Vad som är rätt och fel
Jag tänkte bara dela med mig lite av några tankar jag har kring råttskötsel. Medan jag varit medlem här har jag märkt att det finns vissa "regler" man måste följa när man har råttor. Alltså hur man skall mata dem, hur buren skall se ut, man ska inte köpa zooråttor etc.
Och de tankar jag fått av detta är att det blir lite för hispigt (lite för överdrivet) eftersom vissa kan jag tänka mig får ångest över att de inte är lika "bra" som andra på att sköta om råttor. Eller en del ber om ursäkt till oss på sajten för att de har köpt zooråttor eller köpt "fel" foder till råttorna.
Det jag vill säga med detta är att vi kan se råttor som att ha barn, principiellt. Folk går inte runt till varandra och säger hur var och en skall uppfostra sina barn, vilken mat de ska ha eller hur deras rum skall se ut. Det är upp till var och en av varje förälder att avgöra eftersom ingenting är fel eller rätt när det gäller sånt (visst vissa saker kan anses som fel). Men när det gäller djur så blir allt så regel och kravfyllt.
Vissa saker är faktan, som att kutterspån inte är bra eller att dem inte skall ha springhjul. Men resten tycker jag ingen skall ha dåligt samvete för eller känna press att man måste göra som alla andra etc. Huvudsaken är att man behandlar sina djur med kärlek och omvårdnad.
Jag tror inte råttor mår bättre bara för att de får egenihopblandad mat eller har två meters hög bur eller att dem är köpta av en uppfödare. Om jag kompenserar kosten på mitt sätt så tycker jag det räcker sålänge jag inte vanvårdar djuren.
Släpp alla krav och ursäkter för hur just DU väljer att uppfostra och sköta dina djur, det är ju som sagt DINA djur och du vet bäst hur du kan ge dom så bra som möjligt.
Eller har jag fel?
"Jag tror inte råttor mår bättre bara för att de får egenihopblandad mat eller har två meters hög bur eller att dem är köpta av en uppfödare. Om jag kompenserar kosten på mitt sätt så tycker jag det räcker sålänge jag inte vanvårdar djuren."
Jag måste ge min åsikt om detta.
Rätt mat ger en friskare och piggare råtta - Råttan mår bättre
Större bur - större frihet - Råttan mår bättre
Köpt av uppfödare - Har med större sannolikhet haft en bra första tid i livet - Man slutar stöjda dessa vanvårdande djurfabriker - Större sannolikhet att få ett friskt djur - Din råtta och många råttor kommer må bättre i längden
Så tycker jag..
Dock tycker jag att det är totalt superkorkat att klanka ner på någon som har köpt en råtta i djuraffär eller ger den fel mat pga ren okunskap. Gör man det dock trots att man vet om att det inte är det bästa valet, då förtjänar man att bli uppläxad.
Vad många även måste förstå är att alla människor inte kan eller vill ända sig på en handvändning, speciellt inte om man blir påhoppad. Läs lite psykologi om ni vill få någon att tänka om och tänka rätt.
Faktum är också att djurhållningen håller på att ta stora steg framåt vad gäller dom flesta av våra sällskapsdjur. Man bör lyssna på kunskaper från utbildade och kunniga människor, man kan inte veta allt. Släpp stoltheten och gamla vanföreställningar och förstå att vi ständigt lär oss nya saker.
Jag håller med dig, såklart djuret mår bra fysiskt om de får rätt man men det är inget som säger att det blir lyckligare. Jag menar inte att man inte ska ge råttan rätt mat, det jag menar är att jag tycker det börjar bli lite hysteriskt kring hur man sköter sin/sina råttor. Folk ska inte behöva känna ångest eller skuld till hur de sköter sina djur bara för att de inte gör den "perfekta" vägen, om det nu finns en sådan som folk verkar tycka. Jag har fyra råttor, dessa är mina råttor och jag väljer själv hur jag vill ta hand om dem sålänge som jag inte vanvårdar dem.
Eftersom jag älskar mina råttor som mina små bebisar så borde jag vara kapabel nog att göra dem lyckliga även om jag köper mat i påse eller inte.
Tycker inte direkt att det är så mycket sånt på forumet. Men jag kanske inte tar åt mig så mycket att jag märker det.
