Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1354 ggr
sarakaka
1

Hjälp! Sjuk råtta!

Imorse var råttorna jättepigga, busiga och åt massor allihopa.
Ett par timmar senare kommer jag in i rummet och märker att Elsie nyser upprepat och nästan helt utan avbrott i typ en minut. Hon drar sig även undan och gömmer sig i hörn och trycker in sig bakom saker.
Jag berättar för min mamma om detta och går sedan tillbaka. Då börjar hon göra jättekonstiga ljud och jag skriker på mamma om hjälp.
Det lät som att hon hostade, ljuden kom inte ifrån nosen längre, och det lät som om hon skulle kräkas ungefär.
Jag fick panik och försökte få ut henne ur buren och i transportburen så jag bättre kunde hjälpa henne/flytta på henne.
Hon skriker och vill inte att jag rör henne, vilket hon vanligtvis inte brukar ha något emot (trots att hon är relativt nyinflyttad).
Till slut lyckas jag flytta henne in i transportburen. Jag stoppar med mina två vuxna råttor som sällskap så att hon känner sig trygg.
Hon slutar låta sådär konstigt, d.v.s. hosta/få kväljningar och putsar sig vilket jag såg som goda tecken. Blev återuppringd av Agria veterinärjour som sade att så länge hon äter och dricker och inte "hostar" längre så bör jag avvakta och inte stressa henne med ett veterinärbesök.
Då stack jag snabbt iväg för att köpa en sjukbur hon kunde vara i så att hon inte smittade (vet ej vad som är felet).
Men när jag kommer tillbaka och ska lägga henne i den så är hon jätteslapp och öppnar inte ena ögat på flera minuter, som om det var ihopklibbat. Jag kan dock inte se något porfyrin.
Nu sitter hon i den och boar och verkar pigg och äter och har druckit, men nyser fortfarande mycket.

Känner någon igen det här? Vet någon var som kan ha hänt?

Jag funderade på om hon var förkyld, men ser inget porfyrin, och det förklarar inte den konstiga ljudattacken, det lät verkligen hemskt!
Har även funderat på om det kunde ha varit rossel, men hon lät inte som en kaffekokare som några brukar säga utan mer som kostiga hostningar/skrik/kväljningar, typ som man låter när man håller på att spy/satt i halsen.
Jag tror att hon satt i halsen men det förklarar väl inte nysningarna före och efter "attacken"?
Kan hon vara allergisk mot något och helt plötsligt idag fått en reaktion?
Bör hon sitta i karantän eller kan hon ha en av sina systrar där?
Borde jag åka till veterinär om nysningarna fortsätter?

Jag bör även tillägga att hon kommer från en djuraffär, och är nästan 4 månader gammal.

Är oerhört tacksam för svar!!!

hus-musen
0

Råttor kan inte kräkas så du vet, utan om någon sitter i halsen så behöver de ofta hjälp att få upp det eller ner det.
Nysningarna borde inte vara att hon satt någon i halsen, men svårt att säga utan en undersökning.
Ligga slapp på sidan, syrebrist? 

Hur mår hon nu?
Ta henne till vetten, de kan titta närmare på henne. Kan vara någon som strular med luftvägarna som gör att hon inte får luft.

Qui dormit, non peccat

Lamina
1

Kan tyvärr inte svara på din fråga, mer än att du bör ta henne till veterinär och/eller hålla koll på henne. Men ser ingen anledning med att ätta henne i karantän (såvida det inte är lättare att hålla koll på henne i sjukbur) För det första är det ju bara ännu mer stressande för henne om hon blir fråntagen sina kompisar. För det andra så har hon antagligen redan smittat om det skulle vara något virus eller bakterie. För det tredje så måste hon i princip bo någon helt annanstans om det ska vara en ordentlig karantän, att sätta henne i en annan bur och/eller ett annat rum i huset funkar inte.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

sarakaka
0

#2 Jo jag vet, men det såg ut och lät som det. :(
Nej, det är därför det verkar så konstigt! Kan råttor få sådana knäppa hostattacker när de är förkylda?
Hon låg inte på sidan utan hon låg som hon brukar på mage men var slapp och seg liksom.
Nu boar hon i den lilla buren och ser pigg ut men nyser mycket fortfarande, men hon låter inte konstigt annars och har öppnat båda ögonen.

