Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 3402 ggr
gablin
0

Hjälp med dräktig hona!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona är dräktig på dag 23 nu… borde inte hon ha fött redan? Ska de inte vara dräktiga i ca 21 dagar? och hur länge över tiden kan de gå utan att behöva oroa mig?

Är orolig över min lilla älskling Rynkar på näsan

[OverTheTop]
0

ursäkta att ja frågar ? Men håller du henne i huvudet ?!?!?!

gablin
0

Nä :P jag håller i i nackskinnet, brukar inte hålla dom så, var bara när de hade skabb höll vi dem så när vi undersökte efter sår.

[OverTheTop]
0

2 usch och fy, ä de normalt att man gör så med råttor ?!

gablin
0

Vad är det för fel med det? Det gör inte ont och jag håller ju inte så länge? Bättre att hålla dom obekvämt än att dom ska va sjuka?

chade
0

Alltså.. jag tror inte det är så värst skönt att bli hållen i nackskinnet.. men så länge du har stöd under fötterna så är det ''väl'' lugnt.. inget jag skulle göra.

Varför är din råtta dräcktig? Har du läst på? Råttor kan vara dräcktiga upp till 25 dagar..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

zickan
0

Håll henne för det första inte på det sättet. Det är inte direkt snällt eller skönt.
En hona föder normalt på 21-23 dygnet. Kan även gå någon mer dag utan att det blir en direkt fara. Men det finns ju alltid risk för födslokomplikationer där honorna inte får ut ungarna och de dör i magen, ger risk för likförgiftning. Eller honan dör.
Mitt tips är att du ger henne kokt ägg med skal,räkor m skal eller annat som innehåller mycket kalk. Det kan sätta igång verkarna. Samt låta henne ha lugn och ro. Inte stressa henne i onöndan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gablin
0

Nöjd?

zickan
0

Sedan är frågan. Har du vägt henne. Vad har hon gått upp från parningen tills i dag?

gablin
0

#5 Ursäkta då, det är inte så att jag brukar hålla dom så.

Joo, vi har läst på och pratat med mycket folk, vi har även hållit på lite med råttavel på skolan. Dock verkar alla säga olika med dräktighets tiden, det är det ända vi är oroliga över. Det är en planerad parning med en bra hane.

#6 Okej, tack, då blir det att koka ägg och köpa räkor idag då!

#8 Tyvärr har jag ingen aning vad hon har gått upp, har ingen våg hemma. Men hon har gått upp riktigt riktigt mycket.

zickan
0

Jag skulle gissa att de kommer i natt då allt är lugnt och stilla.

zickan
0

Ah glömde säga. Du kan nog känna mag rörelser nu om det är nära födsel. Sätt handen på magen och känn så kanske du känner någon spark. Isf brukar det inte vara så lång tid kvar.

Huldan
0

Sådär håller väl jättemånga sina råttor när de fotar magen/häng, eller har jag missat någon detalj i hållandet?

zickan
0

#12 hon höll den först i nackskinnet, men bytte sedan bild till den ovan.

Zizza
0

Shit… hålla sin råtta i nackskinnet? Stackarn, tur att du slutar med det nu!

Mvh. Sanne & Djuren

Banankaka320
0

#2 Man behöver inte hålla så i nackskinnet heller om man ska kolla efter sår.

[OverTheTop]
0

15 Väldigt OT. Men gud vilken fin hund du har där =)

mieeow
0

Hoppas födseln går bra! :D lycka till med mamman och bebisarna ^^ kan man få se en bild på pappan och kanske en bättre bild på mamman? är nyfiken på hur de ser ut Glad

Banankaka320
0

#16 Haaha tack :)

gablin
1

Ursäkta alla jag har upprört med den första bilden! Jag är ingen djurplågare eller något.