Spån, avel, lagliga burar, zoo råttor, behov av vård, kan det vara rätt heta diskussioner runt. Men de flesta är ju inte du måste göra detta. Allt inom djur och barn har en tendens att skapa rätt heta diskussioner. Folk är rätt måna om djuren och många tänker inte sig för när de skriver på forum. De använder oftast samma sätt som i verkligheten. Men på forum kan man inte se eller höra hur hårt den personen menar det.
Många här inne. Skulle nästan gissa de flesta, har nog köpt zoo råtta eller från orm mats uppfödare etc. Jag har. För min del är det dubbelmoral. Jag hittar en råtta jag gillar, som ser bra ut, lätt att hantera och har de egenskaper jag vill ha på en råtta. Då följer den oftast med hem också :-P. Men nej det är inte smart för fem öre att uppmuntra grossist aveln. Och det måste jag ju berätta för folk vad de stödjer. Dvs ta loss en råtta för att den verkar må dåligt gör ju att zoo kan plocka in 5 nya.
Men jag tycker även folk bör tänka sig en extra gång på zoo råttor. Jag är medlem i råtthjälpen. Och de flesta råttor kommer just från zoo. Att ta från seriös uppfödare så får man med ett extra kort. Strular det till sig så brukar alltid uppfödaren ta tillbaka eller hjälpa till att hitta hem. Så slipper man stå där med 2 oänskade zoo råttor som är jätte svåra att omplacera.
Zoo råttor är för lätt att impuls köpa helt enkelt och det stödjer en grossist kedja som inte är human.
Mat som inte är bra är rätt smart att varna för. Inte alla känner till att avokado kärnan är giftig. Luftisk är = död. Men i stortsett så fungerar ju det mesta att ge, men på lång sikt kan det ge problem även om inte alltid gör det.
Avel är en ren soppa att diskutera. Men det är det inom alla djur arter. Svenskar är drygare än många andra länder att prata avel i.
Där kan det bli rätt hett. Speciellt när det är en nybörjare som vägrar inse att denne kan skada sin råtta när de får massa hjälp från alla håll. Och vad en tycker är bra avels material de kan jobba på, tycker en annan är skit. Mycket skitsnack och huggande i ryggen på den fronten. Men så är det på katt och hamsterforumet med har jag sett.
För små burar kan jag tänka mig att det blir hett runt eller djur som inte får den vård de ska ha. Både är enligt lag ett måste att hålla.
Men annars är det väl ingen som trackat ned på burar?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2 fast där är det ju lite avigt. Min kompis hade råttor. Tog några kullar. Hon älskade sina råttor över allt annat. Men hon läste inte på så mycket och trode att hon gjorde det bästa för sina älskade vänner. Men deras föda bestod i princip av kanin pellets och isbergssallad. De bodde i stora plast lådor med nät över och kass inredning.
Men hon trode att hon gjorde det bästa för dom.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja men det jag menar är att ibland verkar folk mena att det bara finns ETT sätt att ta hand om råttor, thats not right
Det finns faktiskt bara ett sätt att ta hand om någon levande varelse: mat, tillgång till rent vatten, eventuell vård vid behov, ge den/dem det utrymme den/de behöver samt övriga tillgångar som är nödvändiga för just den arten/individen (i t.ex. råttors fall klättermöjlighet och sällskap av andra råttor). Och naturligtvis massor av kärlek. Kan du inte ge dessa saker ska man inte ha ansvar över någon annans liv.
Sen håller jag med om att det finns olika tillvägagångssätt att uppfylla kraven. Personligen tycker jag att man aldrig ska utsätt sina husdjur för onödiga risker, men titta bara på alla människor med utekatter. Tycker jag de är dåliga kattägare? - Nej, men jag önskar att de hade tagit lite större ansvar för sin katts hälsa och liv. Tycker jag att folk som matar sina råttor med färdigblandat råttfoder från djuraffären är dåliga råttägare? - Nej, men jag önskar att de själva skulle pröva på att leva på McDonald's och pizza i några år och se hur de själva mår efter det…
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
#6 Du tycker utekatter är en dålig sak eftersom ägaren inte tar tillräckligt ansvar för kattens hälsa? Jag tycker att folk som håller innekatter inte tar ansvar för kattens hälsa som håller dem instängda hela tiden. I mina ögon är det som att ha råttor och aldrig låta de komma ut ur buren. Men jag klagar inte på folk som har innekatter, eftersom det är deras djur och deras sätt att sköta det på. Jag bara vet att om jag hade haft katten istället hade jag gjort annorlunda.
