Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 761 ggr
takemetothestars
1

Flagyl till råtta med luftvägsproblem?

Var hos veterinären idag och fick Flagyl i flytande form (0,1 ml 2 ggr dagligen) i kombination med Baytril utskrivet mot luftvägsproblem hos råttisarna. Är det någon här som har egen erfarenhet, eller hört om det här läkemedlet och användning av det på råttor? Det känns läskigt att ge pälskorvarna något jag aldrig hört talas om. Vet. sa att den här kombinationen var en av de starkare.

Bestämde mig för att google kanske kunde hjälpa mig att hitta något om just råttor och medicinen, och får då fram på tablettformen av läkemedlet: "Metronidazol har visat carcinogena effekter i studier på mus och råtta."  … Jag vill inte att något ska bli fel och dåligt, och det där lät DÅLIGT. Jag läser ofta bipackssedlar och blir nojig. :c Vad tror ni? Någon med erfarenheter?

Lamina
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carcinogen Obestämd

Har aldrig hört om Flagyl förut heller…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

takemetothestars
0

Precis. Rynkar på näsan Människor, hundar och katter verkar det vara som i huvudsak får detta. Fick fram något resultat relaterat till marsvin också.

Finns ju inga mediciner utvecklade för endast råttor.. så det medför ju en liten oro över att nåt kan bli tok. Särskilt läskigt när jag verkligen inte någon gång sett den nämnas här på sidan.

Lamina
0

Fast medecinen är ju testad på råttor och har visat carcinogena effekter på dom. Å andra sidan så vet ju inte jag hur studien gick till, effekten kan ju ha uppstått efter en lång tids överdocering lika gärna som en normal kur på normal dos. Finns det inga källor på textstycket i #0?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

takemetothestars
0

Jo, det är ju det man inte vet. Reagerade i alla fall på det.

http://www.fass.eu/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19631231000064&DocTypeID=3&ProductName=Flagyl%C2%AE

Det där är tablettform av läkemedlet. Jag har fått den flytande, och där finns inte texten med.. Men den där raden åsyftar ju just den verksamma substansen.

takemetothestars
0

Det verkar som att det handlar om osäkra resultat och att det är en större dos och förlängd behandlingstid som är riskfaktorerna. Men skulle ändå vara skönt om någon annan kunde säga något om användningen just på råttor. :o

hus-musen
0

Förklarade vetten varför du får Flagyl och exakt vad den ska göra?
Har personligen inte använt det och jag ser inte riktigt nyttan av det om jag läser på Fass.

Qui dormit, non peccat

takemetothestars
0

Hon sa att eftersom baytril ensamt inte bitit helt på luftvägsbesvären så behövdes ett till läkemedel så ett bredare spektra av bakterier kan bekämpas. Hon nämnde även olika organismer som står omnämnda på FASS; Trikomonas och amöbor.

Lamina
0

Tja, normalt brukar man köra Baytril Vibranord då…

//Lamina

hus-musen
0

Ok jo, men det finns ju andra medeciner som även används mot just luftvägsbesvär som tex ronaxan och bactrim m fl. 
Men prova och se hur det fungerar, är det ett bra medel så kan man ju tipsa fler om det.
Funkar det inte så kan man ju undvika det nästa gång.

Qui dormit, non peccat

takemetothestars
0

Läste att den ska vara verksam mot mycoplasmasläktet. Jag vet inte hur erfaren hon är av just råttor, men jag bör nog prova åtminstone. Den kanske fungerar. De har behandlats med bactrim och baytril, så jag hoppas hon har koll. Tack för att du tagit dig tid att svara. :-)

Magda
0

hmmm har ett svagt minne av att jag hört något positivt om detta.. f*n att minnet ska vara så dåligt….

takemetothestars
1

#11 Tur att du inte trodde dig hört motsatsen i alla fall. :) Jag har påbörjat medicineringen så jag hoppas att det ger ett bra resultat. De ska ha den i två veckor.

Magda
0

#12 håller tummarna för er!