Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 574 ggr
AnnaRamnemark
0

[OT] Diskreminering av djur

Tänkte på en sak och tänkte även att ni kanske kunde svara på denna fråga. För att vissa av er har exotiska djur osv.

Men iaf hos vissa hyresvärdar står det i kontrakten att man inte får ha djur eller får inte ha just hund och katt (som de står i mitt, men råttorn var ok :S) vissa vill inte att man ska ha giftormar, spindlar osv.

Jag har nämligen hört att antingen ska man få ha ALLA djur eller inga djur, men om de är INGA djur så måste hyresvärden ha papper att de är pga allergi. Man får inte diskreminera djur enligt djurskyddsmyndighetern eller något.

Har jag hört detta rätt eller är de bara bullshit? Har funderingar att ringa till typ Hyresgästföreningen och fråga för dem borde väll veta?

Hallonblad
0

Jag har aldrig hört något om att det inte skulle vara tillåtet att diskriminera mot djur, men så har jag ju heller aldrig brytt mig om att kolla upp saken närmare. Om någon bestämmer sig att kolla upp det så vore det jätteintressant att få veta vad folk säger. :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

hus-musen
0

Vanligtvis är det alla djur eller inga, bortsett från giftiga djur alltså. Man kan inte säga okej till katt men nej till hund tex

Men privata värdar brukar ha lite egna regler när det gäller sånt.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Dett har jag nämligen hört av min kompis som är något specillt typ giftormarnas föringen (kommer inte ihåg vad det heter) För han säger att de finns sån regel. :S men nu vet jag ej om de är sant.

hus-musen
0

Giftiga djur ska du ha tillstånd för att ha i många kommuner just för att det kan vara farligt om de smiter.
Dummaste rådet någonsin, men så här har en person på hyresgästföreningen svarat på en fråga som din.

http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/Maste-jag-ha-vardens-tillstand-for-att-ha-husdjur-i-lagenheten.aspx

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2008/09&bet=MJ293&dok_id=GW02MJ293

Qui dormit, non peccat

[FukkingTubbie]
0

Jag vet att när jag sökte lägenhet så var det inte okey att ha hund eller katt - men burdjur funkade utmärkt på de flesta ställen jag kollade.
Vet inte riktigt varför? själv tyckte jag dte var bra ändå, för att ha en innekatt i ett rum på 14-20kvm hade jag inte velat (och utekatt mitt i stan? nej) och hund hade ju varit ÄNNU svårare att hålla där - men det är som sagt bara mina åsikter om det hela.

zickan
0

Giftoem Krävs tillstånd. Vissa kommuner typ västerås, har även krav på tillstånd för icke gift och lås på terrarium. Vissa kan ha lag på lösa ute katter ej är tillåtet. Vissa kör även vissa djur inte är tillåtet. Just katt, iller råttor brukar dyka upp förbud för då och då. Troligt pga skadorna de kan göra när de inte sköts ordentligt. Men vet inte hur det är med lagligt att förbuda vissa arter. Jag har alltid ringt och frågat innan jag tackat ja till bostad

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.