Nu menar jag inte alls att hoppa på dig! Jag menar bara att jag tycker OP har rätt. Det finns olika sätt att göra saker på, och det som är rätt i dina ögon kan vara fel i mina och vice versa. Var och en blir salig på sin tro. Jag tycker att det är så otroligt mycket att se efter varandra så att alla skall göra samma sak här. Har folk en ensamråtta (som inte är "känd" på forumet) så måste personen alltid förklara varför det är en ensamråtta, varenda gång h*n nämner den. Den är aggressiv. Dominant. Dens kompis dog och den väntar på en ny kompis. Annars kommer det en massa svar om att man måste ha råttor i par. Kan man inte bara lita på personen i fråga att h*n vet vad som är bäst för sina djur? Om jag behöver hjälp och åsikter om hur jag skall sköta mina råttor så skapar jag en tråd där jag ber om er hjälp. Annars tycker jag att man kan låta bli att korrigera hela tiden.
Jag håller helt med OP och tycker att det kan vara lite mindre efterhållning av varandra här. Att man kan lita på att folk vet vad som är bäst, ifall man inte ser ett uppenbart exempel som Zickans kompis i #4, såklart, då man kanske hade kunnat påpeka lite snällt att det finns vissa saker hon kunde ändra i sin råtthållning. Men som Zickan sade, så läste inte den här personen på så mycket. De flesta som hänger på det här forumet är ju intresserade av att läsa på om råttor, så de vet antagligen vad de håller på med. Och då tycker jag att man kunde låta folk göra som de gör och anta att de har en god anledning ifall de inte gör det på det accepterade sättet.
Jag tycker personligen att det är väldigt mycket sådant på det här forumet, till den grad att jag har hållit mig från att posta flera gånger när jag behöver hjälp eftersom jag är rädd att folk skall reagera negativt på det jag säger. Men sedan kan jag vara mycket känslig och det vet jag om, och okänsliga personer märker kanske inte alls av detta.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Jag tänker att man många gånger skulle må bra av att vara lite mindre konfliktskygg, rent generellt. Skriver man på ett offentligt forum får man vara beredd på att det kan bli diskussion kring yttrandet, och eftersom djurhållning är ett ämne som ligger många varmt om hjärtat kan engagemanget ibland skumma över och inlägget bli lite väl kulört. Det handlar väl, som så många andra gånger, om att säkra den behållning man önskar från konversationen och censurera det man anser vara oväsentligt.
#8 Om det är mig du riktar inlägget till så är jag inte alls det minsta konfliktskygg. Jag älskar att diskutera och argumentera. Det är inte det det handlar om. Hade jag varit konflikträdd hade jag ju aldrig postat det förra inlägget eftersom jag antar att det kommer bli ramaskri, som alltid, när man går emot "normen" tyvärr.. :/
Det handlar om att man konstant får råd man inte har bett om. Någon postar en bild på dem i deras transportbur. "De bor väl ändå inte i den buren?!". Man säger något om sin råtta, singular. "Han bor väl inte ensam?!". Det blir så tradigt att hela tiden bemötas av detta. Det är så nedslående. Det är inga konflikter, det är bara helt onödiga saker som folk slänger ur sig för att ha kontroll över hur man sköter sina djur. Är det argumentationer ni vi ha, varsågod, argumentera allt ni vill med mig. Jag älskar diskutioner!
Men att berätta för mig att jag gör fel om jag håller en ensamråtta innan ni ens vet orsaken är inte att argumentera, det är att tala om för mig hur jag skall göra. Och hur jag skall göra med mina djur, det vet jag minsann bäst själv. ^^ Och är det något jag inte vet, det är DÅ jag frågar.
Nu håller jag ingen ensamråtta så det gäller inte mig. Men jag blir lika ledsen när jag ser det hända andra.
