svart hona sökes
Jag vill ha en svart hona. En riktigt bra färgad svart helst utan vitt men kan acceptera nån mini fläck. Det viktigaste är att hon är korpsvart.
Hon ska även ha bra temperament.
Jag kan åka långt för rätt råtta och pris har ingen betydelse.
Här får hon ett bra hem med kompisar. Jag har haft råttor till och från i 20 års tid, så jag är ingen nybörjare.
Vet du med dig att du planerar en kull, eller har en råtta till mig. Hör av dig.
Jag har ev en äldre (3-4 mån) gammal tjej som kan flytta, otecknad silver svart med snygg typ (stora ögon, feminin kropp) och bra temprament. Inte allra svartaste svart dock. Har också en 5 dagar gammal kull där det kan kanske dyka upp något bra. PMa om det låter intressant.
sorry endast en bra färgad svart är jag ute efter.
Fråga Ladugårdens då, där finns svarta bebisar till salu nu. Hur svarta vet jag dock inte.
Det är svårt, om inte omöjligt, att hitta bra svarta råttor här i Sverige. Dom flesta (om inte alla?) är silvrerade och många rostar. Köper man en bebis är det dessutom helt omöjligt att vet om och hur mycket den kommer rosta när den växer upp. Sorry to say, men jag tror att du är ute på ett omöjligt uppdrag. Och i ärlighetens namn kan jag inte riktigt förstå hur det kan spela så mycket roll vilken färg råttan har. En trevlig råtta är så mycket roligare än en vacker råtta. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#4 Varför kan man inte ha både en trevlig råtta och en man tycker är riktigt fin.
Hittar jag inte det jag vill ha i Sverige får jag leta utomlands. Jag vill ha en riktigt fin svart råtta och nångång hittar jag henne.
Jag har haft många råttor som varit supertrevliga, även de vi har idag är hur mysiga som helst. Där har vi inte gått efter färg utan bara skaffat nån som vi tyckte var trevlig. Men nu känner jag att jag vill ha en som är både snygg och trevlig.
Hur många i ärlighetens namn väljer råtta enbart för att den är trevlig. Man väljer oftast en färg man vill ha sen en kollar man om den har bra temperament. Så tänker iaf de flesta jag känner.
Då måste jag ju vara lite konstig som sitter med ett helt gäng råttor i färger som jag faktiskt inte gillar. ^.^
Säger inte att du gör fel i att vilja ha en särskild färg. Som du säger, dom flesta vill ju det. Problemet är ju bara att om du blir tvungen att importera, vilka möjligheter har du att hälsa på råttan och avgöra om den är vacker och trevlig?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Ja, som uppfödare vet jag hur svårt det är att finna svarta råttor utan silvrering. Du kan söka i Holland o Tyskland där finns det många fina djur. Har du tänkt avel kanske i framtiden för denna ev svarta dam?
Jag själv går efter temperament nu för tiden, har köpt vackra råttor som har gjort mig så besviken gällande psyket, även vissa jag har behållt i en kull som har varit väldigt snygga har gjort mig besviken. Numera är jag väldigt krass o väljer bara lugna o sociala djur.
Lycka till med ditt letande!
#5 Jag skulle aldrig få för mig att välja råtta efter färg, men de som färgavlar kan jag förstå att de gör så. Men för oss som bara köper råttor att mysa med känns det viktigast att man klickar med råttan. ;) Sedan tycker man ju att sina egna råttor är de vackraste i världen - oavsett färg.
Jag har två vackra s/ba töser här hemma (från bankfack. Det är deras syster som omnämns i #1) och frågade min syster mycket anklagande varför de var så osvarta (i jämförelse med min katt), och hon förklarade då samma sak för mig som många andra redan nämnt - de svarta råttorna i Sverige är för det mesta antingen silvrerade, rostade (… säger man så?) eller både och. Synd då det är en fin färg, men så är ju som sagt deras charmiga personligheter viktigast egentligen. :)
Lycka till med att hitta din svarta tejja!
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
England kan också funka, såg en riktigt svart och osilvrerad när jag var där, men det var bara en ca 3-månaders tjej. Finns ju riktigt svarta här med, men som ni säger… Sällan att det är utan silvrering. Svart self har ju vart mitt uppfödningsmål, därav import osv, men som sagts tidigare i tråden så är det svårt. Self i England är inte self i Sverige, det är bara en lite silvrerad råtta, inte osilvrerad.
Tex hittade en hane på 2,8, svart self och börjat rosta lite först sista månaderna. Parade med min av engelska domare ansedda "self" -> 1 av 14 svarta bebisar blev riktigt svart. Alla har vunnit hederspriser för sin fantastiska silvrering. Haha…
Har man haft råttor till och från i 20 år tror jag säkert att man någon gång vill ha sin drömråtta :) Jag vill ha siameser, men är så otroligt svåra att hitta enligt mig! Trodde aldrig jag ville ha en husky roan, men när jag fick min mysfarbror (och de andra) blev jag helt kär!
Jag har en pöjk som inte har ett enda vitt hårstrå på hela kroppen, men han är rexad så jag kan inte riktigt avgöra om han är korpsvart, men rostad och silvrerad är han inte.
(Väntar däremot på att få hem en burmese snart <3)
Se där det verkar ju inte helt omöjligt ändå.
#6 ganska enkelt man åker och hämtar råttan själv. Dyrt ja, men absolut värt det.
#9 hojta till om du får en sån hona igen. Då är jag väldigt intresserad.
#7 Avel är väl inget jag planerat. Men skulle hon vara fin i övrigt (utställningsmässigt) och hon tillför något så varför inte. Det är inget som är nytt för mig. Men att avla på råttor bara för att, tänker jag inte göra. Dessutom är jag inte sugen på att ha en hane hemma igen.
Självklart ska ett djur överhuvudtaget ha ett bra temperament vad är annars vitsen med det djuret. Jag anser dock att man kan få både skönhet och bra temperament.
Jag hade en svart råtta en gång. En hona och jag vill minnas att hon aldrig blev rostig med åldern. Hon var svart och fin i pälsen, men tassar,svans och öron var rosa samt att hon hade en stor vit fläck på magen. En jättemysig tjej. Jag tyckte att hon var så fin och vill så gärna ha en svart råtta igen. Men denna gång är jag mer kräsen och det anser jag att jag har rätt att vara.
Det kan ta mig 20 år att hitta denna råtta, men en vacker dag finns hon här.
#11 Tja, är du beredd att lägga ner så mycket tid/pengar på att hitta den råttan kan jag inte annat än att ge tummen upp. 
//Lamina