#3 Okej men jag tänker om hon skulle ha fått mycoplasma som verkar smitta så vore det säkrast, fast du har rätt, det är nog ändå försent.

Kan dess symtom stämma överens med mycoplasma?

Lamina
0

#3 Jag vet inte. Personligen tycker jag det låter som att hon skulle satt något i halsen eller ha fått rejäla luftvägsproblem av något slag.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

sarakaka
0

#4 Okej. Jag tycker det känns som om hon satte något i halsen men kan råttor nysa före och efter då? Min andra råtta har också börjat nysa nu… :(

hus-musen
0

Råttor nyser inte av att de har satt i halsen, de nyser ju om det finns något i nosen.. 
Om du lyfter upp henne och lyssnar på hennes mage/bröstkorg, hör du några pipljud då?

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

#7 Det är därför jag blir så förvirrad… Känner mig så maktlös när jag inte vet vad som är fel med min lilla älskling… Gråter
Jag ska kolla!

sarakaka
0

Det piper inte men det låter liksom…tjockt.
Jag jämförde med en annan råtta där det itne lät  någonting, men ur Elsie lät det liksom tjofftjofftjofftjofftjoff när hon andades.

hus-musen
0

Då är det definitivt lungproblem och du behöver antibiotika.

Qui dormit, non peccat

Ratlings
0

Tycker symptomen påminner om det jag gick igenom förra veckan.
Hittade min råttis i buren, nysande, låtande, slapp, kletigt öga. Dock hade hon porfyrin både runt ögat och näsan och kippade hon efter luft och kunde inte andas, men det lättade efter ett ångbad.

Hon hade luftvägsinfektion och fick antibiotika, idag är hon frisk.

// Lise
When nothing goes right, go left!

sarakaka
0

#10 Okej! Hon mår bättre men nyser fortfarande. Hon var i egen bur ett litet tag men hon har nu fått vara med de andra och de är allihopa i stora buren nu och vilar. Hon äter och dricker och tvättar sig och beter sig som en helt vanlig råtta -utom nysningarna.
Elly, min andra äldre råtta, har också börjat nysa. Kan det vara så att det går en förkylning och att Elsie, zooråtta, är lite svagare och t.ex. fick slem i halsen eller något? Är ändå lite rädd att det kan vara något allvarligare och som kan vara smittsamt men jag låter dem ändå vara tillsammans. Vill inte att hon ska känna sig ensam… :(

Mamma vill att vi avvaktar nu i helgen och ser hur de mår. Låter hon sådär konstigt igen så åker vi till veterinär.

Tack allihopa för svaren! Är fortfarande tacksam för fler svar om någon har någon erfarenhet/fundering/tanke.

sarakaka
0

Puttar upp för att berätta om hur det är nu:

Jag själv, och två andra råttor, verkar ha blivit förkylda, som jag trodde att Elsie var.
Hon har nyst ibland de sista dagarna men inte alls mycket.
Men nyss har hon börjat nysa sådär konstant IGEN!
Hon har nyst med enbart korta avbrott i typ sju minuter nu och har låtit konstigt några gånger till, men bara lite grand. Nu är det som nysningar fast med mer "röst" i, liksom starkare nysningar. Hon skriknyser liksom.
Jag vill ta henne till veterinären.

**** Hann inte skriva klart stycket innan då hon började låta jättekonstigt igen.
Tog henne i transportburen till köket och filmade så ni kan höra ljudet.
Jag ska maila min pappa att han får skicka pengar till mig så att jag kan ta henne till veterinären imorgon.