#7 Se, då förstår vi varandra. :) Jag tycker katter ska hållas inne där de är trygga, och få komma ut under övervakning på samma sätt vi människor behandlar alla andra husdjur utom just katter utan att någon tycker det är synd om djuret, och du tycker att katter ska få gå ut och in som de vill - större frihet kanske, men också betydligt större risker. Som jag sa, det finns olika tillvägagångssätt att uppfylla samma krav. Inget alternativ är rätt eller fel, för tamkatten är inte 100% lämpad att vara ett husdjur (inget djur är det), men heller inte menad att vara ett vilddjur (längre).
När det kommer till råttor (precis som med alla andra husdjur) är jag typen som försöker att inte lägga mig i om ingen direkt frågar mig, eller jag anser att djuret på något vis vanvårdas. Själv blir jag förbannad när någon försöker tala om för mig hur min hund ska uppfostras eller hur jag plågar mina katter när jag håller dem inne istället för att släppa ut dem vind för våg så att de kan bli påkörda av tåg eller bilar (råttorna har jag inte fått några klagomål om än, men vi får väl se; folk älskar ju att lägga sig i andras djurhållning, så det är väl bara en tidsfråga innan det kommer det också). Så jag förstår gott och väl om andra inte heller skulle uppskatta "goda råd" från mig. (Och vem säger att jag vet bättre egentligen? När det kommer till kritan är det ju bara frågan om personlig åsikt.)
Att folk undrar när någon säger att de har en ensamråtta är väl ganska naturligt då det faktiskt är olagligt. Därmed känns det som något man får räkna med att folk frågar om ifall man nu har en ensamråtta.
Att efterhållningen får folk att inte våga posta när de genuint behöver hjälp bevisar bara att folks privata små missionärspredikningar angående djurhållning har gått lite väl långt. Så länge djurägaren sköter sitt djur så som djuret kräver för att inte förlora hälsan har väl ändå ingen annan med saken att göra? Man får naturligtvis tycka annorlunda om man vill (innekatt vs. utekatt är ett utmärkt exempel), men man bör inte tvinga på sin åsikt på andra om de inte bett om det. Mina djur mår utmärkt och alla får den tid och kärlek de förtjänar, den som säger något annat har uppenbarligen inte träffat vare sig mig eller min familj. Jag tar förgivet att detsamma gäller majoriteten av andra djurägare med. :)
Dock har man väl alltid sin uppfödare att vända sig till om det verkligen krisar och man köpt därifrån? Annars borde man väl kunna vända sig till djuraffären man köpte djuret ifrån (har själv aldrig köpt andra djur än fiskar från djuraffär (och det var ändå inte ens mina fiskar))? Det känns ju märkligt att de skulle sälja djur de inte vet något om eftersom de håller djuren i affären och därför måste veta hur djuren ska skötas.
#8 Jag tror inte det är konfliktskygghet OP menade när h*n skrev inlägget. Det var nog mer "varför gör folk påhopp angående djurhållning utan anledning?" Om någon har postat ett foto på sin råtta och en Dunabur syns i bakgrunden så är det knappast ovanligt att folk genast kommer med "råttan bor väl inte i den buren? Råttor behöver klättermöjligheter, bla bla". Varför tar folk genast förgivet att bara för att buren syns i bakgrunden är det den råttan bor i? Det är kanske en utställningsbur? (Har själv vardagsrummet fullt med Dunaburar i förberedelse för Luciautställningen den 4:e.) Eller så har man fler djur än råttor och deras hamster bor i den buren? (Vet själv nada om hamstrar, det kanske är en dålig bur för dem också, vad vet jag?) Men folk håller hela tiden på och letar efter fel, vilket kan gå mig på nerverna lite, och tydligen är jag inte ensam.
Däremot håller jag naturligtvis med, skulle personen säga "här bor lille Ludde alldeles ensam och lever på fröblandningar för gnagare…" så skulle det naturligtvis väcka debatt och det skulle personen ifråga få vara beredd på att ta, för det är nog få som vet något om råttor som skulle acceptera det utan vidare (kanske att Ludde bor där ensam, skulle ju möjligen kunna vara en tillfällig sjukbur, men fröblandningen antyder ju att något är fel).