#17 Tackar! Glad Jooda, jag kan försöka ta kort på båda två i morgon och lägga in här! Glad

zickan
0

#19 tror ingen menar illa med inläggen. Men just barn och djur brukar människor reagera rätt stark över. Bara försöka att inte ta åt sig för mycket, men ändå lyssna lite på vad som sägs och försöka hitta sin egen väg efter det.

gablin
0

#19 Nejdå, jag tar egentligen inte åt mig så mycket. Blir bara förvånad över folks reaktioner. Både hundar, katter, kaniner, hamstrar m.m hålls i nackskinnet, och det reagerar ingen över. Till och med veterinärer brukar hålla djuren sådär när de inte är medgörliga.

zickan
0

Jag skulle nog läxa upp min veterinär om denne gjorde så. Ende djur jag inte skulle mer än reagera lite på. Vore vissa djurungar av yngre modeller. Men en fullvuxen får nog rätt ont av att bära hela sin vikt genom nackskinnet när man håller den.

chade
0

njaaaaaa… jag skulle nog aldrig bära ångot djur i nackskinnet förutom en lätt kattunge, om ens det.. i så fall skulle jag stödja genom att hålla i rumpan också. tycker det är lite brutalt att bära så att hela tyngden bärs upp av nackskinnet.

gablin
0

#23 Men om man tänker på hur de behandlar varandra i naturen så är det en dans på rosor att hållas i nackskinnet i 20 sekunder. Nästan alla djurmammor bär sina ungar i nackskinnet även när de är lite äldre.

chade
0

Ja jo, men när dom är vuxna så blir dom ju inte det. Då är dom mycket tyngre oavsett vad det är för djur, så jag kan tänka mig att det borde göra ont då :) har i alla fall alltid fått lära mig att det är så med katter i alla fall, och tror då att det är så med alla djur :)

Hallonblad
0

#24 Jag tror mest folk reagerar för att det är ett vuxet djur vi talar om. :) Vuxna djur ska inte bäras i nackskinnet, oavsett art. Om din veterinär gör så bör du tala om för henne/honom att det är både smärtsamt och stressande för djuret. Små bebisdjur kan bäras så (även om det inte rekommenderas då det är totalt meningslöst - finns ju betydligt bättre sätt att lyfta ditt djur på), men man bör sluta med det så fort ungen blivit stor nog att "följa med" mamman själv, då de i naturen inte längre bärs i nackskinnet efter det. :)

Lycka till med födseln, får hoppas allt går bra nu!

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

cosmonita
0

gablin: jag förstår att du försvarar dig men nej, man håller inga vuxna eller ens halvvuxna djur i nackskinnet.

Vet inte varför du så envist försvarar det. Vissa nyfödda djur, som tex kattungar klarar det men det är knappats ok för oss människor att göra det. Råttor håller man aldrig i nackskinnet - det är endast råttmamman som får göra det.

gablin
0

#25 Nja kanske det. Mina råttor har då inte reagerat på det och dom gillar mig lika mycket ändå. Men om folk blir upprörda kan jag absolut sluta med det! :) Man kan ju som sagt hålla dom på andra sätt men jag ville inte hålla runt magen när hon är så i slutet på dräktigheten :)

#26 Joo, ska sluta med det, PROMISE! :)

Tackar tackar, vi hoppas på råttbäbisar i morgon på morgonen :)

BTW! har hört skilda åsikter om att ha två honor i samma bur med ungar, hur har ni gjort? När vi tog kullar på skolan hade vi honorna tillsammans och det gick helt underbart, men jag har som sagt även hört folk som säger att det är en väldigt dålig ide..

gablin
0

#27 Som sagt har mina råttor aldrig mått dåligt över det, dom gillar mig lika mycket ändå och ingen har visat någon tendens till att de inte tycker om det, visst är det inte det bästa sättet att hålla dom men det är ju ingenting jag gör hela tiden.

cosmonita
0

#28 Två råtthonor som känner varandra och tolererar varandra sen tidigare kan mycket väl få ungar i samma bur men de kommer att blanda ihop ungarna. Det spelar naturligtvis ingen roll om man inte har stamtavla på dem.

gablin
0

#28 Ja dom är ju syskon så de har levt med varandra hela livet. Dock är det bara en av honorna som ska ha ungar nu. Våran lärare sa att dom hjälper varandra uppfostra ungarna :) Jag får hoppas på att mina små honor tycker att det är en bra ide att uppfostra dem tillsammans :)

UlrikaD
3

Måste ju lägga mig i lite här.

