Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1492 ggr
[minou]
1

Att tvätta en råtta!!

Hej!

Har två råttdamer hemma på tre månader. Nu är det så att ena gärna kissar där hon sover (dvs i fleecetyget i sputnicen) och nu kände jag när jag hade dom ute och lyfte upp dom att det kom en icke så härlig doft av kiss från pälsen.

Jag har aldrig badat dom så jag tog in en plastlåda från dotterns rum och hällde i ljummet vatten och kastade i en liten boll. Scarlett var inte alls rädd och gick omkring men Sookie tyckte inte om det. Henne vaskade jag av lite lätt på magen och torkade. Men de luktar fortfarande…kan man bada dom i handfatet?(har inget badkar för tillfället) Jag är rädd att dom ska få panik och kasta sig ner eller nåt.

Så hur gör ni när ni badar råttor som inte är så vana vid vatten? De är inte överförtjusta i att bli fasthållna någon längre stund heller utan börjar då kämpa sig loss…vill ju inte tvångsbada så de blir totalt vattenrädda…tips någon?

darkness
1

Vissa hade jag ett litet kar med vatten i (för de som inte var rädda) annars la jag en handuk på toasitsen och råtta ovanpå och tog vatten i handen och hällde över ryggen upprepade ggr. och "gnugga" lätt över rygg och mage sen torka jag dem så de inte skulle frysa. (se upp så de inte fastnar med klor i handduken, kan sluta lite illa)

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[minou]
0

Ok! Alltså de här tjejerna är ju sällan stilla mer än tre sekunder så jag tror att de skulle hoppa ner från toan helt enkelt! Kanske ska göra så att jag håller och sambon tvättar av lite snabbt..

zickan
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar ett stadigt grepp om råttan så jag kan hålla fast och ändå ge ett tryggt stöd mot vattnet. Har redan innan hällt vatten i handfatet. Ljummet och så den råttan kan bottna. Sedan sätter jag bara ned råttan och om den vill upp så kan jag lyfta upp den och sätta ned igen. Hela tiden med mig som stöd så den inte halkar till, inte kan stuttsa runt och stressa upp sig i onödan. Den mest hypersvåra brukar lugna ned sig till slut och man kan massera lite på ryggen/öronen. och tvätta lite. Sedan börja tvåla in utan större problem.

Error på bilden har sin andra badning någonsin. Både två var innan utställningar. Nu sitter hon mer än gärna i vatten strålen och bara njuter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zizza
0

#3 Haha vilken härlig råtta <3

Mvh. Sanne & Djuren

chade
0

önskar att mina var sådär glada när dom såg vatten.. mina vill väl vara i vattnet i sisodär 20 sekunder och simma lite, sen får dom nog och hoppar ur badkaret >.<

Små stjärnor lyser också i mörkret.

zickan
0

Mina får nästan aldrig vara i badkaret. De som är mest rädda för vatten är bäst att börja med i handfatet

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[minou]
0

Zickan: Tack för jättebra tips! Ska se om jag försöker ikväll..och vilken fantastiskt härlig bild! Får återkomma med hur det gick sen :-)

darkness
0

hade en som bada huvudet i sin vattenskål på sommarn (han hade aldrig lärt sig dricka ur flaska) så börja han doppa huvudet i vattnet och upptäckte att man inte kan andas under vatten som en fisk. hmm.

[minou]
1

Idag blev det ett bad för ena tjejen,det gick rätt bra, hon blev doppad i handfatet och sköljd över kroppen(inget över huvudet) efteråt verkade hon lite chockad dock! Satt i min tröja och torkade i en halvtimme! somnade till och med. Annars brukar hon bara stanna nån minut i famnen. Hon ville inte ens komma fram själv så vi fick lyfta ut henne och stoppa in henne i buren,stackarn!

Få se hur det går med systern,hon är lite mer skygg och vill inte bli lyft så mycket. Men gillar att sitta i knät om hon får komma själv.

Kashii
0

Hon kanske tyckte det var skönt?

Jag brukar ta en balja o fyller den med ljummet vatten, stadigt tag om råttan, doppa ner o vaska av lite med vatten, schamponerar med milt kattschampoo (mildaste som finns där jag bor) och sen skjöljer jag igen och gör om proceduren :) sen skjöljer jag av råttan och sen blir de handduk och hårfön :3

darkness
0

#10 va tycker de om hårfönen? både med blåsten och ljudet? :O

Kashii
0

dem lägger huvudet mot mig o ligger stilla :3 man får se till att inte hålla den för nära dock :9 och jag har två nivåer på min så ja tar på den första som är ganska mild :) Men annars så myser de o tvättar sig :)

darkness
0

Aha okej ^^

Skulle nog aldrig våga göra de på mina, de kan ju få en hjärtattack ^^ de gömmer ju sig så fort de hör dammsugarn. Fast den låter ju lite mer än en hårfön men ändå ;P

Kashii
0

går fortare att torka dem iaf xD men du kan ju testa o se hur dem gör om du sätter en av dem i knät o typ låter ngn sätta igång hårfönen o vänja dem vid ljudet :)