#10 Ja, det verkar som att vi förstår varandra! ;)
Det är klart att jag vänder mig till min uppfödare om jag behöver hjälp, men att få hjälp av en enda person, uppfödare eller ej, tycker jag känns lite vanskligt. Det här handlar om mina små pälsklingar, och jag vill gärna ha fler källor än bara en. Höra vad andra råttägare har att säga om saken, höra om deras erfarenheter. Är det inte det ett råttforum bör vara till för, att hjälpa folk och diskutera om råttor? ^^
suck jag ger upp, jag har inte sagt att folk ska skita i att ta ut sina råttor eller inte ge dem vatten etc. Jag älskar råttor över hela mitt hjärta och jag är påläst men det är fortfarande upp till var och en hur man tar hand om sin råtta och skall inte behöva bli tillrättavisad om de inte gjprt något stort fel.

Huruvida någon har fel eller inte är en tolkningsfråga.
Tre råttor bor i en bur som är 60*30*30 med kutterspån till bottenmaterial och käkar gnagarpellets för råttor. De har varsina hus ich aktiverinsbollar.
Det är fullt lagligt och faller därmed in på att man tar hand om dem. Står inget i lagen om att man ska ge dem någon utetid eller liknande vad jag vet så allt extra man gör för dem måste ju vara plus då.
Förutsätter att man älskar sina råttor om man nu har valt råttor till husdjur.
Att ha 3 råttor på det sättet uppfyller alltså alla lagar och föreskrifter och då kan det ju inte vara fel.
Skulle jag säga att det är bra? Nej.
Skulle jag fråga om inte råttorna borde må bättre av en större bur? Ja.
Skulle jag fråga om utetid och aktivering? Ja.
Skulle jag tipsa om bättre mat? Ja.
Finns massor med människor som läser exakt vad det står och går efter det punkt och pricka. Det är inte fel, men det är då inte riktigt rätt heller i mina ögon. Ibland får man helt enkelt ta och tänka steget längre..
Qui dormit, non peccat
#11 Dyker något upp brukar jag själv inte vilja sitta och vänta på svar från ett offentligt forum där vem som helst kan skriva vad som helst. Jag ringer mina båda uppfödare och/eller en god vän med många års råtterfarenhet och hör vad de tycker.
Finns det något man vill diskutera är det ju naturligtvis en annan sak, men i en kris (råttan verkar krasslig/whatever) skulle jag definitivt inte lägga tid på att vänta på svar från ett internetforum. Även när råttorna betett sig konstigt (extra mycket pip/bråk i buren ect.) har det först ringts till uppfödarna och frågats vad som bör göras åt saken. De är "riktiga" människor jag känner och kan lita på. (Försöker inte säga att du inte är en riktig människa, mer det att jag vet ju inte vem du är, och du existerar för mig bara som ett användarnamn och en Avatar på min datorskärm. Varför skulle jag ta ditt ord över deras?)
Men jag håller med om att det är helt fel att folk inte vågar/vill skriva här när de behöver hjälp, det betyder ju att folket här har helt fel inställning mot varandra. Så ska ingen behöva känna. (Jag trodde jag gjorde det ganska klart i mitt förra inlägg att jag kände så. ^^;)
#13 Eller flera steg. Lagen om råtthållning är inte okej. Den behöver skrivas om från grunden. :/

#14 Jo jag vet, det är en katastrof..
Har ju skickats in flera gånger till jordbruksverket tror jag det var angående ändringar, menn inget går fort 
Qui dormit, non peccat
#12 Varför ger du upp? :/ Jag håller helt med dig, och jag vill inte sätta ord i munnen på någon men Hallonblad verkar också tycka att vad du säger är vettigt. Och jag tror inte bara att det är vi. Jag tycker att det är en intressat och nyttig diskussion du skapat, där folk som är för och emot efterhållningen kan prata om hur vi tycker, hur vi vill ha det på forumet och framförallt förstå VARFÖR vi tycker som vi tycker. Jag tyckte det var bra av dig att skapa diskussionen, och tycker inte att du skall ge upp utan hålla fast vid din åsikt. ^^
#14 Nu missförstår du nog mig, det är klart att jag inte sitter och väntar på svar från ett internetforum om det är akut utan tar kontakt med uppfödaren direkt. Men är det mindre akut vill jag gärna ha mer än bara en källa. Uppfödaren, forumet, och så brukar jag googla runt på internet (men jag sväljer inte allt jag läser, använder man internet måste man vara källkritisk, såklart!). Tyvärr har jag ingen jag känner på riktigt som är råttägare eller ens intresserad av råttor.. Snarare tvärtom. Så det finns ingen utom uppfödaren som jag kan prata med "på riktigt".
