Observationer om de nya bebisarna
Hej tänkte bara glatt dela med mig av lite berättelser om hur det går för mina två nya råttbebisar tillsammans med "storråttorna".
Storråttorna består av Bernard och Jack, Jack är alfa och väldigt social, ska vara med mig och sambon HELA tiden och springer efter oss och är lite av ett plåster. Bernard är nyfiken och ÄLSKAR att klättra, han har lärt sig att klättra upp för kökstolarna och sedan upp på bordet vilket blir jobbigt eftersom man måste lyfta ner honom 1000 gånger :P
Nu till de nya råttorna: Pipen och Musse.
Först i djuraffären när jag hade men min sambo hade vi bestämt att köpa en ny bebis så då valde jag Musse för han verkade mest tam och lugn, sedan frågade jag om jag fick en till och då valde jag Pipen för att han hade en sån fin teckning, jag letade men hittade ingen som utmärkte sig i beteendet så då blev de pipen efter musse.
Nu när jag haft dem i lite över en vecka har jag hunnit suttit och lärt mig lite av dem. Pipen är mest rädd, väldigt försiktig och vågar knappt gå, han påminner mycket om Bernard när han var liten, för han var också livrädd och vågade knappt gå ur sitt hus. Pipen tyr sig till Bernard, de busar jämt och Pipen har sett på hur Bernard klättrat upp för stolarna och själv försökt i en vecka men först idag klarade han det, så jag antar att Bernard lär upp honom och att han brås på Bernard.
Musse verkar bli lätt att få tam, han är framåt och har redan börjat gått på en och man får även ibland klappa honom, han påminner om när Jack var liten, för han var också lätt att få tam. Musse och Jack leker tillsammans så jag antar att Jack uppfostrar honom och lär upp honom. Så det är som jag har två bögpappor med varsitt barn :P
Sen förut började Jack bli lite grinig så han blev lite aggresiv och började bråka med Musse och Bernard, så Musse blev rädd och sprang och gömde sig väldigt länge. Tillslut sprang Bernard till honom och verkade göra honom lugn för efter bara någon sekund sprang han efter Bernard och var inte rädd längre. Så kort sagt har jag märkt att:
Pipen (den rädde) drar sig/lär sig av Bernard
Musse (den tamare) drar sig/lär sig av Jack
Men Bernard är som en liten mamma som verkar stötta dem.
För detta med bråk har hänt lite förut och samma sak har hänt.
Jag tycker bara detta är helt underbart gulligt, och jag är jättenöjd med att de kommer så bra överens.
+ Att jag är stolt över Pipen att han äntligen lärt sig klättrat upp för stolen trots att jag kommer få ett ännu större helvete men TVÅ klättrande råttor istället för en :)
Låter jätte bra :) skulle oxå vilja ha två bögpappor :c hihi
Hur tränar du dem med att bli tama?
jag vet helt enkelt inte hur jag gör o.O Alla råttor vi har haft har liksom bara varit tama o.o Men dessa två jag har nu vill komma ut men man får inte röra dem (NO NO) sen bits de fortfarnade fast man säger till >.>
Har du tips? :)
// Stephanie och hårbollarna 
Först tar jag ut storråttorna och har dem ute på köksgolvet, sedan lurar jag in bebisarna i ett rör eller något så jag kan ta ut dem också eftersom de är svårt att ta i dem nu i början.
Sen när de är ute och springer så får man sitta och låte dem lukta på en och försöka klappa på dem och så. Men det viktigaste jag gör tror jag är när jag tar in dem, då tar jag upp dem (blir först lite jagande eftersom de springer iväg och är rädda) men sedan när man väl har dem i handen så sitter jag länge med dem så de blir lugna och visar tecken på att de inte är så rädda längre, som att de börjar tvätta sig när de sitter i min hand. Så klappar jag dem en stund och sedan tar in dem i buren när de inte verkar så rädda längre. Så har jag alltid gjort och har funkat bra :)
Mina bitts dock inte som tur är + att storråttorna hjälper mig med att få dem tama eftersom de visar bebisarna att jag inte är farlig genom att hoppa upp på mig när bebisarna är i närheten och så :)