Just att många tror att djurmammor bär omkring sina ungar i nackskinnet hela dagarna. En djurmamma flyttar enbart sina ungar i nackskinnet och då från ett ställe till ett annat. Hade de haft ett par extra händer så hade de säkert använt dem, men nu har de ju inte så mycket att välja på:)

De lyfter alltså inte och bär omkring på sina ungar utan flyttar dem. I många fall när ungarna blir lite större så buffar de på dem med huvudet istället, det gäller oavsett djurslag.

Och ju större och tyngre ett djur blir desto större påfrestning blir det för kroppen att bli lyft i nackskinnet.

Och skulle jag försöka mig på att lyfta nån av mina hamstrar i nacken så skulle jag nog få ett bett i handen som tack för det även om ingen av mina hamstrar bits i normala fall. Det är inte riktigt snällt helt enkelt.

Lycka till med bebisarna iallafall!

[OverTheTop]
0

Jag förstår inte hur man kan säga att djuret inte tar illa vid sig om man lyfter de i nackskinnet. Vaför i hela friden skkulle man vilja göra det?

Kanske bara jag som är djurvän men jag tkr att det är fel.

zickan
3

Tror Ts förstått poängen, hon har tom sagt att hon inte ska lyfta några fler i nackskinnet.
Börjar bli lite off topic ;-)

Ruzicka
3

Ja, jag vill i alla fall också se bilder på mamma och pappan, och såklart barnen när de kommer! :D Lycka till! Jag hoppas att allt går bra för dig och mamman. ^^

Och detta var precis det jag menade i tråden "Vad som är rätt och fel". Hur mycket påhopp skall stackars OP behöva stå ut med? Majoriteten av inläggen här handlar om nackskinnet, trots att OP sade att h*n skulle sluta, ytterst få har hjälp till med det OP faktiskt ville ha hjälp med.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

gablin
2

#32 #33 Jag orkar inte skriva om det där längre.. jag är väl helt enkelt en dålig människa.

#35  Tack!:D I morse hittade jag ungar i buren! När Sasha går därifrån ska jag försöka räkna och kanske knäppa ett kort på dem! Glad

Det var verkligen inte meningen att folk skulle börja hata mig över det här. Jag har sagt att jag inte ska göra det så jag skulle uppskatta om ni kan sluta tjata om det.

Tack till de som svarat på mina frågor iallafall! Glad

Ruzicka
0

#36 Åååhh, grattis! Jag kan bara föreställa mig hur mysigt det skulle vara att ha små råttbäbisar.. En vacker dag, när jag är erfaren och vet vad jag håller på med, då skall jag också ta en kull! Jag hoppas att allt går bra framöver också. ^^

Zizza
0

Ojoj! :) vad roligt! Säg till när du vet hur många det är! :D

Mvh. Sanne & Djuren

gablin
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#36 Jag längtar tills de blir några veckor så de börjar krypa omkring! :)

Här är en (kanske inte så jätte bra) bild på pappan Oliver! :)

gablin
0

#38 Jag passade på att snabbräkna när mamman satt och åt, och det är 9 stycken små sötnosar! Glad

Zizza
0

#40  Nää så kul! Gratulerar till dig och råttmamman! =) Btw. Oliver var ju riktigt söt han också :)

Mvh. Sanne & Djuren

gablin
0

#41 Tackar! :) Joo han är en riktig sötnos :)

Magda
0

#39 åh så fin.. han påminner om min Moffe Gråter grattis till de små :)

chade
0

vad fin pappan är!

gablin
0

#43 #44 Tack! Kommer lägga upp kort på lillisarna om några dagar! :)

Hallonblad
0

Nämen grattis! :) Vad kul att allting gick bra. Väntar med spänning på söta bebisbilder, och en "ordentlig" bild på mamma vore ju också mysigt. ;)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Ruzicka
0

#39 Vad fin han är! Jag gillar att han ser helt "Wuh..?" ut på bilden. =P

mieeow
0

Grattis! och vad fin pappan är :D