#13 Det är klart att de råttorna hade mått bättre med annan bur, mat och bottenmaterial. Men jag tycker att man kan vänta med att påpeka det tills det finns lite mer "bevis" på att råttorna lever otillräckliga liv än till exempel en påse strö i hörnet av ett fotografi…
#15 Kanske om man skickade in någon slags protestlista med 100+ underskrifter… *funderar* Det är ju ändå djurens bästa man får tänka på i första hand. Det borde Jordbruksverket hålla med om (eller så är det verkligen katastrof på riktigt). En lagändring skulle ju dessutom göra livet svårare för grossister, vilket förhoppningsvis skulle höja värdet på råttor i allmänhet.
#12 Nej, jag menade inte att kritisera dig i inlägg #6 (om det är det inlägget du riktar dig mot), jag mest påpekade att det finns baskrav som behöver uppfyllas, och så länge de uppfylls bör ingen annan komma och lägga sig i. Så, jag höll faktiskt med dig. ;) Sen beror det kanske i och för sig också lite på vilken person man talar om; mina baskrav (listade i inlägg #6) behöver ju inte se likadana ut som dina.
Problemet verkar faktiskt inte heller ligga i att folk tycker olika, utan att folk drar förhastade slutsatser. Bara för att jag väljer att göra en bildtråd med bara en av mina råttor betyder inte det att råttan lever ensam, så varför ska jag behöva ens oroa mig att få frågan kastad i ansiktet?
#16 Jo, jag håller med att det är sådant forumet är till för. Man ska kunna rådfråga och debattera utan att oroa sig för onödiga påhopp. Precis som du tycker inte jag att man ska leta anledningar att misstänka någon annan att missköta sina djur. Det blir bara dålig stämning, och riskerar att avskräcka folk från att ställa frågor. :(
Jag förstår vad #0 syftar på. Och jo, sådana människor finns i barn-världen också. :P
Jag tycker däremot att det finns betyldligt fler människor som faktiskt vill hjälpa till och accepterar att alla inte vill göra som dem. De är ödmjuka men kan ge kritik.
Jag var också ny en gång och de jag träffade eller på annat sätt fick kontakt med var väldigt snälla. De förklarade, ville veta hur det gick, tipsade osv. Jag mötte så klart de där hispiga människorna också. De sa hur jag skulle göra annars var det fel. När jag sedan gjorde som de sa (och därmed gick emot min egen magkänsla) blev resultatet fel det med.
Man måste välja vem man ska lyssna på. Och man måste välja vem man vill ska lyssna. (om man är lite normal och inte en sån som aldrig lyssnar vill säga).
Sen kan jag tycka att jag själv kan bli mycket bättre råttägare. Jag har en FT men skulle kunna ha dem lösa i lägenheten 24/7 istället. Jag skulle kunna ge dem oxfilé istället för köttfärs. Jag skulle kunna ta med dem överallt som miljöträning istället för ett par utvalda ställen.
MEN. Jag skulle kunna vara mycket sämre också.
Jag håller såklart fast vid vad jag tycker och jag ser det som tråkigt att se folk ber om ursäkt för att de inte skött sina råttor enligt den "rätta vägen"
Men men, kan ni inte kolla in på mitt nya råttbursbygge och kommentera? :)
#9 Det var nog mer en allmän reflektion, och jag förstår att den kanske hamnade lite snett i förhållande till ditt syfte med tråden men vad jag ville komma till var att jag inte tycker det nödvändigtvis är dåligt att folk kommer med kritik och kommentarer. Man kan välja att se det som en möjlighet att ta ställning, antingen håller man med eller så gör man det inte; man behöver inte ta det så tungt. Vem vet, man kanske till och med lär sig något på köpet :)
Jag vet inte riktigt vad den här tråden handlar om ärligt talat.
Olika syn på råtthållning? Rätt vs. fel? Respektera varandra? Alltihop?
Man behöver ju inte leta efter en underton som inte finns där, så att säga. Man kan skriva något i alla välmening, men som någon uppfattar som negativt på något vis. Oerhört frustrerande för de som vill hjälpa.
