Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 766 ggr
[Turboplingen]
0

Råttis som blivit mer bitig

Har en dubbel rex tjej vars systrar fick flytta för ett par veckor sen då dom 2 inte gick helt ihop med mina 2. Den råttan min dubbel rex hona bor med nu är hennes lilla syster som hon går ihop bra med.

Nu till problemet, Pepsi som hon heter har alltid varit lite bitig, smakade gärna förr men biter inte hål på fingret. Om man nu inte kom med fingret mellan gallren på buren. Men nu dom senaste dagarna när jag har öppnat buren för att gosa och släppa ut dom och jag tex hälsar på Kaka som min andra råtta heter så kommer hon fram och nosar och nafsar. Och om jag hälsar på henne så nafsar hon också. Inte en och inte två utan flera gånger.

Jag vete tusan hur jag ska göra med det här beteendet.. Ska man "straffa" det beteendet? an hon fortfarande reagera att syskon är borta även fast det är flera veckor sen dom flyttade? Vet att hon ger sig på Kaka ibland också lite…

hus-musen
0

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

jag har själv haft problem med liknande, har börjat stöta till min pojke varje gång han biter och varje gång han kommer fram och nosar men INTE biter, så får han en liten bit godis. (nötter/mat/frukt/grönsaker) Första dagen jag gjorde det så ställde han sig en bit ifrån, stod stilla ett tag och man såg hur han verkligen funderade Tungan ute Nu har han inte bitit på länge, är fortfarande skygg men biter inte.

vet inte om det kan fungera för dig, men det viktigaste är ju att du visar att det inte är okej. och för att kunna göra det så måste hon få tillfälle att bita, så du kan tillrättavisa. Men det är minst lika viktigt att du visar vad hon ska göra istället! Fortsätt hantera henne, ge kärlek och leka med henne lika mycket som den andre, det är också mycket viktigt!

Lycka till!

[Turboplingen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaren, tyvärr funkar inte länken och när jag hittar länken via en annan tråd så funkar den inte där heller tyvärr =/

Blåsa är det fel att göra när hon bits? Undrar om jag måste göra om i buren.. Inge kul att hon hugger mig direkt när jag sträcker fram handen till henne och hennes lill syrra =( Och jag börjar jobba på måndag och har då inte lika mycket tid att träna..

hus-musen
0

Verkar ha blivit något knas, jag har publlicerat artikeln igen så nu funkar länken.

Qui dormit, non peccat

[Turboplingen]
0

Tack för länken, nu har jag läst den!

Hon har ju alltid varit lite rädd.. Och lill syrran tar hand om henne, drar ner maten till deras hus.. Får fortsätta att hålla på.. fast tror nog att jag ska variera med handskap då hon ibland bits riktigt hårt.. Men då känner hon ju inte min lukt =/ Sjuk är hon inte vad jag kan se, hon ser normal ut, springer runt, reagerar inte riktigt aggresivt när jag tar upp henne.. äter och dricker gör hon också..

Men när dom är skygga ska man minska gömställena då eller hur ska man göra?

jonna_1234
0

vill ha en vit litten flicka vet ni om de fins nån upfödare eller nåt i helsingborg :D

hus-musen
0

#6 Skapa en egen tråd om vad du söker, och kom ihåg att råttor måste vara minst tvåGlad

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

Gömmer hon sig mycket i huset? isf borde du ta bort det, fast gömställen är bra ändå. Ta bort huset men fixa fler hängmattor och andra grejer.

När du ska rasta dem, testa ta bort gallret och sitt bredvid och vänta på att de börjar utforska. om det är så att hon försvarar buren så blir gränsen mellan bur och inte-bur suddigare när man tagit bort gallret. Tänk bara på att de inte ska springa ner på golvet förrän du vet att du kan sätta tillbaka dem igen, onödigt att behöva jaga dem :/

jag tror det funkar bättre att "stöta till" lite grann på nosen, samtidigt som du gör ngt högt ljud, t.ex "TSS".

Gå långsamt fram, håll handen lugnt och stilla bredvid henne så hon vänjer sig vid dig, prata lugnt med dem, hantera dem så mkt du kan så fort de inte får panik av det. Tänk på att hon är rädd och du måste bygga upp ett förtroende. :)

[Turboplingen]
0

Hon har börjat visa mer intresse vid burluckan nu men hugger fortfarande lite.. kanske jag har buren fel möblerad? om man har ett hus vid ingången kan det ställa till det?

Sen tänkte jag fråga, ska få utökning i flocken om ca 2 veckor. Är det dumt när hon är såhär eller kan det hjälpa henne?

mieeow
0

#9 att ha en bur vid buröppningen kanske kan ställa till det, ja. men samtidigt ska hon inte vakta alls…

angående utökningen vet jag inte..

[Turboplingen]
0

Står ett hus i buren nedanför buröppningen, inte en bur vid öppningen =p

Någon som vet ang utökningen? Vill inte ställa till det för nykomlingen..

mieeow
0

#11 såklart! det jag menade :P lite trött och förvirrad här ^^