Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 638 ggr
[Turboplingen]
0

Min lilla bebis har förändrats =/

Har en liten tjej på runt ett halvår som alltid varit framåt, kommit fram till burluckan och velat komma ut, krupit in i ens tröjarm mm

Men nu har jag märkt att hon knappt är framme =( Tog bort deras favorit rör för att få ut dom 2 (hennes storesyrra) men hon bara sitter på hyllan nu, reagerar inte av att kyckling sträcks fram eller att jag har min hand en bit ifrån henne.. Vet inte vad det är med henne =(

Hur ska jag närma mig på bästa sätt? ska jag ta upp henne? eller ska jag ha handen framför henne och fortsätta locka på henne då och då?

ivanhoe81
0

har du provat att sätta in röret igen?? hon saknar nog det röret tror jag och är deppad när det inte är inne (det är min gissning)

[Turboplingen]
0

Den har bara varit ute 10 minuter då hon häckat där inne och vägrat gå ut…

cosmonita
0

Hur länge har du märkt denna förändring? Hur fungerar hon annars, äter och dricker hon när du inte är där?

mikeiko
0

Kan det vara lukt från annat djur som skrämmer henne?

[Turboplingen]
0

Äter och dricker tror jag då maten försvinner.. Kan det vara lukt? Se haft en katt här ett par veckor som är vänninans som flyttar idag och den katten brukar sätta sig vid buren och inland försöka klättra upp på buren men tas bort då..

Magda
0

#5 det kan absolut bero på katten om de inte är vana vid katt..

cosmonita
0

#5 Ja, då kan det absolut bero på att hon är rädd för katten.

[Eraj]
0

# 5 När jag fick lov att ta hand om en kattunge blev råttorna livrädda av lukten. De satt i sin sputnik i två dagar, stackarna. :( När jag satte in dem i ett eget rum där inte katten fick vara blev de dock lite modigare efter ett tag. Så det är ett tips om du har utrymme till det. :)

Afrejd
0

Kan vara katten. När jag skaffa katt så kom inte mina råttor ut på flera veckor =( Och va livrädda..

hus-musen
0

Håller med de andra, kan vara katten. Kan du ha råttorna i ett stängt rum där inte katten får vara? 
Det är en enorm stress för henne om hon skulle vara rädd för katten.
Sätt tillbaka röret om hon gillade det så hon får mer trygghet.
Och hantera henne, de flesta råttor brukar acceptera andra dofter bara de sitter på människan de är vana vid. Kan dock vara så att hon blir livrädd, då är det bättre att ha henne i buren tills katten är borta eller hon har vant sig.

Qui dormit, non peccat

[Turboplingen]
0

Katten flyttade med min vännina idag så ska storstäda och vädra lägenheten direkt när allt är klart. Hoppas att det är katten men kan sånt komma efter att katten bott hos oss i ca 3 veckor?

Magda
0

#11 det kanske kan vara så att katten varit på buren när du inte sett och råkat riva råttan eller nått? om hon inte alls varit konstig tidigare under de 3 veckor du haft katten menar jag…

[Turboplingen]
0

Hmm ja.. Kanske.. Men har aldrig sett henne våga närma sig katten =/ aja massa kärlek, ta bort kattlukten och skämma bort tjejerna

[Turboplingen]
0

Måste fråga, ska få utökning i flocken nu om 2 veckor ungefär. Är det idiotiskt om den ena mår såhär eller kan det kanske göra henne gladare?