har jag läst? Men något som hon kan äta?
Roboiste med vitlök och honung är alltid bra.
Annars har jag hört att ärtor ska innehplla massa nyttigt ch kan vara bra att ge till rosslande råttor.
Blir hon inte bättre så får du ju ta henne till vet. men det hade du väl redan tänkt antar jag? :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tack för tipsen! Självklart blir det vet om hennes tillstånd försämrats =) glömde ju nämna att dom suttit i bur med vad heter det sågspån? Och det är väl inte bra för råttor?
Roboiste vart köper man det?
Kutterspån? Nej, det är sannerligen inte bra för råttor. :( Dammar något förfärligt vilket är dåligt för alla djur - särskilt djur så känsliga som råttor.
Varmt och dragfritt behöver hon ha det, och det är bra med hög luftfuktighet också. :) Nu när det är vinter blir ju luften torrare (vattnet i luften fruser och bildar frost istället). Så att införskaffa en luftfuktare (eventuellt fancy namn på den typen av apparat som jag inte känner till?) eller hänga blöta handdukar på elementen kan vara en bra idé (handdukar på element funkar naturligtvis bara om man är hemma och kan se till att återfukta dem regelbundet).
Annars har jag nog också bara te-kuren som #1 redan nämnt att komma med. Roiboste kan köpas i princip vilken affär som helst. Vi har köpt nuvarande förråd på ICA i lösvikt. Kommer väl i framtiden storinförskaffa när vi ändå storhandlar på Maxi (då även jag älskar det teet och dricker gärna upp det för råttisarna xD).
Lycka till med dina förkylningar, alla tummar och tassar hålls här hemma för de nya underbarlingarna! :)
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
kutterspån tänker du på antar jag? :)
Lyssna i bröstkorgen på råttan om du kan höra om rosslet kommer från lungorna eller nosen.. om det är lungorna kanske du behöver åka till veterinären med henne :(
om det är från nosen så kan det vara så att det bara är en förkylning har jag för mig!
Det teet tror jag man kan köpa från mataffären.. vet att det finns en tråd om det ångonstans.. kan försöka leta upp den :)
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Tack för alla tips! Skickar vidare dom till vänninan. Och hon tycker att rosslet kommer från nosen! Så kanske ge dom tid? Extremt tama tjejer annars som redan gärna myser och är sällskapliga. Avundsjuk att jag inte kan vara där och bekanta mig med dom! Men jag har ju mina egna här =)
Roboiste köper man på vilken affär somhelst, se bara till att det inte är svart te eller annat sk*t i det. När man gjort i ordning teet (kokat upp det och låtit en vitlöksklyfta sjuda i det en sisådär 20 min) är det viktigt att man inte häller i honungen innan teet svalnat. Annars blir den förstöd.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ok perfekt med ett recept! Tack så jätte mycket
Sen så är det ju bra att hålla luften så fräsch som möjligt! :)
*Städa buren extra ofta. Kisslukt är jobbigt för andningen så ett tips kan vara att lägga tidningspapper över alla ytor och lite toalettpapper på sovställen som du byter varje dag. :)
*Dammsuga rummet
*Vädra när de är i ett annat rum och låt sedan bli varmt innan de kommer in igen
*Lägg en filt/handduk över buren som du inte är rädd om, för att de ska kunna hålla värmen bra. Finns billiga filtar på IKEA (Irma pläd 10 kr/st) eller någon gammal handduk som det kanske hamnat hårfärg på, eller så.
Har själv en sjuk råtta just nu (lunginflammation) så jag försöker satsa på frisk men varm luft för att underlätta andningen. :)
Lycka till med pälsklingarna!