**Lägger upp filmen så ni kan höra henne, känner någon igen detta?

**Jag ska ladda ner den på youtube så att jag kan länka till den här.

sarakaka
0

Jag vet att transportburen är kladdig men jag hann inte torka av den igår efter att de var ute och lekte och kissade och kladdade mat osv.

Känner mig så hjälplös! Gråter

Vad kan jag göra tills vi kan åka till veterinären?
T.ex. hålla henne varm, ge henne roiboosté, vädra i rummet medans de är ute (i badrummet)? Jag städade buren igår så det borde inte lukta kiss men jag är jätteförkyld så känner typ inga lukter…

Båda gångerna när hon har låtit såhär hemskt har det varit efter att hon har ätit som det tagit i ordentligt…
Innan hon åt lät hon bara lite grand tyst. De har inte fått någon ny mat, nytt tvättmedel eller någonting sådant.
Men en ny bur, en Furet Tower, är på väg nu och är här om typ två dagar så då får hon mer andrum och så att det luftas mer i buren liksom.

Fisfia
0

Du har missat länken till filmen.

sarakaka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

sarakaka
0

Jag har aldrig laddat upp film förut så blev lite fel…. Men här har ni den, tack för att du sa till!

Ratlings
0

Tycker hon låter som Faith när hon hade luftvägsinflammation. Obestämd

// Lise

sarakaka
0

#17 Okej, gick det att bota? Hur mycket kostade veterinärbesök och medicin?

TUSEN tack för att du svarade!

Ratlings
0

#18 Jadå, hon är frisk och pigg idag! Glad Vetten + medicin gick på 750 kr fick med baytril för 6 dagar, morgon och kväll, därifrån.

// Lise

sarakaka
0

#19 TAAAACK! Jag ber pappa skicka typ 1000. Han bor i Asien så jag går upp i natt och kollar om han svarat (tidsskillnad) och bokar akuttid hos veterinär. Hur länge kan de gå med en luftvägsinflammation innan den blir kronisk, vet du det?
Hon visade ju symtom för flera dagar sedan men verkade sedan bli bättre och nös någon gång ibland bara, som en förkylning. Men nu vet jag ju att det aldrig försvann… :( Blir orolig

Ratlings
0

#20 Jag har faktiskt ingen aning. Min råttis var förkyld, nös och lät lite. Fick te och fler fleece bitar och vart bättre.. Trodde jag. Hittade henne sedan slö i buren där hon kippade efter luft. Detta var inom 1-2 veckor alltihop. Fick vettid två dagar efter jag hittade henne sådär och nu är hon frisk!

// Lise

sarakaka
0

Är det någon mer som har någon idé på vad som kan vara fel med Elsie?
Videon med ljud så att ni kan lyssna är lite högre upp i tråden.

Jag har en till fråga också. Är luftvägsinflammation smittsamt?

sarakaka
0

70 personer har varit inne på tråden men inte svarat.
Är det inte någon annan som känner igen ljudet eller vet vad det låter som? Eller känner igen symtom?
Är väldigt tacksam för svar!

hus-musen
0

Men det finns ju inte särskilt mycket mer att svara på, ta råttan till veterinär och få medecin så att hon kan bli frisk igen.

Hon har lungproblem och ja de kan bli kroniska.
Hur snabbt luftvägarna skadas beror på hur aggresiv förloppet varit, du kan ha kronisk skada efter några dagar i värsta fall, och i andra falls så klarar du dig utan kroniska skador efter någon månad.

Qui dormit, non peccat

hus-musen
0

Och ja, det kan smitta och synnerligen om de andra råttorna har nedsatt immunförsvar eller utsätts för drag och liknande.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Förlåt att jag är jobbig men är så himla orolig.
Har tid idag hos veterinär kl 13.00
De sa att när hon är undersökt och de vet vad som är fel, så skickar de med medicin till de andra också om det är någonting som är smittsamt.

Tack för hjälpen allihopa

hus-musen
0

Toppen, då ska du se att det ordnar sig Glad

Qui dormit, non peccat