Vilka färger passar??
Hej! Jag har en liten mysgrabb här hemma som jag skulle vilja avla på. Men jag vill vara ordentligt på läst först! Har läst en del men jag tänker på de där med färgerna.. Min kille är agouti och jag undrar vilka färger som är bra att avla med och vilka som inte är det?
Tacksam för svar! 
Agouti är en bas färg. Black är den andra basfärgen och alla färger kommer från dessa typ.
Så vill man tänka på färger så är det bra att hålla sig till den tickade/agouti sidan. Sedan är det mer du behöver tänka på isf. Vad bär han på för färger, vad vill du få ut från parningen. Vad är det för tecknat han bär på osv och vad vill du få fram där. Vil du ha bra helfärgade råttor ska man akta mycket tecknat och siames. Helst akta tecknat helt. Men för en första kull skulle jag dock rekommendera att i första hand bara se på temperament, hälsa och bra släktforskning på minst ena föräldern.
Visst är det nice att pricka in färgerna och få bra standard. Men en ren agouti funkar på det mesta i färgväg.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack så mycket! Håller på med lite råttsläktforskning nu
. Jo men de är det att jag vill ha kvar den goa råttan jag nu har. Han är social och väldigt rolig och gosig! Jag kan sitta i flera timmar och bara skratta åt deras roliga sätt att göra olika saker och när de blir trötta kan man bara ligga och gosa med dem tills de somnar. Så goa är dem!
Tempramenten är det inget fel på heller han har alltid varit en lung råtta men ändå lite busig :) Han har nyst några gånger men de har jag hört att det är helt vanligt när de känner intressanta dofter och vi har nämligen 4 katter och en hund så det kan det bli en hel del av