Det är inte bara de som svarar på inlägg, informerar etc, som ska tänka på tonen. Även de som läser, har ställt en fråga eller liknande, bör ha ett öppet sinne och tänka på att det inte är skrivet för att peka ut någon, vara elak, förringa, förminska, trycka ner… dvs respekt går åt båda hållen, inte bara åt ett håll. Något för alla att ha i åtanke, såklart.
"Gamla rävar" på forumet märker inte alltid något, de som är bekanta med varandra och känner till varandras sätt att vara. Ofta verkar det vara mer eller mindre nya som läser in något negativt i det andra skriver.
Just i de fall det är nya medlemmar så har man ju ingen som helst aning om deras bakgrundskunskap och därför ger man gärna lite mer info än vad som kanske är "nödvändigt". Det är alltså inte fråga om att förringa någons kunskap, val av råttor (t ex från zoo), etc, det handlar om att informera.
Det finns flera "rätta" sätt att sköta råttor, men det finns ännu fler "fel" sätt. Ser man något olämpligt är det klart man säger till. #0 skriver:
"Vissa saker är faktan, som att kutterspån inte är bra eller att dem inte skall ha springhjul."
Före det har du skrivit om att det är för hispigt om hur man sköter råttorna, med utfodring och bur bland annat. Det går inte ihop alls för mig, det finns väl fakta om hur stora burar bör vara, vilken typ av foder som är bra och vad som inte alls är lämpligt.
Därför undrar jag; på vilket sätt är det fel att kanske rekommendera ett bättre foder, en större bur, om en människa kanske utfodrar råttorna olämpligt, har råttorna i en hamsterbur, t ex?
Sen är det inte zooråttorna i sig folk inte tycker om. Det är affärer, grossister, själva handeln med råttorna. Ofta dåliga levnadsförhållanden för djuren, oseriös avel. När man köper zooråttor, hur fantastisk just den individen må vara, så stödjer man allt detta. De flesta har någon gång haft en eller fler zooråttor som de älskat, så att säga att folk klankar ner på zooråttor tycker jag är lite okänsligt ärligt talat. Som sagt är det handeln, inte råttorna, man är emot.
Enda gången jag tycker det verkar bli hetsiga diskussioner är om en råtta behöver t ex veterinärvård, men ägaren kan av någon anledning inte åka till veterinär. Har inte råd, är rätt vanligt. Fruktansvärt att föreställa sig en råtta som sitter och lider, så där kan jag ha full försåelse för att folk blir upprörda.
Det är många faktorer som spelar in för ett välmående djur, massor av kärlek räcker inte långt.. det kompenserar inte för halvdan skötsel i övrigt.
(Ordet "misskötsel" tycker jag är väldigt grovt och synonymt med vanvård, det hoppas jag verkligen ingen ägnar sig åt här inne.. utan just att det handlar om olika syn på skötsel)
Kan man bara backa upp med fakta att något inte är farligt, dåligt, skadligt etc, så får man ha vilken råtthållning man vill för min del.
Vad blir det för forum om folk slutar ge tips om hur man kan inreda bur, utfodra lämpligare, aktivera mer?
För mig är forum i första hand ett sätt att utbyta information, erfarenheter, hjälpa andra, få hjälp själv. En portal för att lära sig saker, helt enkelt.
Jag förstår helt och fullt att människor har helt olika skäl att besöka forum, och det respekterar jag. Jag hoppas att jag kan bli respekterad för att jag vill vara på ett forum där folk fortsätter hjälpa, stötta, tipsa. För jag märker ytterst sällan av någon negativ ton, där det förekommer ska givetvis moderatorer (objektivt!) kliva in och säga till i de fall folk inte kan hålla sig.. men har bara var och en ett öppet sinne och respekt för andra så brukar det gå bra ändå, trots olika åsikter.
Själv ställer jag ibland många motfrågor till någon som ställer en fråga, detta är för att skapa mig en bättre bild och kunna ge ett bättre svar. En del kan säkert tycka att jag ifrågasätter eller är en etterpeka då, men nä… så är det inte. Jag frågar för att jag vill eller behöver veta, inte för att pika, ge gliringar eller något.